دانلود مقاله اوتیسم و درمان آن با فرمت ورد ودر 29 صفحه قابل ویرایش
اوتیسم چیست؟
اوتیسم اصطلاحی است که به مجموعه ای از بیماری های رشد اطلاق می شود که مغز را تحت تاثیر قرار می دهند. این بیماری مغزی توانایی فرد را در برقراری تعامل، شکل دهی ارتباط با دیگران و پاسخ مناسب به دنیای بیرون متاثر می کند. بیماران مبتلا رفتارها یا علاقه مندی هایی تکراری و الگوی تفکری انعطاف ناپذیر دارند. شدت این بیماری بسیار متغیر است؛ به صورتی که در برخی از بیماران، کارایی مناسب در بعضی زمینه ها، هوش طبیعی و استفاده از کلام دیده می شود؛ اما گروهی از بیماران قادر به صحبت کردن نیستند یا دیرتر از سن مورد انتظار، از توانایی کلامی برخوردار می شوند.
ممکن است کودک مبتلا به اوتیسم از تماس چشمی اجتناب ورزد، به نظر ناشنوا برسد و به طور ناگهانی یا تدریجی رشد کلامی و مهارت های اجتماعی خود را از دست بدهد. این پسرفت عصب شناختی در 20 درصد کودکان مبتلا دیده می شود.
احتمال دارد این کودکان به گونه ای عمل کنند که گویی از آمد و رفت دیگران بی خبرند و بی دلیل و بدون انگیزه ی مشخص با دیگران درگیر شوند. گروهی از کودکان مبتلا اغلب بر موضوع یا فعالیتی خاص متمرکز می شوند، دست ها را به گونه ای مخصوص به طور مثال به شکل بال بال زدن تکان می دهند، به کوفتگی و خونمردگی بدن خود توجهی ندارند و حتی به عمد به خودشان آزار می رسانند.
مقاله اوتیسم و درمان آن
به طور معمول بیماری حوالی 3 سالگی تشخیص داده می شود، اما در برخی کودکان تشخیص گذاری در سنین بالاتر میسر می شود. پسرها 3 تا 4 برابر دخترها مبتلا می شوند. دختران مبتلا به این بیماری علایم شدیدتر و نقایص شناختی بیش تری دارند.
اوتیسم در تمامی نژادها، قومیت ها و گروه های اجتماعی دیده می شود. هر چند علت آن ناشناخته است، اما احتمال دخالت برخی از عوامل در پیدایش آن وجود دارد؛ عواملی هم چون : عفونت ها، اختلالات متابولیک، ژنتیک، عملکرد شناختی مغز و عوامل محیطی مثل رژیم غذایی، تماس با سموم و داروها.
مقاله اوتیسم و درمان آن
اوتیسم
تاریخچه ی واقعی اوتیسم در 1943 آغاز می شود.
هنگامی که روانپزشکی به نام لئوکانر11 کودک را بررسی می کند که از سالهای اولیه زندگی دوری گزین و تنها هستند. از تماس چشمی اجتناب می کنند. در آگاهی اجتماعی دارای کمبود هستند، دارای تکلم محدود هستند یا اصلاً سخن نمی گویند و دارای فعالیتهای حرکتی قالبی و بدون نبوغ و ابتکار هستند. آنها با وسواس و اضطراب به فعالیتهای یکنواخت روزانه خود پایبندند که هیچکس جز خود کودک از این جریان آزار نمی بیند.
کانر این اختلال را اوتیسم مربوط به اوایل کودکی دانست. (معنای لغوی اوتیسم،در خود ماندگی است) او خصوصیت هسته ای اوتیسم را اینگونه توصیف می کند: « ناتوانی در ارتباط دادن خود با افراد و موقعیت های دیگر به صورت معمولی از ابتدای زندگی « آغاز اولیه این اختلال، کانر را به این نتیجه گیری رهنمون ساخت که اوتیسم نتیجه یک ناتوانی مادرزادی است در شکل دادن به
رابطه محبت آمیز با دیگران .
انواع روان درمانی و درمان اوتیسم با انها:
1.تجزیه و تحلیل رفتاری کاربردی(Applied behavioral analysis) چیست؟
2.درمان یک پارچگی حسی(sensory integration therapy)
چیست؟
3.درمان TEACCHچیست؟
4.مدل آموزشی(floor time)چیست؟
5.ارتباط تسهیل یافته(facilitatory communication)چیست؟
6.سامانه ارتباطی تعویض تصویر(پکس)چیست؟
7. روشهای درمان دیگری هم وجود دارد که نشانهای رفتاری کودکان مبتلا به اوتیسم را رفع کند.
مقاله اوتیسم و درمان آن
1. تجریه وتحلیل رفتاری کاربردی(applied behavioral analysis)چیست؟
مداخلات رفتاری روشها یا برنامهایی هستند که برای تغییر رفتار کودک مبتلا به اوتیسم طراحی شده اند.فرضیه پشتیبان بیشتر مداخلات رفتاری را می توان به زبان ساده اینگونه توضیح داد که رفتارهایی که با تشویق همراه باشد تقویت می شوند و رفتارهایی که با تنبیه یا چشم پوشی همراه گردند تضعیف می شوند. استفاده از سیستم پاداش برای تغییر رفتار در جهت رسیدن به اهداف خاص را شرطی سازی رفتاری یا تغییر رفتاری می نامند.برنامه های تغییر رفتاری خاصی جهت درمان کودکان مبتلا به اوتیسم به وجود آمده و به کار گرفته می شوند.مرسوم ترین و شاید موثر ترین این برنامه ها تحلیل رفتاری کاربردی ( ABA= applied behavioral analysis) نام دارد. این برنامه برای اولین بار توسط ((ایوار لواس)) دکترای روانشناسی از دانشگاه UCLAمعرفی شد .دکتر لواس در حال حاضر به عنوان پدر روشABAشناخته می شود. دکتر لواس به اهمیت تقویت مثبت برای ایجاد رفتارهای مورد نظر پی برد .او این فرضیه را بیان کرد که هر تعاملی توسط کودک مبتلا به اوتیسم فرصتی است تا رفتارهای مناسبش تقویت شود و رفتارهای غیر قابل قبولش نادیده انگاشته شوند.
اومعتقد بود که برنامه های تشویقی جاری مدارس یا آسایشگاه ها به اندازه کافی زیاد و طولانی مدت نیستند.بنابر این تصمیم گرفت برنامه هایی را به وجود آورد که تعداد ومدت تعاملات رفتاری را شدید تر و طولانی تر کند. با این بینش طرح درمانی و آموزشی جامعی را معرفی کرد که در قالب ABAنمود یافت . ABAطراحی و انجام و ارزیابی تغییراتی را در محیط به عهده دارد که منجر به بهبود بارز رفتارهای اجتماعی میشود .ABA شامل مشاهده مستقیم , سنجش و تجزیه و تحلیل عملی ارتباط بین محیط و رفتار است. در این روش درمانی,درمانگر تکلیفی عملی را به کودک ارایه مینماید. هر تکلیف ارایه شده به کودک شامل درخواست انجام یک عمل خاص, پاسخ کودک و عکس العمل درمانگر می باشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید