توضیحات محصول
پاورپوینت کتاب الگوهای یادگیری؛ ابزارهایی برای تدریس بروس جویس، امیلی کالهون و دیوید هاپکینز
قسمتی از متن پاورپوینت
سؤالات جلسه اول
1- چه رابطه ای بین تدریس و یادگیری وجود دارد؟
2- الگوهای تدریس به چند طبقه تقسیم می شوند؟ نام ببرید.
3- الگوهای تدریس پردازش اطلاعات بر چه مبنایی شکل گرفته اند؟ چند نمونه از روشهای تدریس مربوط به این خانواده را نام ببرید.
4- کدامیک از خانواده های الگوهای تدریس بیشتر بر تعاملات و روابط همکارانه تأکید دارد؟ چند نمونه از الگوهای موجود در این طبقه را نام ببرید.
5- معیار شما برای انتخاب روش تدریس مناسب چیست؟ بهترین روش تدریس از نظر شما کدام است؟
سناریوی 1: بررسی کارکرد زبان
- پوستر خرس
- تصاویر مورد مشاهده
- نوشتن نام تصاویر با ترسیم خطی از آن به سوی تصویر
- هجی کردن واژه ها
- ساختن جمله با واژه ها
- درست کردن کارت واژه توسط معلم
- یافتن شباهتهای بین واژه ها
- طبقه بندی واژگان و اکتشاف اولیه ی اصوات
سناریوی 2: آزمایشگاه صدا
- ایجاد موقعیت و فضاسازی از سوی معلم
- ایجاد صداهای مختلف
- دریافت نظرات دانش آموزان
- گروه بندی
- برنامه ریزی برای مطالعه، آزمایش و اعلام نظر در مورد دلایل تفاوت صداها
سناریوی 3: پژوهش اولیه در زبان مکتوب
- مناسب برای مراکز پیش دبستانی
- شروع با موارد آشنا (مثل محله، خانه ها، مغازه ها و ...)
- طبقه بندی واژه ها بر اساس یک ویژگی (مثل حرف اول و ...)
سناریوی 4: پژوهشی در شعر
- تشکیل گروههای دو نفره
- خواندن اشعار و طبقه بندی بر اساس ساختار، سبک و موضوع
- گزارش عملکرد و مقایسه با گروههای دیگر
- نحوه ی تمییز اشعار طبق طبقه بندیهای انجام شده
- تدریس موضوع درسی
- مقایسه نتایج و فرضیه های اولیه با آنچه شاعران و متخصصان در عمل به کار می گیرند.
فصل اول
پژوهشی در زمینه ی یاددهی/ یادگیری
تجارب یادگیری از ترکیب
محتوا، فرآیند و جوّ اجتماعی شکل می گیرند.
محتوا: مفهوم کلی
فرآیند: کاوش سازنده به جای پذیرش انفعالی
جوّ اجتماعی: گسترش یابنده به جای محدود کنندگی
انعطاف پذیری الگوهای تدریس بر اساس طیف وسیع برنامه های درسی و یادگیرندگان متفاوت
تفاوت در ماهیت یادگیری (انفرادی) و یاددهی (گروهی)
چند سناریو:
1- آموزش پژوهش (دعوت به پژوهش)؛ موقعیت شگفتی آور (خاموش شدن شمع با قرار دادن ظرف
شیشه ای)
2- تفکر استقرایی؛ آهن ربا و اشیاء فلزی خاص. رسیدن از جزء به کل
3- روش آموزش به شیوه محاکم قضایی: پخش فیلمی از یک جلسه دادگاه؛ مباحث مناقشه آمیز، بحث در مورد مواضع ارزشی و سیاستهای مختلف و گاه متضاد با مشاهده ی کامل فیلم و مطالعه مختصری از پرونده های مرتبط
4- کاوش گروهی، یادگیری مشارکتی؛ دیدن فیلم و مطالعه رمان با هدفی خاص (مثل کاوش مسائل اجتماعی)
نتایج پژوهشها
حکم 1- رویکردهای تدریس از تنوع و گوناگونی قابل توجهی برخوردارند.
حکم 2- آنچه یاد گرفته می شود و نیز چگونگی یادگیری آن، تحت تأثیر روشهای به کار برده شده است.
حکم 3- دانش آموزان بخشی قدرتمند از تجربه یادگیری در شرف خلق شدن هستند و نسبت به یک روش تدریس، واکنشهای متفاوت دارند.
تکالیف معلمان
- آشنایی با انواع الگوهای تدریس
- توجه به ارتباط الگوهای تدریس و الگوهای یادگیری؛ یاد دادن شیوه یادگیری
- توجه به ارتباط یادگیری فردی و گروهی؛ توجه همزمان به شباهتها و تفاوتها در یادگیری
- ایجاد جوّ مناسب برای یادگیری
- کلاس درس به عنوان یک گروه یادگیرنده
دو مدرسه نمونه
* مدرسه همپشیل هال: مشارکت همه جانبه مدرسه و خانه، کیف خواندن، کتاب اظهار نظر، برنامه درسی در هم تنیده، کار گروهی و در عین حال یادگیری و مسئولیت فردی (پرونده های انفرادی)
* مدرسه سوان ویک هال: شیوه های تدریس متنوع
فصل دوم
خانواده های الگوهای تدریس
تقسیم بندی بر اساس محور یادگیری و نیز نوع نگاه نسبت به افراد و نحوه ی آموزش ایشان:
1- پردازش اطلاعات
2- اجتماعی
3- شخصی (فردی)
4- نظامهای رفتاری
خانواده الگوهای پردازش اطلاعات
- تأکید بر گرایش فطری انسان برای درک و فهم جهان از طریق دستیابی به داده ها و سازماندهی آنها، درک مسایل و ارایه راه حل برای آنها، ارایه مفاهیم و ...
- مناسب برای انتقال مفاهیم و اطلاعات، پرورش شایستگی های عمومی، تقویت تفکر خلاق، مطالعه خود و جامعه، دستیابی به اهداف شخصی و اجتماعی تعلیم و تربیت
- آموزش نحوه ساخت دانش؛ تأکید بر مهارتهای شناختی
الگوهای تدریس خانواده پردازش اطلاعات
- تفکر استقرایی؛ هیلدا تابا (فصل سوم)
- فراگیری مفهوم؛ جروم برونر، فرد لای ثال (فصل چهارم)
- تفکر استعاره ای؛ تخریب موارد آشنا و تولید اندیشه های تازه (فصل پنجم)
- کاوش علمی؛ شوآب
- آموزش کاوشگری؛ ریچارد سوکمان
- رشد شناختی؛ پیاژه، سیگل، سولیوان
- پیش سازماندهنده؛ آزوبل
- تقویت حافظه؛ مایکل پرسلی و جوال لوین (فصل ششم)
...
بیشتر
دیدگاه خود را ثبت کنید