پاورپوینت درباره ی اختلالات یادگیری با فرمت pptx ودر 19 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت درباره ی اختلالات یادگیری
مقدمه:
یکی از عوامل نبود موفقیت تحصیلی در دانش آموزان، وجود اختلالات یادگیری در آنان است که منجر به افت تحصیلی، کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس و ترک تحصیل آنها می شود. برچسب های «عقب مانده»،«تنبل» و غیره به این قبیل دانش آموزان آنها را از ادامه تحصیل بازمی دارد و لطمات جبران ناپذیری از نظر روانی و اقتصادی به کودک و خانواده و نظام آموزش و پرورش کشور وارد خواهد کرد.
این اختلال یکی از اختلالاتی می باشد که ذهن بسیاری از روانشناسان را به خود درگیر نموده است و مبحثی علمی را در دنیای علم روانشناسی باز نموده که تحقیقات و پژوهش های زیادی نیز در ده های اخیر در مورد این موضوع انجام گرفته است.
کسانی که اختلال ویژه یادگیری دارند یکی از باورهای رایج درباره انسان ها را به چالش می کشند. شخصی که معلول ذهنی نیست، ناراحتی های روانی، نقص های بینایی/شنوایی ندارد، فقیر نیست و از سایر محرومیت های اجتماعی رنج نمی برد، اصولا باید در مدرسه موفق باشد اما چرا چنین نیست؟؟بنابراین مشخصه اصلی این کودکان داشتن هوش عادی می باشد.
در سال 1962 ساموئل کرک در یک کنفرانس با حضور والدین و متخصصان این موضوع را مطرح نموده و نام ناتوانی یادگیری را بر آن نهاد. از دید و نظر کرک همه این کودکان یک مشکل ریشه نورولوژیک داشتند که بر شیوه های مختلف بر یادگیری تاثیر می گذاشتند.
پاورپوینت درباره ی اختلالات یادگیری
تعریف اختلالات یادگیری
روان شناسان با اندک تفاوت هایی اختلالات یادگیری را چنین تعریف می کنند:
کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری کسانی هستند که در یک یا چند فرایند اساسی در رابطه با خواندن، سخن گفتن، درک کردن و نوشتن دارای اشکال هستند به شرطی که این مشکلات ناشی از عقب ماندگی های ذهنی، نقص بینایی، نقص حرکتی و یا نقائص فرهنگی نباشد.
علائم این اختلالات ممکن است به صورت های مختلف از قبیل اختلال در توجه به تفکر، تکلم، نوشتن و یا حساب کردن باشد. اختلالات یادگیری به مجموعه ای از نارسایی ها در یادگیری اطلاق می شود که برخلاف نارسایی های جسمانی، اغلب تا زمان آموزش رسمی در مدرسه ناشناخته می ماند.
در دوران تحصیل دانش آموز در مدرسه نیز به علت شناخت نداشتن برخی از معلمان، بیشتر اوقات این اختلالات به عنوان اختلالات خاص یادگیری تشخیص داده نمی شوند، بلکه با عقب ماندگی ذهنی اشتباه گرفته و زمینه فشار روانی بر کودک فراهم می شود. در این میان اختلاف دیدگاه میان اولیا و مربیان، رفع این اختلالات را به تأخیر می اندازد.
در یک سوی این اختلاف معلمان و مسئولان آموزش و پرورش هستند که برای تشخیص و پیگیری این اختلالات نیاز به دانش افزایی بیشتری دارند و در سوی دیگر ناآگاهی و نپذیرفتن وجود اختلال در کودک از جانب برخی از اولیا است.
برخی از اولیا به صورت ناخودآگاه گرایش دارند تا کودکان خود را (حتی در صورت داشتن مشکل) سالم تلقی کنند و در پذیرش این نکته که فرزند آنان دچار اختلال است از خود مقاومت نشان می دهند و اصرار دارند که کودکشان مشکل ندارد و مشکل از شیوه آموزشی معلم یا عوامل دیگر است.غافل از این که کودکانی که دچار این اختلالات هستند با روش ها مرسوم تعلیم و تربیت کودکان عادی قادر به یادگیری نیستند و نیاز به کمک های ویژه دارند
پاورپوینت درباره ی اختلالات یادگیری
مشکلات یادگیری و کاربرد مهارتهای تحصیلی دست کم با یک از نشانه های زیر مشخص می شود. که به رغم اقدامات و تدابیر انجام شده برای حل آنها، حداقل شش ماه تداوم داشته باشد.
1-خواندن غیر دقیق یا کند و با سختی.
2- دشواری در فهم معنی آنچه خوانده است.
3- دشواری در املا.
4- دشواری در بیان نوشتاری.
5- دشواری در تسلط بر مفهوم عدد و محاسبه.
6- دشواری در استدلال ریاضی(حل مسأله).
دیدگاه خود را ثبت کنید