فهرست استراتژی محتوا در صنعت کفش
استراتژی محتوا، شیوهی استفاده از محتوا برای دستیابی به اهداف کسب و کار و تأمین نیازهای مشتری را مشخص میکند. استراتژی محتوا میتواند راهنمای تصمیمگیری دربارهی محتوا در تمام طول عمر آن، از ایده و کشف اولیه، تا حذف و پاککردن نهایی آن باشد.
تعریف راهِل بِیلی از استراتژی محتوا
راهِل بِیلی سالهاست که در زمینهی استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا مقاله و مطلب مینویسد.
او کار ارزشمندی انجام داده و کوشیده در کتاب زبان استراتژی محتوا (The Language of Content Strategy) بخشی از ترمینولوژی حوزهی محتوا را طبقهبندی و تدوین کند.
اگر چه اعتبار و جایگاه بیلی به اندازهی افراد دیگری که در این مطلب از آنها نام بردیم نیست، اما توجه او به جزئیات، باعث میشود که خواندن دیدگاهها و تعریفهای او – حتی اگر با آنها موافق نباشیم – بتواند مفید و الهامبخش باشد.
راحل بیلی تعریف زیر را از استراتژی محتوا ارائه میکند:
استراتژی محتوا، جنبههای مربوط به برنامه ریزی محتوا را در تمام طول چرخه عمر محتوا در بر میگیرد و شامل برنامهریزی برای فعالیتهای زیر است:
استراتژی محتوا [صرفاً به حوزهی برنامهریزی مربوط میشود و] جنبههای اجرایی را در برنمیگیرد. توسعهی محتوا، مدیریت محتوا و رساندن آن به دست مخاطب، بحثهای تاکتیکی هستند که بر اساس خروجیهای استراتژی، انجام میشوند و البته بر اثربخشی استراتژی تأثیر میگذارند.
تعریف استراتژی محتوا از نگاه کریستینا هالورسون
کریستنا هالورسون، به عنوان یکی از مطرحترین افراد در زمینهی محتوا، در کتاب خود با عنوان استراتژی محتوا برای وب، هنگام تعریف استراتژی محتوا به نکات زیر اشاره میکند:
به طور خلاصه: استراتژی محتوا یعنی برنامه ریزی برای تولید، تحویل (رساندن به دست مخاطب) و مدیریت محتوای مفید و کاربردی.
ما در مجموعه درسهای استراتژی محتوا در متمم، تعریف هالورسن (با کمی طعم مایکل برنر) را به عنوان تعریف قراردادی از استراتژی محتوا در نظر میگیریم.
تعریف هالورسون و برنر، میتوانند مکمل یکدیگر باشند. چرا که:
استراتژی محتوا در واقع راهنماها و اصول داخلی برای تولید انواع محتوا در یک کسب و کار است. این استراتژی برای جلب رضایت و تامین نیازهای کسب و کار از طریق خلق و توزیع محتوا تدوین میشود. هدف اصلی این استراتژی پاسخ به این سوال است که چه محتوایی باید تولید کنیم و چرا؟
در استراتژی محتوا ممکن است حتی دنبال اهداف تبلیغاتی نباشیم و بیشتر به برنامههای تولید، مدیریت، بهروزرسانی و توزیع محتوا بپردازیم.
در حالی که بسیاری از افراد و حتی کارشناسان در مواقع مختلف از استراتژی محتوا (Conten Strategy) و بازاریابی محتوایی (Content Marketing) به جای هم استفاده میکنند، اما عملا این دو موضوع با هم تفاوتهایی دارند.
در بازاریابی محتوایی همانطور که از نام آن مشخص است، از تولید محتوا در راستای اهداف بازاریابی و فروش استفاده میکنیم، ولی استراتژی محتوا لزوما میتواند تبلیغاتی نباشد. همانطور که اشاره کردیم استراتژی محتوا بیشتر به راهنماها و اصول داخلی میپردازد، ولی بازاریابی محتوایی در مورد تقویم، خلق، ترویج، توزیع و تکرار محتوا است.
در این بین استراتژی بازاریابی محتوایی نیز وجود دارد که بیشتر به چشمانداز، اهداف، تحقیقات بازار، پرسونای مخاطب و اصول بیرونی میپردازد. به عنوان مثال ممکن است استراتژیست محتوا تشخیص دهد که مخاطبان و مشتریان خیلی به کسب و کار ما اعتماد ندارند و راههایی را برای جبران آن پیشنهاد دهد. اما یک بازاریاب محتوایی تشخیص میدهد برای افزایش اعتماد باید با بنیانگذار یا مدیر کمپانی مصاحبه کنیم.
البته با توجه به اینکه در بسیاری از موارد برنامه ما برای رسیدن به اهداف بازاریابی و فروش است، در نتیجه استراتژی بازاریابی محتوا با همان عنوان استراتژی بازاریابی محتوایی استفاده میشود.
طبیعتا بدون داشتن یک استراتژی مدون و دقیق نمیتوانیم به موفقیت فکر کنیم. شما با داشتن استراتژی به 5 سوال مهم پاسخ میدهید که اگر پاسخ آنها را به درستی پیدا کنید و بتوانید راهکارهای درستی برایشان ارائه دهید، آن وقت میتوانید به موفقیت امیدوار باشید:
داشتن استراتژی باعث میشود مسیر شما مشخص باشد و بدانید به کجا میخواهید برسید، ضمن اینکه شما را از رقبایتان جدا میکند. از سوی دیگر با داشتن یک استراتژی خوب میتوانید عملکرد محتوای خود را ارزیابی کنید و ببینید چقدر به اهدافتان رسیدهاید. از سوی دیگر داشتن استراتژی باعث میشود بتوانید به درستی از منابع استفاده کنید و نتایج بهتری بگیرید.
استراتژی محتوا نیز مانند هر استراتژی دیگری شامل بخشهای مهمی است که باید به طور مشخص هر کدام را لحاظ کنید. بسیاری از کارشناسان و استراتژیستها برای تدوین برنامه و استراتژی خود سراغ مدلهای مختلف میروند.
بعد از یادگیری موارد تئوری، مهمترین قسمت به پیادهسازی عملی و تدوین یک استراتژی واقعی برمیگردد. طراحی و تدوین استراتژی محتوا مراحل مختلفی دارد که در ادامه به آنها میپردازیم.
اولین کار مهمی که باید انجام دهید بررسی موقعیت فعلی کسب و کار است. این بررسی مربوط به وضعیت فعلی کسب و کار، جایگاه آن در بازار، مزایای رقابتی، شناخت مخاطبان هدف و تحقیقات بازار و… میشود.
بدون شک اولین مرحله بعد از بررسی وضعیت کسب و کار، برای پیادهسازی هر برنامهای مشخص کردن اهداف است؛ چراکه باید بدانیم به چیزهایی میخواهیم برسیم. در استراتژی محتوا نیز باید مشخص کنیم قرار است به چه اهدافی برسیم و برای رسیدن به آنها باید چه کار کنیم. برخی از اهداف ما میتوانند مربوط به فروش و برخی دیگر ممکن است به مواردی چون برندسازی، افزایش ترافیک، بالابردن نرخ تبدیل و… ارتباط داشته باشد.
در هر کسب و کار بازاری، یک سری کلیدواژه برای شما وجود دارد که میخواهید روی آنها کار کنید و بیشتر دیده شوید. این تحقیق به شما کمک میکند تا مخاطبان و نیازهایشان را بیشتر و بهتر بشناسید، از ابتدای سفر مشتری همراه او باشید و نسبت به رقبا بهتر دیده شوید.
بیتردید یکی از مهمترین و اصلیترین بخشهای تدوین استراتژی محتوا، بررسی و تحلیل رقباست که به شما کمک میکند تا ببینید در چه وضعیتی قرار دارند، مخاطبان آنها چه افرادی هستند، در چه مواردی رتبههای خوبی دارند و در کدام قسمتها وارد نشدهاند.
بعد از شناسایی مخاطبان هدف زمان آن رسیده که پرسونای مشتری یا مخاطب خود را طراحی کنید. پرسونا در واقع تعیین ویژگیهای شخصیتی، احساسی، رفتاری و نیازهای مخاطبان است که باعث میشود براساس آنها از شما خرید کنند. این کار باعث میشود تا بتوانید محتوای خود را هدفمندتر تولید کرده، در هزینهها صرفهجویی کنید و منابعتان را درست به کار بگیرید.
برای اینکه بتوانید استراتژی دقیقتری تدوین و محتوای بهتری تولید کنید، نیازمند جمعآوری اطلاعات هستید. اما از آنجایی که در مرحله اول با دادههای خام مواجه هستید، این اطلاعات نیازمند پردازش و بررسی هستند. چراکه این اطلاعات تعیینکننده مشتریان نهایی هستند و بنابراین هرچه دقیقتر باشند، بیشتر کمک میکنند.
مشتری از ابتدای آشنایی با شما و دریافت محتوا تا اقدام به خرید نهایی و ادامه همراهی مسیر را طی میکند که در استراتژی خود باید این مسیر محتوایی را مشخص کنید. یکی از بهترین مدلها میتواند استفاده از مدل AIDAs باشد که شامل مراحل زیر میشود:
تقویم محتوا که به نام تقویم سردبیری (editorial calendar) نیز شناخته میشود، یکی از مهمترین ابزارهای شما در استراتژی محتواست. در واقع بدون داشتن یک تقویم مدون و دقیق هیچکار منظمی نمیتوانید انجام دهید، تکلیف تیم محتوا مشخص نیست و رفتهرفته مخاطبانتان را نیز از دست میدهید. به کمک این تقویم مشخص میکنید که در مسیر سفر مشتری باید چه کارهایی در چه زمانی انجام دهید و در آخر نیز عملکرد خودتان را بسنجید.
فهرست
مقدمه
تعریف
منظور از استراتژی محتوا چیست؟
استراتژی محتوا چه تفاوتی با بازاریابی محتوایی دارد؟
چرا باید استراتژی محتوا بنویسیم؟
داشتن استراتژی باعث میشود مسیر شما مشخص باشد
استراتژی محتوا چه مواردی را شامل میشود؟
روش های تولید محتوا
مراحل تدوین استراتژی محتوا
چشم انداز کلی، دلایل و اهداف تولید محتوا،
چرا کسب و کارها به استراتژی تولید محتوا نیاز دارند؟
مزایای طراحی استراتژی محتوا
اجزای استراتژی محتوا
مدلهای استراتژی محتوا
اهداف، ماهیت، ساختار، گردش کار، حاکمیت
بیانیه اصلی استراتژی
نقشه اکوسیستم محتوا
مدل چرخه عمر محتوا
ماتریس محتوا
۶ دلیل تولید محتوا برای کفش برای فروشگاههای آنلاین
عکاسی تبلیغاتی کیف و کفش
نورپردازی در عکاسی صنعتی کیف و کفش
نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی کیف و کفش
پس زمینه ها در عکاسی از کیف و کفش
پس زمینه های رنگی و تیره گزینه های خوبی برای عکسهای محصولات فروشگاهی نیست.
ایده پردازی عکسهای تبلیغاتی کیف و کفش
استفاده از مدل در عکاسی تبلیغاتی کیف و کفش
انتخاب زاویه و ترکیب مناسب محصولات کیف و کفش
برای مثال عکاسی صنعتی از کفش زنانه را در نظر بگیرید.
عکاسی ۳۶۰ درجه محصولات کیف و کفش
استفاده از فرمت راو برای عکاسی محصولات کیف و کفش
ادیت عکسهای تبلیغاتی کیف و کفش
نکات مهم را برای عکاسی تبلیغاتی کیف و کفش
تأثیر روانشناسی تبلیغات در صنعت کفش
نحوه انجام تبلیغات برای کفش و صنایع وابسته
طراحی سایت برای فروش وبازاریابی کفش
چارهجوئی بحران صنعت کفش ایران
حرکت کفش ملی از بازاریابی به سمت تبلیغات در گفت و گو با مجید نمکی نوش آبادی / صدای پایی از میان خاطره ها
چالش مدیران کفش ملی
جذب سهم ذهنی مناسب مخاطب درکفش ملی
جذب مخاطبان درکفش ملی
روابط عمومی درکفش ملی
آموزش فروشندگان درکفش ملی
تمرکزبرتجارت الکترونیک درکفش ملی
تبلیغات مناسب در کفش ملی
تاکید بر کیفیت درکفش ملی
نقشه راه کفش ملی
طرح تراکت تبلیغاتی کفش فروشی
ساخت تیزر کفش آداک
روش های تبلیغ برای جذب مشتری فروشگاه کیف و کفش
روش های تبلیغ اینترنتی برای جذب مشتری فروشگاه کیف و کفش
مرگ برندها در ایران
نساجی مازندران
فرصت های طلایی المپیک برای برندهای مشهور ورزشی
حضورچشمگیرسه برند معروف نایک، آدیداس و پوما در المپیک، سال ۲۰۱۲ لندن،
پوشاک، یکی از مسائل مهم در بازی های المپیک
آدیداس، حامی رسمی المپیک لندن
حضور نایک در المپیک لندن
پوما: سومین تولیدکننده پوشاک ورزشی المپیک لندن
علت محبوبیت کفشهای اسکچرز در آسیا و دلایلی برای انتخاب آنها
علل محبوبیت کفشهای اسکچرز در آسیا
دیگر علل جذابیت و محبوبیت کفشهای اسکیچرز
ده شرکت / برند کفش برتر دنیا
مشتری مداری در شرکت اپل
مشتری مداری در شرکت کوکاکولا
مشتری مداری در شرکت کفش تامز
مشتری مداری در استارباکس
مشتری مداری در تسکو
کریس رونالدو یک جفت کفش را تبلیغ کرد
تبلیغات هوشمندانه به سبک برندهای کفش
۱۰ قرارداد تبلیغاتی گران قیمت کفش های بازیکنان فوتبال در سراسر جهان
افزایش فروش بیشتر محصولات ورزشی
نیمار و نایکی
وین رونی و نایکی
سرخیو آگوئرو و پوما
لیونل مسی و آدیداس
مسوت اوزیل و آدیداس
سسک فابرگاس و پوما
گرت بیل و آدیداس
ماریو بالوتلی و پوما
کریستیانو رونالدو و نایکی
دیوید بکهام و آدیداس
شعار تبلیغاتی عجیب اسکچرز!
تنوع محصولات در کنار دستهبندی دقیق آنها دراسکچرز
استفاده از شعارهای تبلیغاتی گوناگون دراسکچرز
استفاده از نام وجایگاه ورزشکاران در اسکچرز
اهمیت به رسانه های اجتماعی دربرند اسکچرز
شناخت درست و تقسیمبندی دایره مخاطبان دراسکچرز
ترفندهای بالیوودی ریباک
نایکی: یک داستان بفروشید
تاریخچه برند ریباک
اجرای راحت فیتنس با ریباک
دستکاری بهموقع قیمت
شناخت درست و تقسیمبندی دایره مخاطبان دراسکچرز
همگام با آژانسهای تبلیغاتی
تنوع در روش
راز موفقیت «پوما»؛ برترین برند محصولات ورزشی
نایکی در اینستاگرام
بزرگترین قراردادهای تبلیغاتی سلبریتیهای جهان
برد پیت (Brad Pitt) برای شنل (Chanel)
آنجلینا جولی (Angelina Joli) برای لویی ویتون (Louis Vuitton)
جرد فوگل (Jared Fogle) برای سابوی (Subway)
کاترین زیتاجونز (Catherine Zeta-Jones) برای تیموبایل (T-Mobile)
جی-زی (Jay-Z) برای سامسونگ
بیانسه ( Beyoncé) برای پپسی
فیفتیسنت برای ریباک (Reebok)
لبران جیمز (Lebron James برای نایک)
تایگر وودز (Tiger Woods) برای نایک)
دیوید بکام (David Beckham) برای آدیداس)
امضای ستارگان پای برند فیلا
بازسازی نام تجاری
برندی با امضای ستارگان
گسترش بازارهای جهانی
طراحی خلاق
معروفترین مارک های کفش ورزشی کداماند؟
چگونه میتوان یک کفش را ارزیابی کرد؟
بررسی ۱۰ نمونه از موفقترین و برترین برندهای اینستاگرام
چرا برترین برندهای اینستاگرام برای بازاریابی محصولات خود، از اینستاگرام استفاده میکنند؟
برند Nike؛ جلب احساسات و افزایش اعتماد به نفس کاربران
برند Starbucks؛ استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربران
برند Asos؛ استفاده از طرفداران برند برای نمایش محصولات
۳ نکته مهم در مورد روش بازاریابی برند Asos:
برند Converse؛ انتشار تصاویر حاوی سبک زندگی مشتریان
۳ نکته مهم در مورد روش بازاریابی برند Converse:
برند Lacoste؛ ترکیب اصالت و استایلهای مدرن در تولید محصولات
۳ نکته مهم در مورد روش بازاریابی برند Lacoste:
این فایل درمورد بازاریابی کفش هست ؟
بله در این فایل بازاریابی کفش درصنعت کفش و یرندهای مطرح جهانی همچون,نایک،آدیداس و پوما مورد بررسی قرار گرفته است.
درفایل استراتژی تبلیغات هم هست؟
بله دراین فایل استراتژی محتوا و تبلیغات دربازاریابی به ویژه درصنعت کفش مورد بررسی قرارگرفته است.
درفایل بازارکفش ایران نیز مورد بررسی قرار گرفته است؟
بلی در این فایل بازارکفش ایران به صورت آنالیز مزیت های رقابتی ،فرصت ها وتهدیدها نیز بررسی شده است.
دیدگاه خود را ثبت کنید