فهرست مطالب
مقدمه
یک راهکار ساده
ساخت یک گزاره ارزش خاص و انگیزهبخش
دادههای سازمان را جمعآوری و تحلیل کنید
یک الگوی مرکزی پیدا کنید و با افراد کلیدی شرکت در میان بگذارید
یک “گزاره ارزش” مختص برند خودتان بسازید
گزاره ارزش کارکنان خود را پیاده و پیام آن را منتشر کنید
مسئولان استخدام چگونه از داشتن یک گزاره ارزش خاص سود میبرند؟
بخشی از متن
مقدمه
“ نیروی زبده توی این شهر پیدا نمیشه!” این جملهای است که آدم به کرات از دهان بسیاری از کارفرمایان میشنود. چه در دنیای مجازی و چه در دنیای واقعی، شرکتها مدام از میزان زمان و هزینهای که برای یافتن نیروی کار دلخواهشان صرف میکنند ناراضی هستند.
اما اینکه نیروهای زبده در جامعه پیدا نمیشوند، یک گزاره کذب است. واقعیت این است که شاید خیلی از ما به عنوان کارفرما، توان کشف و جذب چنین نیروهایی را نداشته باشیم.
حقیقت امر این است که همه شرکتها نمیتوانند مانند فیسبوک و گوگل، به کعبه آمال و آرزوهای کارجویان و نیروهای کار تبدیل شوند. برخی شرکتها تلاش می کنند با بالا بردن مزایا و یا با فراهم کردن وسایل بازی و محیطی مفرح، چهره دلپذیری از خود به نیروهای زبده بازار کار نشان دهند، اما چنین ترفندهایی در بلند مدت چندان توفیقآمیز نخواهد بود و به پیدا کردن نیروهای زبده و بااستعداد منجر نخواهد شد.
یک راهکار ساده
یک نکته مهم یادتان نرود: افراد توانمند قبل از اینکه شما بخواهید سراغشان بروید، غالباً شغل خوبی دارند و در عین حال همیشه قابلیت این را دارند که در بهترین و بزرگترین شرکتهای حوزهای که در آن مشغول فعالیت هستند، جذب شوند. حال چالش بزرگی که پیش میآید این است که چطور شرکتی که از امکانات نامحدود اقتصادی برخوردار نیست، میتواند بهترین نیروها را در اختیار داشته باشد؟ این سوال، دغدغه بسیاری از صاحبان کسب و کار و مدیران ارشد شرکتهاست.
پاسخ این سوال در یک مفهوم کلیدی خلاصه میشود: گزاره ارزش کارکنان یا the Employee Value Proposition. (به اختصار EVP)
EVP را میتوان گروهی از مزایا دانست که کارکنان در برابر مهارتها و تجاربی که با خود به یک سازمان میبرند، از آن بهرهمند می شوند. به بیان سادهتر، EVP عبارت است از یک سیستم پاداشدهی متناسب با عملکرد کارکنان.
ساخت این گزاره برای هر شرکتی که در صدد جذب نیروهای زبده بازار است، ضرورت دارد. این گزاره از چند شاخص مهم تشکیل شده که نقش مهمی در دلبستگی و وفاداری نیروهای کار به یک سازمان را دارند. این شاخصها عبارتند از: فرهنگ محیط کار، یادگیری، چشمانداز امیدوارکننده و ایجاد حس دخیل بودن در یک مجموعه و موثر بودن در یک کار بزرگ.
زمانی که این مفهوم به درستی در سازمان پیاده سازی شود، نه تنها باعث میشود یک مجموعه بهترین نیروها را جذب کند، که سبب میشود نیروهای داخل سازمان نیز هرچه بیشتر خود را در منافع سازمان شریک بدانند و به این ترتیب نرخ جدایی آنها به حداقل میرسد.
رضایت شغلی شامل چیزی بیشتر از حقوق دریافتی بالا است. گزارشهای متعددی تا به حال اثبات کردهاند که دلایل انسانها برای ماندن در یک سازمان، فراتر از برآورده شدن نیازهای مالی آنها است. “گزاره ارزش کارکنان” عاملی است که یک شرکت را در اولویتبندی سیاستهای منابع انسانی، ساخت برند کارفرمایی قوی و قابل احترام و به وجود آوردن محیطی شاداب توانا میکند.
شایان ذکر است که این مفهوم در یک دهه اخیر به مراتب بیشتر از گذشته در معرض توجه قرار دارد، تا آنجا که حتی نیروهای معمولی بازار کار نیز برای پیوستن به مجموعه شما به دنبال چیزی بیشتر از حقوق و مزایای بالا هستند.
شاخصههایی که امروزه نیروهای زبده بازار کار به دنبال آن هستند شامل موارد زیر است:
دیدگاه خود را ثبت کنید