توضیحات محصول
دانلود پاورپوینت بازار سازهای اینترنتی
فهرست مطالب
1- بازارساز اینترنتی چیست؟
2- تعریف دقیق مولفه های بازارساز اینترنتی
3- مدل پایپ در مقابل مدل پلتفرمی
4- انواع بسترهای چند طرفه
5- مدلهای کسب و کار بازارسازهای اینترنتی
6- الزامات بازارساز اینترنتی
7- اهداف بازارساز اینترنتی
8- چالش های بازارسازها
9- معرفی چند نمونه
بازارساز اینترنتی چیست؟
بازارسازها جهت ایجاد بازاری برای گروه های مختلف فروشندگان و خریداران هستند.
بازارسازان آنلاین زیر گروهی از پلتفرم های چند جانبه (Multiple-Sided-Platform) محسوب می شوند.
MSP ها عامل توسعه دهنده تجارت و تسهیل کننده تعامل هستند که در آن دو یا چند دسته متمایز مختلف را برای همکاری و تعامل با یکدیگر گرد هم می آیند.
بازارسازها در واقع بستری برای تجارت فیزیکی یا مجازی هستند.
تعریف دقیق: مؤلفه های بازارساز اینترنتی
برای تعریف یک سازنده بازار آنلاین، باید به تمام اجزای مختلف آن بپردازیم. یک بازارساز اینترنتی شامل بخش های زیر است:
بازارساز اینترنتی یک «بستر» است.
زیربنایی که در آن تعاملات انجام می گیرد.
دوم، "آنلاین" است،
مبتنی بر صفحه وب یا برنامه کاربردی مبتنی بر اینترنت
و سوم، این یک ”بسترچند طرفه" است.
طرفین مختلف در تعاملات حضور دارند که به طور مستقیم با یکدیگر در ارتباطند.
و در آخر یک "بازارساز" است.
یک بازار اینترنتی که طرفین مختلف را در یک جا گردآوری می کند.
مدل پایپ در مقابل مدل تعاملات مستقیم پلتفرمی
پايپ
از زمانیکه دارای صنعت شدیم با مدل خطی که عمده ترین مدل تجارت است سروکار داشته ایم. شرکت ها کالا تولید و وارد بازار می کنند و به مشتریان می فروشند. ارزش در سطوح بالا خلق شده و در سطوح پایین مصرف می شود. در واقع جریانی خطی وجود دارد مانند آبی که در لوله جریان پیدا میکند.
مدل های خطی همه جا حضور دارند. تمام کالاهای مصرفی ای که ما استفاده می کنیم ازطریق مدل خطی به دست ما میرسند. همه صنایع تولیدی طبق مدل خطی اداره می شوند. تلویزیون و رادیو طبق مدل خطی محتویاتشان را به ما عرضه می کنند. نظام آموزشی ما که در آن آموزگاران به بچه ها علم می آموزند مبتنی بر مدل خطی است. پیش از ظهور اینترنت، شمار زیادی از صنایع خدماتی نیز طبق مدل خطی اداره می شدند.
این مدل به اینترنت هم سرایت کرد. وبلاگ ها هم بر اساس مدل خطی فعالیت میکنند
مدل پایپ در مقابل مدل تعاملات مستقیم پلتفرمی
ارتباطات مستقیم پلتفرمی
در اين مدل كسب و كار بستري ايجاد مي گردد كه توليد كنندگان را به مصرف كنندگان وصل نمايد به عبارت ديگر هر دو طرف توليد كنندگان و مصرف كنندگان مشتري پلت فرم هستند. لازمه بقاي كسب و كار پلت فرم توليد مداوم توليد كنندگان و مصرف مداوم مصرف كنندگان است مثلا ebay نیز امکان ارتباط مستقیم بین فروشنده و خریدار را فراهم می کند در مقابل مدل سنتی مراکز خرید که به عنوان واسطه اجناس را به خریدار می فروشند
انواع بسترهای چندطرفه (MSP)
هماهنگ ساز تقاضا (demand coordinator)
ایجاد اثرات شبکه ای غیر مستقیم با ایجاد خدمات یا محصولات
محور اصلی این نوع شبکه تراکنش نمی باشد. مانند سیستم عامل ویندوز یا کنسول های بازی
مخاطب ساز (audience maker):
ایجاد محتوا برای یک گروه و انطباق تبلیغات برای مخاطبان
مانند facebook
بازارسازها
امکان تعامل گروه های مختلف با ایجاد بازاری مشترک (Evans,2003)
...
بیشتر
دیدگاه خود را ثبت کنید