دانلود پاورپوینت رویکردهای نوین راهبری شرکتی ابزارهای هیئت مدیره ی موفق با فرمت pptx ودر62 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت رویکردهای نوین راهبری شرکتی ابزارهای هیئت مدیره ی موفق
دیدگاه های راهبری شرکتی
(1) مدل «مبتنی بر بازار»: تاکید این مدل بر حداکثرسازی ارزش سهامداران است.
(2) مدل «مبتنی بر روابط»: تاکید این مدل بر منافع گروههای بیشتری از ذینفعان است.
(3) رویکرد سوم «رویکرد نوین راهبری شرکتی» نام دارد.
مدل نوین راهبری شرکتی
چارچوبی یکپارچه برای راهبری شرکتی ارائه شدهاست که به آن «رویکرد نوین راهبری شرکتی» گفته میشود. در این مدل به نقاط ضعف موجود در حوزهی پژوهش، آموزش و عمل راهبری شرکتی پرداخته شده است. این مدل بر اصل معکوس «KISS» استوار است.
مدل نوین راهبری شرکتی
اجزاء این مدل جامع، شامل چهار بخش است:
بخش اول: تحلیل موقعیتهای مختلف راهبری شرکتی براساس سازههایی که در تئوری سازمانی و تئوری موقعیت ارائه شدهاند.
بخش دوم: تحلیل ابعاد استراتژیک راهبری شرکتی بر مبنای مباشرت و تئوریهای نقشها.
بخش سوم: ابعاد مدیریت یکپارچهی هیأت مدیره از دیدگاه تئوری وابستگی به منابع.
بخش چهارم: ابعاد نظارتی راهبری شرکتی باتوجه به تئوریهای نمایندگی و ذینفعان.
مقایسه راهبری شرکتی سنتی و نوین
تعریف کدبری از راهبری شرکتی (رویکرد سنتی): راهبری شرکتی سیستمی است که شرکتها با استفاده از آن هدایت و کنترل میشوند.
راهبری شرکتی نوین: سیستمی است که شرکتها با استفاده از آن بهصورت استراتژیک، هدایت شده، بهصورت یکپارچه، مدیریت شده و بهصورت جامع، کنترل میشوند، به گونهای کارآفرین و اخلاقی که برای هر شرایطی مناسب باشد.
پاورپوینت رویکردهای نوین راهبری شرکتی ابزارهای هیئت مدیره ی موفق
بهمنظور پیادهسازی مدل راهبری شرکتی، موارد زیر باید به صورت کلی درنظر گرفته شوند و باتوجه به تغییر هریک از این موارد، مدل تعدل شود:
بورسی یا غیر بورسی بودن شرکتها
کوچک یا بزرگ بودن شرکت
شرکتهای عمومی، شرکتهای خانوادگی
راهبری بانکی، راهبری بیمارستانی
شرکتهای آمریکایی، شرکتهای انگلیسی
توجه به زمینههای داخلی و خارجی است.
.
زمینهی هنجاری: زمینهی هنجاری، دارای دو بعد است: قانونمندی و مشروعیت
قوانین هنجاری راهبری شرکتی باید رفتار تمام اعضای هیأت مدیره و نظارت کننده را به سمت رفتارهای مشروع و قانونی تشویق کند.
نقش اعضای خارجی و مستقل هیأت مدیره
در شرایط ایدهآل، تمام اعضای هیأت مدیره باید مستقل باشند. مدیر مستقل، مدیری است که از هرگونه روابط تجاری و سایر روابط، آزاد باشدو تعیین سطح اهمیت با اعمال قضاوت مستقل آنها تعیین میشود. تفاوت بین اعضای موظف و غیرموظف هیأت مدیره، به شرح جدول زیر است:
نقش اعضای خارجی و مستقل هیأت مدیره
در شرایط ایدهآل، تمام اعضای هیأت مدیره باید مستقل باشند. مدیر مستقل، مدیری است که از هرگونه روابط تجاری و سایر روابط، آزاد باشدو تعیین سطح اهمیت با اعمال قضاوت مستقل آنها تعیین میشود. تفاوت بین اعضای موظف و غیرموظف هیأت مدیره، به شرح جدول زیر است:
نقش اعضای خارجی و مستقل هیأت مدیره
در شرایط ایدهآل، تمام اعضای هیأت مدیره باید مستقل باشند. مدیر مستقل، مدیری است که از هرگونه روابط تجاری و سایر روابط، آزاد باشدو تعیین سطح اهمیت با اعمال قضاوت مستقل آنها تعیین میشود. تفاوت بین اعضای موظف و غیرموظف هیأت مدیره، به شرح جدول زیر است:
دیدگاه خود را ثبت کنید