مدیریت زنجیره تأمین (Supply Chain Management)، در راستای تقویت شرکتها جهت به دست آوردن مواد لازم برای ایجاد یک محصول یا خدمات و تحویل آن به مشتری مورد استفاده قرار میگیرد. در این مجال نحوهی استفاده بهینه از استراتژی مدیریت زنجیره تامین را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
مدیریت زنجیره تأمین (SCM) فرآیند و فعالیت تأمین مواد اولیه یا اجزای سازمانی است که شرکت برای ایجاد یک محصول یا خدمات و ارائه آن کالا یا خدمات به مشتریان نیاز دارد. هدف مدیریت زنجیره تأمین بهبود عملکرد زنجیره تأمین است. به بیان دیگر اطلاعات به موقع و دقیق زنجیره تأمین به تولیدکنندگان این امکان را میدهد تا فقط محصول قابل فروش را تولید و ارسال کنند. سیستمهای زنجیره تأمین موثر به تولیدکنندگان و خردهفروشان کمک میکند تا فعالیت اضافی را کاهش دهند. این امر هزینه تولید، حمل و نقل، بیمه و ذخیره سازی کالایی را که قابل فروش نیستند، کاهش میدهد. شش جز اصلی این مدیریت عبارتند از:
برنامهریزی: شرکتها باید تمام منابع مورد نیاز در راستای تأمین تقاضای مشتری برای دریافت محصول یا خدمات خود را برنامهریزی و مدیریت کنند. آنها همچنین باید زنجیره تأمین خود را طراحی و سپس تعیین کنند که از کدام معیارها استفاده خواهند کرد تا اطمینان حاصل شود که زنجیره تأمین کارآمد و موثر است.
یافتن منابع مناسب: منظور از این مهم همان تأمین کنندگان هستند که شرکتها برای تهیه کالا و خدمات مورد نیاز برای تولید محصول خود انتخاب میکنند. پس از عقد قرارداد، مدیران زنجیره تأمین از فرآیندهای مختلفی برای نظارت و مدیریت روابط میان دو طرف بهره میبرند. فرآیندهای اصلی این بخش شامل سفارش، دریافت، مدیریت موجودی کالا و تأیید مجوز پرداختهای تأمین کننده میباشد. تولید: مدیران زنجیره تأمین، فعالیتهای لازم برای پذیرش مواد اولیه، تولید محصول، آزمایش کیفیت، بستهبندی، حمل و نقل و برنامه تحویل را همواره جزو اصول اصلی در نظر دارند. بیشتر شرکتها کیفیت، میزان تولید و بهرهوری کارگران را مورد ارزیابی قرار میدهند تا اطمینان حاصل کنند که شرکت محصولاتی مطابق با استانداردهای مورد قبول بازار تولید میکند. توزیع کالا: که معمولاً لجستیک نامیده میشود، این امر شامل هماهنگی سفارشات مشتری، تعیین زمان تحویل، ارسال بار، صورتحساب مشتری و دریافت پرداختیها میباشد. این بخش به وسایل نقلیه برای ارسال محصول به مشتریان متکی است. بسیاری از سازمانها بخشهای زیادی از فرآیند تحویل را به سازمانهای متخصص واگذار میکنند، به خصوص زمانی که محصول به بررسیهای خاصی نیاز دارد.
پشتیبانی: تأمین کننده به یک شبکه پاسخگو و انعطافپذیر برای بازگرداندن محصولات معیوب، مازاد یا ناخواسته نیاز دارد. اگر محصول معیوب باشد، محصول مورد نظر مشتری نباشد و یا مازاد آنچه سفارش داده شده تحویل داده شده باشد، باید برای بررسی به انبار برگردانده شود. ارزیابی نهائی: برای کارایی بیشتر، زنجیره تأمین به نظارت بر اطلاعات در سراسر زنجیره و اطمینان از انطباق با همه مقررات نیاز دارد. فرآیندهای این مرحله شامل امور مالی، منابع انسانی، فناوری اطلاعات، امکانات، مدیریت نمونه کارها، طراحی محصول، فروش و تضمین کیفیت میباشد.
همچنین بخوانید:
دو شرکت والمارت (Walmart و P&G) از اواخر دهه ۱۹۸۰ شروع به کار کردند و از جمله نمونههای کلاسیک همکاری در زنجیره تأمین به شمار میروند. قبل از شروع کار، این دو شرکت برای اتصال زنجیره تأمین خود، با خرده فروشان و تولیدکنندگان اطلاعات کمی را به اشتراک گذاشتند و نتیجه حاصله این بود که اطلاعات مشترک هزینهها را کاهش میدهد. به این ترتیب سایر خرده فروشان تمایل بیشتری برای بررسی این راهحل نوین نشان دادند. در اوایل دهه ۱۹۹۰ نیز والمارت سیستم Retail Link خود را رسمیت بخشید و خرده فروشان دیگری را به زنجیره کاری خود اضافه نمود.
در طول بیست سال گذشته، زنجیرههای تأمین میان تولیدکنندگان و خردهفروشان بیشتر ار قبل به هم پیوند خورده است. در بسیاری از صنایع، خرده فروشی موجب افزایش سفارشات به تولیدکنندگان میشود. تولیدکنندگانی که دارای زنجیره تأمین دقیق و به موقع هستند، میتوانند با فروش محصولات، قفسههای خردهفروشی را به طور مداوم در اختیار داشته باشند. با افزایش همکاری، تأمین اطلاعات به موقع از طرف شرکای زنجیره تأمین به شرکتها این امکان داده شد تا از ابزار تحلیلی پیشرفته برای بهبود بیشتر نتایج استفاده کنند.
زنجیره تأمین گسترده شامل کلیه شرکتهایی است که در تولید یک کالا مشارکت دارند. این بدان معنی است که زنجیره تأمین گسترده شامل تأمین کنندگانِ تأمین کنندگان و همچنین مشتریانِ مشتریان شما میباشد. هنگامی که شرکتها با مشکلات زنجیره تأمین روبرو میشوند، اقدام اولیه با خبر شدن از وضعیت تأمین کنندگان اصلی است. به زبان دیگر سازمانهایی که زنجیره تأمین گسترده را زیر نظر دارند، این امکان را خواهد داشت که هنگام بروز مشکل از طریق تأمین کننده اصلی پیگیر و پاسخگو باشند. به عنوان مثال، اگر یک کلاه بیس بال محبوب از سازنده در دسترس نباشد، واکنش طبیعی مدیر فروشگاه تماس با سازنده است. با این حال، اگر خردهفروش زنجیره تأمین گسترده را کنترل کند، مدیر فروشگاه میداند که تولید کننده در تولید با قطعهای از کالا دچار مشکل شده است. اگر قطعه به سرعت در اختیار تولید کننده قرار نمیگیرند، خرده فروش وقت دارد تا به دنبال تأمین کننده دیگری باشد.
۲۵ سال پیش، یکی از مهمترین دلایلی که شرکتها زنجیره تأمین جهانی را ایجاد کردند، بهرهمندی از صرف هزینه کمتر در سایر کشورها بود. به طور کلی، تنظیم بیش از حد هزینه حمل و نقل ناشی از تولید از راه دور نسبتاً آسان شد. با این حال، مدیریت هزینهها همواره در حال تغییر است، زیرا دستمزد در کشورهای کم هزینه در حال افزایش است. از طرفی روند بهبود یافته و رباتیک دهههای اخیر اجازه میدهد تا کارخانهها با تعداد بسیار کمتری کارگر کار کنند و البته شرکتهای محلی تقریباً در هر صنعت به رقبای قدرتمند تبدیل میشوند.
یکی از مزایای زنجیره تأمین جهانی، توانایی پراکندگی ثبت اختراعات و سایتهای تولیدی در سراسر جهان بوده است. این امر به شرکتها امکان میدهد سود خود را در کشورهایی که مالیات شرکتی کمی دارند اعلام کنند. با این حال، بسیاری از این ترتیبات به چالش کشیده میشوند. در سال ۲۰۱۶، کمیسیون اروپا به اپل دستور داد که به ایرلند ۱۳ میلیارد یورو به عنوان مالیات عقب مانده پرداخت کند و حکم داد که قرارداد مالیاتی اپل با ایرلند به معنای کمکهای غیرقانونی دولتی است. رئیس ضد انحصاری اتحادیه اروپا، مارگرت وستاگر، اخیراً تحقیق درباره اقدامات مالیاتی آمازون در اروپا را نیز آغاز کرده است. گوگل و سایر شرکتهای فناوری نیز توسط اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار میگیرند.
طی چند سال گذشته، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سایر کشورها، الزامات جدید گزارشدهی را برای شرکتهای بزرگی که محصولات فیزیکی تولید یا اداره میکنند، ایجاد کردهاند. این شرایط گزارشدهی، حتی اگر شرکت برای مدیریت زنجیره تأمین خود شخص ثالثی را درگیر کند نیز میتواند اعمال شود. رعایت این مقررات نیاز به سیستمهای بسیار قوی SCM دارد که مدیریت زنجیره تأمین را دشوار میکنند.
مقررات مشابهی در دانمارک، چین، آفریقای جنوبی، مالزی و سایر کشورها در حال ظهور است و تقریباً همه آنها بر ایمن نگه داشتن محصولات تمرکز دارند. متأسفانه، فرایندهای اجرایی هماهنگ نیستند.
زنجیرههای تأمین شده به روشهای مختلف اندازهگیری میشوند. معیارها به افراد کمک میکنند تا روی مهمترین فعالیتها تمرکز کرده و فرایندهای موجود را بهبود بخشند. معیارهای مهم از انطباق نظارتی، ایمنی یا تعهدات قراردادی پشتیبانی میکنند. سایر معیارها راندمان کاری و خدمات را کنترل و بهبود میبخشند و سود بیشتری را به همراه میآورند. زنجیرههای تأمین به معیارهای مختلفی متکی هستند. معیارهای متداول عبارتند از:
در حقیقت صدها معیار سنجش زنجیره تأمین وجود دارد. هنر یافتن موارد مناسب برای صنعت و تجارت شماست.
با تکیه بر قراردادهای هوشمند میتوان بدون واسطه به فعالیت خود پرداخت. به بیان دیگر هدف قرارداد هوشمند کاهش زمان و هزینه اجرای قرارداد با تعریف دقیق شرایط قرارداد است. این امر وکلا، دفاتر اسناد رسمی و سایر واسطههای موجود را کنار گذاشته، ذخیره و اداره اسناد قانونی را تسهیل میکنند. این در حالی است که روشهای سنتی با تکیه بر فرایندهای کاغذی سرعت کار را پائین آورده است. در این حالت بلاکچین مشکلات پیش رو را به صورت دیجیتالی و با استفاده از کدهائی رایانهای تسهیل میبخشد.
با تغییر شرایط زندگی سنتی به زندگی مدرن بهترین راه برای پیشرفت، هماهنگی با اصول و قواعد به روز و دریافت اطلاعات جدید از حوزه کاری مربوط به فعالیت ماست. شناخت شیوههای مدیریتی محلی و جهانی در پیشبرد و تسهیل اهداف کاری ما تاثیر بسزائی خواهند داشت.
خرده فروشی در زنجیره تامین سبز مدیریت زنجیره تامین سبز )GSCM( حوزه های مدیریت تامین سبز چارچوب نظری فعالیتهای لجستیک سبز در خردهفروشی مفاهیم زنجیره تامین و لجستیک سبز حمل و نقل سبز لجستیک معکوس سبزسازی در بخش خردهفروشی چالشهای زیست محیطی برای حمل و نقل خرده فروشی بررسی طراحی محصول و فهرست مواد بررسی استراتژی منابع یابی بررسی حق انتخابهای حمل و نقل بهبود استفاده از حمل و نقل استفاده از استراتژیهای تاخیراندازى سبزسازی حمل ونقل در زنجیره تامین خردهفروشی مواد غذایی مدلسازی عوامل زیستمحیطی درزنجیره تامین طراحی زنجیرههای تأمین با توجه به شاخصهای اقتصادی خرده فروشی در زنجیره تامین سبز به چه معناست؟ مدیریت زنجیره تامین سبز (GSCM) مفاهیم زنجیره تامین و لجستیک سبز سبزسازی در بخش خردهفروشی ۵ ترند اصلی زنجیره تامین صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۱ چابکی زنجیره تامین در صنعت خرده فروشی پایایی ومانایی زنجیره تامین بلاکچین در زنجیره تامین در صنعت خرده فروشی اینترنت اشیا و بیگ دیتا در زنجیره تامین اومنی چنل در صنعت خرده فروشی تکیه بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در زنجیره تامین فروشگاه های زنجیره ای و خرده فروشی سیاست گذاری منطف درصنعت خرده فروشی نقش فن آوری در بهبود عملکرد فروشگاه های خرده فروشی انتقال فوری داده های فروش مسئولیت های مدیران فروشگاه ها تاثیرات فن آوری بر مدیران فروشگاه های خرده فروشی نمودار مسئولیت های یک مدیر فروشگاه نمودار زنجیره ی خرید تغییردرعملیات فن آوری فن آوری های خرده فروشی مدیریت زنجیره تامین و لجستیک، نمونه های خرده فروشی پیچیدگی زنجیره های عرضه جهانی نقش تدارکات در مدیریت زنجیره تامین آغاز زنجیره تامین و تدارکات پنج بخش اصلی مدیریت زنجیره تامین آمار و ارقام سرگرمی زنجیره تامین و تدارکات آمار فعلی و اطلاعات سرگرم کننده در مورد لجستیک – با شماره بهترین روشهای زنجیره تامین و مزایای آنها داده کاوی و انبار داده ها پیش بینی رفتارهای آینده درزنجیره تامین بازده داده های ایجادشده مدیریت ارتباط با مشتری تبدیل “هوشمندی به صمیمیت” ، شخصی سازی و یا توسعه مدیریت ارتباط تبادل الکترونیک اطلاعات ذخیره زمان و پول درفروشگاه های زنجیره ای انتقال سریع تری از طیف گسترده سیستم های موجودی مدیریت دستگاه های ردیابی (BCs و RFID) کنترل موجودی مدرن برای ردیابی محصولات درون محیط های فروشگاه ارتقای بهره وری فروشگاه های زنجیره ای سیستم های تدارکات مجدد خودکار (QR ، ECR ، JIT ، و CPFR) پاسخ سریع (QR ) پاسخ به مصرف کننده کارآمد (ECR ) تولید به هنگام (JIT ) مشارکت برنامه ریزی ، پیش بینی و تدارکات مجدد وال مارت CPFR و DW را برای پیش بینی دقیق تر از فرآیندهای عملیاتی مورد استفاده قرار داد. آینده خرید های خرده فروشی نمایشگاه الکترونیکی شبکه های اجتماعی چالش جدی فروشگاه های کوروش مدیریت زنجیره تامین خرده فروشی از دیدگاه مدیریت انبار مدیریت انبار دارای توانایی لازم برای بهره وری از عملیات زیر را دارا می باشد مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی و تدارکات توانایی چالاک بودن در مدیریت شبکه تأمین حداکثر رساندن ارزش و رضایت مشتری نقش زنجیره تأمین الکترونیکی و مدیریت تدارکات در صنعت E-Tailing مدیریت روابط الکترونیکی مشتریان و توزیع کنندگان لجستیک با ارضای نیازهای مشتری در ارتباط است تحلیل نیروهای پنجگانه پورتر و اثرات اینترنت روی زنجیره تأمین e-Tailing تحلیل نیروهای پنجگانه پورتر مدیریتزنجیرهتامین در GS1 اهداف مرتبط با سازمان راه اندازی شبکه چند ملیتی اصول اولیه GS1 ارزشافزوده برای شما با GS1 اهمیت مدیریت زنجیره تامین تقویت خدمات مشتری کاهش هزینه های عملیاتی بهبود وضعیت مالی جریان های نقدی را افزایش می دهد نقش های اجتماعی SCM بهبود کیفیت زندگی ایجاد شغل فرصت برای کاهش آلودگی واستفاده از انرژی حفاظت از آزادی و توسعه فرهنگی آشنایی با مدیریت زنجیره تامین، مزایا و اهداف آن زنجیره تامین مزایای مدیریت زنجیره تامین اهداف مدیریت زنجیره تامین مدیریت موفق زنجیره تامین و لجستیک فروشگاه اینترنتی Walmart فعالیت شرکت وال مارت در پنج بخش انجام می شود: فروشگاه های جهانی وال مارت هدف و استراتژی های وال مارت لینک های کمتر در زنجیره تامین نوآوری موجودی Walmart: مشارکت های استراتژیک فروشندگان سرمایه گذاری در فناوری موجودی پیشرفته: ۱۰ کمپانی موفق در لجستیک کاربرد فناوری در صنعت خرده فروشی فواید به کارگیری فناوری در انبار و زنجیره تأمین سرعت بخشیدن به فرآیند خرید فناوری AR و VR درصنعت خرده فروشی مدیریت ارتباط با مشتری درزنجیره تامین کسبوکار خرده فروشی وبازاریابی چند کاناله استراتژی خردهفروشی omnichannel طراحی استراتژیهای خردهفروشی Omnichannel خردهفروشی omnichannel میتواند یکراه حل مؤثر باشد. معماری زنجیره تامین و توزیع شاخص های کلیدی فروشگاه های زنجیره ای چارچوب کارت امتیازی متوازن مثال برای شاخص هایی که به وسیله یک کارت امتیاز موزون استفاده شده اند (فرموله کردن زنجیره تأمین جهانی) GSCF مدل شبکه کلی زنجیره تأمین SCM خانه برنامه تحویل سفارش و نقطه جداسازی (Forrester زنجیره تأمین (مدل اثر پایداری مشتری ساختار پایه یک سیستم برنامه ریزی سلسله مراتبی SCOR سطوح ۱و۲ مدل SCORمثال سطح ۳ مدل معیارهای گونه شناسی یک زنجیره تأمین ماتریس برنامه ریزی زنجیره تأمین جایگاه بحث در ادبیات زنجیره عرضه نقش مدیریت زنجیره تأمین در سناریوی خرده فروشی امروز ۵مرحله زنجیره تامین اثربخش برخورد خرده فروشان با زنجیره تأمین خود چگونه است؟ بخش خرده فروشی مدرن چگونه از مدیریت زنجیره تأمین سود می برد
دیدگاه خود را ثبت کنید