فهرست مطالب
مقدمه
تعریف حامی مالی یا اسپانسر
تفاوت سرمایهگذار با اسپانسر چیست؟
چه کسب و کارهای نیاز به حامی مالی دارند؟
اسپانسرها دقیقا اسپانسر چه میشوند؟
اسپانسرشیپ در کسب و کارهای آنلاین
محتوا حمایت شده؛ یک نمونه هوشمندانه
چگونه اسپانسر پیدا کنیم؟
بخشی از متن
مقدمه
اسپانسر یا حامی مالی (sponsor) عنوان مبحث امروز است که قصد داریم به بررسی زوایای مختلف آن بپردازیم. اول از حامی مالی یک تعریف ارائه میکنیم و به ویژگیهای آن میپردازیم. سپس به این سوال جواب میدهیم که چطور میتوانیم اسپانسر جذب کنیم یا بهبیان عمومیتر، چطور اسپانسر بگیریم؟
در این مبحث، سعی میکنیم با رویکرد دیجیتال مارکتینگ به این قضیه نگاه داشته باشیم تا مباحث بهدرد صاحبین کسب و کار اینترنتی و فعالین فضای آنلاین نیز بخورد.
اسپانسرشیپ چیست
اسپانسرشیپ (Sponsorship) قرارداد -ارتباط- بین دو مجموعه است. مجموعهای که تبلیغ میدهد و مجموعهای که تبلیغ نمایش میدهد. اساسا موضوع اسپانسر در چارچوب تبلیغات مطرح میشود و خارج از فضای سرمایهگذاری است. در این خصوص در ادامه مبحث مفصل صحبت خواهیم کرد.
اسپانسر ویژگیهایی دارد که تقریبا با آن کاری نداریم. کار ما در این مبحث بررسی و شرح پیوند این دو مجموعهای است که گفتیم. یعنی چه میشود که یک مجموعه -سازمان، شرکت، کسب و کار- به یک مجموعه دیگر -که میتواند مدلهای بسیار متنوعی داشته باشد- درخواست اسپانسرینگ میدهد.
موضوع بسیار جذاب و قابل بحثی است و امروزه برای کسب و کارهای نوپا و کسب و کارهای اینترنتی هم تبدیل به مسئله شده است. در این مبحث میخواهیم نگاهی کامل به این قضیه داشته باشیم. اصلا اسپانسر یا حامی مالی چه هست؟ چکار میکند؟ برای چه هزینه میکند و بهدنبال چهچیزهایی برای اسپانسر شدن میگردد.
و در سمت دیگر، ما بهعنوان یک کسب و کار، برای پیدا کردن اسپانسر باید چکار کنیم؟ عینک ما بر روی چشمان کسی است که درخواست اسپانسر دارد و دنبال تامین اسپانسر برای کسب و کارش است. میخواهیم با او همسو شویم و از این دریچه به موضوع حامی مالی نگاه کنیم. امیدوارم که در این مقاله فرصت باشد و بشود که به همه موضوعات مرتبط با آن پرداخت.
در ادامه این مبحث قصد داریم در قالب زیر عنوانهای مشخص، به معرفی، بررسی و شرح حامی مالی بپردازیم. این مبحث را به همه کسب و کارهایی -چه اینترنتی و چه سنتی- که بهدنبال آشنایی با ساز و کار فعالیتهای اسپانسری هستند، توصیه میکنم. در ادامه با فوربو همراه باشید.
تعریف حامی مالی یا اسپانسر
در اولین قدم باید یک تعریف برای اسپانسر (sponsor) داشته باشیم. اسپانسر یا حامی مالی، گروه، مجموعه، سازمان، کسب و کار -و حتی یک شخص- است که بهمنظور معرفی -تبلیغ- یک محصول، کالا، خدمت -و حتی خود شخص- تواهمنامهای را با یک مجموعه یا کسب و کار دیگر امضا میکند. هرچه مجموعه دوم از لحاظ تعداد مخاطب، گسترده و بزرگتر باشد، اسپانسر باید هزینه بیشتری بابت اسپانسرشیپ پرداخت کند.
اسپانسرشیپ (Sponsorship) آن ارتباط بین دو مجموعه یا کسب و کار است. یکی تبلیغ میدهد و دیگری تبلیغ نمایش میدهد. فرآیند کلی کار به این شکل است اما خب تفاوتهایی با تبلیغات بهاشکال دیگر دارد. اسپانسر عمومی نیست. در حالی که میتواند باشد. یعنی اسپانسر کل یک مجموعه و سازمان نمیشود. بلکه در یک یا چند بخش مشخص، هزینه اسپانسری میپردازد.
بسته به کسب و کار نمایش دهنده، زمینه فعالیت، تعداد مخاطبین و… میتواند هزینه پرداختی متفاوت باشد. و حتی اگر آن مجموعه خودش یک برند باشد، میتواند قراردادهای خارج از عرف نیز با اسپانسر ببندد. در بسیاری از زمینههای مانند ورزشهای حرفهای و حتی بازیهای ویدیویی، شاهد نوعی انحصار در مبحث اسپانسرینگ هستیم. یعنی شرکتهایی با توجه به در اختیار داشتن المانهایی -برای مثال لایسنس یک تیم در یک بازی فوتبال ویدیویی-، از اسپانسر درخواستهای هزینههای غیرعادی دارد. و چون آن المان -برای مثال آن تیم لایسنس شده فوتبال- در مجموعه دیگر -بازی ویدیویی در این مثال- وجود ندارد، اسپانسر مجبور به پرداخت این هزینه است.
کمی از اصل موضوع دور شدیم. در ابتدا این بخش مطرح شد که هدف اسپانسر، نمایش دادن تبلیغ است. همین. اسپانسر بهدنبال این است که محصول و خدماتش را نشان دهد. یا بهدنبال برندسازی است و میخواهد صرفا دیده شود. اسپانسر با این اهداف با یک شرکت و مجموعه، وارد قرار داد اسپانسرشیپ میشود.
پس حامی مالی بهنوعی تبلیغدهنده است و در همین چارچوب فعالیت میکند. قرار نیست بر روی کسب و کار شما سرمایهگذاری کند. به شما سود برساند. به رشد کسب و کار شما کمک کند. این مورد را با موضوع حامی مالی یکی نکنید. در واقع وظایف شرح داده شده در این پاراگراف وظیفه اسپانسر نیست، بلکه وظیفه یک سرمایهگذار است. برای روشنتر شدن موضوع در پاراگراف بعد به تفاوت و مرز میان سرمایهگذار و اسپانسر میپردازیم.
و ...
دیدگاه خود را ثبت کنید