دانلود پاورپوینت تکنیک های تحلیل منطقه ای(سنجش سطوح توسعه مناطق) با فرمت ppt ودر 46 قابل ویرایش
قسمتی ازمتن پاورپوینت تکنیک های تحلیل منطقه ای(سنجش سطوح توسعه مناطق)
مقدمه :
n الگوی جدیدی که در نظریات توسعه توصیف می شود، "توسعه انسانی"است و واژگان کلیدی که پیرامون این رویکرد موردنظر است عبارتند از؛ سرمایه انسانی، مردم، توسعه درون زا، توسعه متوازن، گسترش دامنه انتخاب ها، آموزش و پرورش، توانمندی های درونی، خلاقیت و ..
در خصوص چرایی محوریتِ "توسعه انسانی" در بین الگوهای رایج شاید بتوان به این توضیح کوتاه و البته مهم بسنده کرد که پس از گذران دهه های متمادی، حتی توسعه یافته ترین کشورها نیز کمبودی را در سپهر عمومی جامعه احساس کردند و آن محرومیت نسبی انسان از ثمرات توسعه یافتگی بود.
nتا چندی پیش، شاخص توسعه یافتگیِ کشورها در ارتباط مستقیم با تولید ناخالص ملی آنها دیده می شد و چه بسیار کشورهایی که از سطح تولید ناخالص و درآمدهای تولیدی بالایی برخوردار بودند اما آنچه دیده می شد انواع محرومیت های انسانی بود.
nتغییر اساسی که به موازات این احساس نقصان رخ نمود، دگرگونی در مفهوم توسعه و به دنبال آن، افزوده شدن سنجه (شاخص) های جدیدتر به سنجه های پیشینِ توسعه نظیر "سطح سواد، بهداشت، رفاه، برخورداری از آب آشامیدنی سالم" و در یک عبارت "کیفیت زندگی"بود. از این پس دیگر نمی توان کشوری را توسعه یافته تلقی کرد که صرفاً در یک یا دو بُعد مثلاً بُعد اقتصادی یا صنعتی رشد چشمگیری داشته باشد.
n توسعه دیگر مفهومی صرفاً اقتصادی تلقی نمی شد، بلکه اقتصاد "یکی از ابعاد توسعه" به حساب می آمد.
پاورپوینت تکنیک های تحلیل منطقه ای(سنجش سطوح توسعه مناطق)
· دوره های توسعه
nسازمان ملل متحد، چهار دهه را بهعنوان دهههاي توسعه اعلام كرده كه آخرين آنها از سال 1991 آغاز شده است. با مروري بر آنها در مييابيم كه رويكردهاي اعمال شده به توسعه از نگاه اقتصادي محض به نگاه انسانی در حال تغيير بوده است.
nدهه اول؛ افزايش توليد ناخالص داخلي
nدر اولين دهه توسعه در1960 «رشد اقتصادي» مورد تأكيد قرار گرفت و چنين برداشت ميشد كه از طريق رشد اقتصادي است كه ميتوان به كاهش فقر مطلق دست يافت و افزايش توليد ناخالص داخلي بهترين گزينه معرفي شد
nدهه دوم؛ توزيع متعادل ثروت
nدر دومين دهه توسعه در 1970 «توزيع متعادلتر ثروت و درآمد» مورد توجه واقع شد و در قطعنامه 2626 مجمع عمومي سازمان ملل تأكيد شد كه «رشد توليد ناخالص ملي» به تنهايي نميتواند در فقرزدايي عامل مؤثري باشد و بيان گرديد كه «هدف نهايي توسعه بايد فراهم آوردن فرصتهاي بيشتر براي زندگي» باشد. بدين ترتيب در دومين دهه در كنار مؤلّفههاي اقتصادي به تدريج توجه به مؤلّفههاي اجتماعي نیز جايگاه پيدا كرد.
پاورپوینت تکنیک های تحلیل منطقه ای(سنجش سطوح توسعه مناطق)
nدهه سوم؛ بُعد فرهنگي و اجتماعي توسعه
n در دهه سوم، زمينههاي شكلگيري توجه به بعد فرهنگي و انساني توسعه در مؤسسات و دانشگاهها به وجود آمد و نظريات توسعه به تدريج به تبيين بُعد فرهنگي و انساني توسعه متمايل شدند.
nدهه چهارم؛ توسعه انساني
nپس از ورود به دهه چهارم، توسعه در قالبی نوین شکل گرفت و اين مفهومِ تازه به مراتب بالاتر و گستردهتر از گشايش وضع اقتصادي، بالا رفتن درآمد سرانه، بهبود كيفيت مسكن، غذا و ... بود.
فرایند سنجش سطوح توسعه مناطق:
1- تعیین هدف مطالعه و تدوین چارچوب آن:
آیا هدف سنجش سطح توسعه مناطق به مفهوم کلی است یا جنبه خاصی از توسعه (نظیر توسعه صنعتی، کشاورزی ، اجتماعی، اقتصادی و غیره)را مد نظر دارد؟
مفهوم مورد نظر بطور دقیق و کامل تعریف عملیاتی شود.
2- تعیین سطح مطالعه :
مهمترین عامل در تعیین سطح مطالعه، دسترسی به آمار و اطلاعات می باشد.
3- شناخت نوع آمار قابل دسترس :
4- انتخاب شاخص های توسعه :
دیدگاه خود را ثبت کنید