فهرست مطالب
مقدمه
دیدگاه اول. مدیریت رسانه به مثابه مدیریت عمومی سازمان رسانه ای
دیدگاه دوم. مدیریت رسانه
دیدگاه سوم. مدیریت ارتباط با رسانهها
دیدگاه چهارم. ماتریس مدیریت رسانه
دیدگاه پنجم. مدیریت رسانههای خُرد (Micro Media)
دیدگاه ششم. فرآیند هفت مرحلهای مدیریت رسانه
دیدگاه هفتم. مدیریت معنی و محتوا
دیدگاه هشتم. مدیریت رسانه، مدیریت سه مرحلهای پیام
به سوی یک الگوی جامع
نتیجهگیری
بخشی از متن
مقدمه
سازمانهای رسانهای با توجه به ویژگیهای خاص خود مستلزم مدیریتی متفاوتاند. از اینرو «مدیریت رسانه» به عنوان حوزة مطالعه و تحقیق جدید پا به عرصه گذاشته است. این مبحث برآن است تا با طرح دیدگاهها و رویکردهای مختلف نسبت به مقوله مدیریت رسانه به بررسی چیستی موضوع بپردازد و ابعاد آن را روشن نماید. ضرورت این امر از آنجا ناشی میشود که بهرغم گذشت چندین سال از شکلگیری و راهاندازی مدیریت رسانه به عنوان یک رشته علمی و دانشگاهی هنوز تعریف روشن و مشخصی از آن وجود ندارد و اختلاف نظر بر سر قلمرو آن بسیار است. به این منظور در این مبحث سعی میشود ضمن طرح دیدگاههای مختلف، تعریفی نسبتاً جامع و مشخص از این مفهوم ارائه گردد.
رشد چشمگیر انواع رسانههای جمعی در چند دهة اخیر و افزایش نقش های اجتماعی آنها باعث شده است که آنها از ابعاد مختلف مورد مطالعه و تحقیق قرار گیرند و یکی از مهمترین این ابعاد بعد مدیریتی رسانههاست. رسانه های جمعی از آغاز به عنوان یکی از نهادهای مؤثر و مهم در جوامع نقشآفرینی کردهاند و در تمامی ابعاد زندگی اجتماعی اعم از اقتصاد، سیاست، فرهنگ و... اثرگذار بودهاند. این اثرگذاری در یکی دو دهة اخیر به حدی رسید که توجه مدیران و متولیان امور جوامع را به خود جلب کرده و آنها را در جستوجو برای یافتن شیوههای مؤثر و کارآمد مدیریت و راهبری این دستگاههای عظیم به تکاپو انداخت.
در این میان کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده که همواره از قدرت بیبدیل رسانههای خود در جهت پیشبرد طرحها و برنامههای مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... بهره گرفتهاند، ضرورت تحقیق و مطالعه و سرمایهگذاری بر روی مقوله «مدیریت رسانه» را احساس کردهاند. بدین ترتیب موضوع «مدیریت رسانه» از دهة ۹۰ وارد حوزههای علمی و دانشگاهی شد. البته نباید از این نکته غافل شد که روند تخصصی شدن در تمامی علوم، از جمله مدیریت نیز در این میان بیتأثیر نبوده است.
مطالعة پیشینه تحقیق در مدیریت رسانه نشانگر آن است که دارای ادبیات غنی و گستردهای نیست و بر پایه مباحث تئوریک رشتههای مهم و کاربردی مدیریت و ارتباطات استوار است. اغلب مباحث مطرح شده در زمینة مدیریت رسانه با توجه به خاستگاه این رشته علمی و ماهیت نظام رسانهای غرب دارای رویکرد اقتصادی است. (فرهنگی و روشندل اربطانی، ۱۳۸۳)
در کشور ما نیز موضوع رسانههای جمعی و اهمیت آنها همواره مطمح نظر مسئولین و صاحبنظران مملکت بوده است، ضرورت ورود به بحث مدیریت رسانه به شکل علمی از اواخر دهة هفتاد مطرح گردید و از اوایل دهة هشتاد، مقاطع تحصیلات تکمیلی این رشته راهاندازی شد لکن بهرغم گذشت حدود پنج سال از راهاندازی به نظر میرسد به تناسب موضوع در نزد افکار عمومی جامعه و حتی جامعة علمی از اهمیت لازم برخوردار نبوده است و تعابیر و تفاسیر مختلف و متفاوتی از آن میشود. در این مبحث سعی میشود با طرح و بررسی دیدگاهها و رویکردهای مختلف به تبیین مفهوم یاد شده بپردازیم. به این منظور هشت دیدگاه مختلف مطرح و در نهایت الگوی جامع مدیریت رسانه ارائه میگردد.
دیدگاه خود را ثبت کنید