توضیحات محصول
فهرست مطالب
مقدمه
مراحل مدیریت فرایندهای کسب و کار
طراحی فرایند
اجرای فرایند
پایش فرایند
بهبود فرایند
دستاوردهاي مديريت فرآيندهاي كسب و كار یا BPM چیست؟
بخشی از متن
مقدمه
امروزه دغدغههاي اصلي سازمانها، دستيابي به راهها و روشهايي براي اتوماسيون و بهبود فرآيندهاي كسب و كار است. تعداد قابل ملاحظهاي كه روند رشد فزايندهاي نيز دارند، از مديريت فرآيند كسب و كار (BPM) براي بهبود مؤثر استفاده ميكنند.
مديريت فرآيند كسب و كار (Business Process Management = BPM)، شامل متدها، تكنيكها و ابزاري است كه براي پشتيباني از طراحي، اجرا، مديريت و آناليز فرآيندهاي عملياتي كسب و كار بكار ميرود.
مديريت فرآيند کسب و کار با داشتن الگوهاي متعدد مورد نياز سازمانها، روشي يكپارچه براي تعريف، اجرا، بازبيني و مديريت فرآيندهاي کسب و کار سازمان ها را ارايه ميکند و با استفاده از متدها و ابزارهاي مربوطه، حجم کار توسعه راه کارها را به حداقل رسانده و مديريت امور را سهل و کارآمد مي¬کند. بر این اساس میتوان گفت مدیریت فرایند کسب و کار مجموعهای است از رویکردهای مدیریتی و فناوری مدرن که به نحوی ساختاریافته، منسجم و هماهنگ، برای درک و مستند سازی، مدلسازی، تحلیل و بهبود مستمر فرایندهای کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد BPM مزایای ذیل را بدنبال دارد:
- توسعه و تعالی سازمانی
- ایجاد مزیت رقابتی و جریان ارزش پایدار
- جلب رضایت مشتریان
- چابکی سازمان و فرایندهای سازمانی
- یکپارچه سازی سازمان و فرایندهای سازمانی
در واقع BPM یا مدیریت فرایندهای کسب و کار، ادغامي از دانش و تحقيق در همگرايي و اتصال بين مديريت و فناوري اطلاعات است كه شامل متدها، تكنيكها و ابزاري است براي طراحي، فعال شدن، كنترل و آناليز فرآيندهاي كسب و كار كه خود مستلزم نيروي انساني، سازمانها، برنامههاي نرمافزاري كاربردي، اسناد و ديگر منابع اطلاعاتي است.
فعاليتهاي اجرا شده توسط سازمان براي مديريت و بهبود فرآيندهاي كسب و كار را پوشش ميدهد. سيستمهاي BPM ابزار نرمافزاري براي مانيتور اجراي فرآيندهاي كسب و كار هستند كه اين امكان را براي مديران فراهم ميكنند تا فرآيندها را آناليز كنند و تغييرات لازم را نسبت به وضعيت اوليه ايجاد نمايند. در واقع BPM يك “مدل مديريت” است كه براي سازمانها اين امكان را فراهم ميآورد تا فرآيندهاي كسب و كار را مانند ديگر اقلام سرمايهاي سازمان مديريت كنند و بهبود دهند.
در يك سازمان با اندازه متوسط تا بزرگ، يك سيستم مديريت فرآيند كسب و كار خوب، به محيط كسب و كار اين امكان را ميدهد تا براساس محيط رقابتي، تغييرات در فرآيندهاي كسب و كار را روز به روز اعمال نمايد.
BPM با مهندسي دوباره فرآيندهاي کسب وکار متفاوت است. وجه تفاوت اين دو در آنست که BPM قصد ايجاد تغييرات يکباره و انقلابي در فرآيندهاي کسب وکار را نداشته بلکه تکامل مستمر آنها را مد نظر دارد. به علاوه BPM معمولا روشهاي مديريت را با فناوري اطلاعات ترکيب ميکند.
در تصوير زیر چرخه عمر BPM یا مدیریت فرایند آمده است. در ادامه به توضیح بخشهای مختلف چرخه خواهیم پرداخت.
و ...
...
بیشتر
دیدگاه خود را ثبت کنید