فهرست مطالب
مقدمه
مدیریت از نقطه صفر چیست؟
نقطه صفر كجاست؟
ابزارهاي مديريت از نقطه صفر كدامند؟
تحليل موقعيت
اصلاح تعاريف عملي موفقيت و شكست موقعيت
ويژگيهاي ياري دهنده مديريت از نقطه صفر
جایگاه صبر در انجام وظایف مدیریت
بخشی از متن
مقدمه
روش ونظام فکری مدیریت از نقطه صفرتنها یکی از راه کارها و ابزار ها برای تعالی بخشیدن به سازمان از طریق مدیریت است. برای ارائه راهکار حل گو شه ای از تنگنا های مدیریت از نقطه صفر نخست به تعریف آن می پردازیم : به یک تعبیر مدیریت عبارت است از انجام امور به وسیله دیگران به بهترین نحو ممکن در یک محیط در حال تغییر همچنین برای هر مدیری پنج وظیفه اصلی از دیدگاه «هنری فایول» برنامه ریزی ، سازماندهی ، فرماندهی ، هماهنگی ، بررسی و کنترل و همچنین از دیدگاه «جوزف ماسی» از (اندیشمندان مدیریت ) تصمیم گیری ، سازماندهی ، کارگزینی ، برنامه ریزی ، کنترل ، ارتباطات و هدایت را از وظایف مدیریت می داند . لیکن اصول مدیریت و آنچه که به عنوان وظایف مدیران تعیین شده است در اجرا محدودیتهایی دارند ، که برخی از آنها عبارتند از :
این اصول صرفا راهنما و ابزاری است برای باور کردن افکار و جهت دهی به فعالیت ها .
برای عملی کردن این اصول ، بعضا ابزار کافی وجود ندارد
با عمل کردن به اصول ، باز هم مو فقیت ما تضمین نمی شود ، مثلا برنامه ریزی جامعی وجود دارد ولی نتیجه دلخواه به وجود نمی آید
شرایط ، نقش تعیین کننده ای در اجرا ی اصول و نحوه به کار گیری آن دارد و گذشته از اینها با بکار گیری اصول تنها قسمت هموار راه را می توان پیمود . پس انتظار آن است که با اندیشه و آگاهی و با بهره گیری از پارامترها یی که می تواند نقاط ضعف را در مقوله مورد نظر پوشاند فراتر از اجرای اصول مدیریت با درایت حرکت کرد.
مدیریت از نقطه صفر چیست؟
مديريت از نقطه صفر در هر موقعيت نقطه صفر خاص خود و نحوه مديريت خاص خود را داراست، ليكن باتوجه به آنچه كه در محتواي هر موقعيتي مي گنجد مديريت از نقطه صفر محملي است كه مدير با علم به نتيجه عملكردهـــــــاي گذشته روشها و پيش فرضهاي غلط گذشته را زيرپا مي گذارد و با بهره گيري از ويژگيهاي ياري دهنده مديريت از نقطه صفر (كه در ذيل به آن پرداخته مي شود) و با تعاريفي نو از موقعيت كه تكيه گاه محكمتري مبتني بر تعريف صحيح تري از موفقيت و شكست دارند از نقطه صفر شروع مي كند.
دیدگاه خود را ثبت کنید