دانلود پاورپوینت مکانیزم پله برقی با فرمت pptx ودر 20 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت مکانیزم پله برقی
مقدمه
با گسترش شهرها نیاز به استفاده از وسایل جابهجایی عمومی روز به روز بیشتر شده از جمله مهمترین سیستمهایی که هر روز در اماکن عمومی نظیر ایستگاههای مترو، فروشگاههای بزرگ، پایانههای مسافربری، فرودگاهها و... با آنها سر و کار داریم، پلهبرقیها هستند.
سازه پلهبرقی (Truss):
سازه پلهبرقی معمولاً به صورت یک پارچه ساخته میشود (شکل 1). تیرهای اصلی نگهدارنده از دو نوع پروفیل قوطی یا نبشی (L) ساخته میشود که با ستونهای عمودی و مورب یک سازه جوشکاری شده یکپـارچه را به وجـود میآورند، این سازه پس از جوشکاری با عملیات حرارتی تنش گیری شده و رنگ آمیزی میشود. سازههایی که از پروفیلهای توخالی (قوطی) ساخته میشوند سبکتر میباشند و وزن کمتری به سازه ساختمان وارد میکنند.
اجزاء تشکیل دهنده پله برقی
موتور پله برقی (Drive Motor):
موتور پلهبرقی نیز همانند موتورهای معمول آسانسور از نوع سه فاز – متناوب
میباشند این نوع موتورها عموماً دارای 4 قطب و تک سرعته میباشند،
بعضی از سازندگان از موتورهای 6 قطب نیز استفاده می کنند.
نکتـه: محل قرارگیری موتور و گیربکس در اکثر مواقع در قسمت بالایی
پلهبرقی میباشد.
گیربکس پلهبرقی (Gear Type):
عموماً سه دسته گیربکس در پله برقیها به کار میرود:
1- چرخدنده ساده (Spur gear): که
به وسیله زنجیر ،محورهای دستگیره
و پله را به حرکت در میآورد.
2- چرخ و پیچ حلزون (Worm gear):
در این نوع که بیشترین مصرف را دارد
حرکت توسط زنجیر به محورهای
دستگیره و پله انتقال مییابد.
3- چرخدنده خورشیدی یا سیاره ای
(Planetary gear): این نوع گیربکس که
راندمان بالایی دارد انتقال حرکت به
محور زنجیر و محور دستگیره توسط
چرخدنده انجام میشود و همواره
سرعت خطی حرکت دستگیره و پله
یکسان است (شکل 2).
سیستم ترمز (Brake system):
اکثر سازندگان پلهبرقی برای توقف پلهبرقی از ترمزهای زبانه ای (Pawl
Brake) استفاده میکنند ولی انواع دیگر آنها تـرمزهای گوه ای(Wedge Brake) و ترمزهای مغناطیس دائم مداربسته (Closed loop Permanent magnet Brake) نیز توسط برخـی از سازنـدگان به کار گرفته میشود که این نوع اخیر عملکرد بهتری دارد.
محرک دستگیره (Handrail Drive):
چرخ نسبتاً بزرگی به صورت اصطکاکی دستگیره را به حرکت در میآورد و
حرکت خود را به وسیله زنجیر یا چرخدنده از یکی از محورهای اصلی گیربکس
میگیرد. قطر این چرخ، لاستیک و دندانه های روی آن که اصطکاک لازم را به
وجود میآورند، غلطکهایی کـه فشـار لازم بـرای دستگیره را اعمـال میکنند
از ویژگیهای مهم سیستم دستگیرمیباشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید