فهرست مطالب
مقدمه
مدل بارتلس
مدل رست
مدل فرل و گرشام
مدل تعاملی ترویون
مدل بومر
مدل دابینسکی و لوکن
مدل اقتضایی- مساله جونز
مدل پترسون
بخشی از متن
مقدمه
اخلاق اساس زندگی انسانی و ملاحظات اخلاقی ضرورتی برای موفقیت سازمانها محسوب میشود طوری که امروزه این ملاحظات باحیات سازمانها گره خورده است. اخلاق در مکاتب مختلف تعاریف و انواع مختلفی دارد. یکی از انواع اخلاقیات که در بسیاری مشاغل نمود پیداکرده و جزء الزامات آن محسوب میشود اخلاق حرفهای است. اخلاق حرفهای مجموعهای از اصول و استانداردهای انسانی است که رفتار افرادو گروههای سازمانی را جهت داده و هدف آن تعیین چهارچوبی است که که بر اساس آن ارزش هایی اخلاقی ایجاد، حفظ و توسعه پیدا نماید. اهمیت اخلاق در این جمله پیتر دراکر بیشتر خود را نمایان میکند؛ اگر مدیر فاقد اخلاق نیکو باشد یا درستکار نباشد، روح و حیات سازمان را تباه میکند. مشخصههای اخلاق حرفهای عبارتند از: صداقت و راستگویی، وظیفه شناسی، اعتماد و اطمینان، احترام و مسئولیتپذیری. در رویکردیدیگر مشخصههای زیر برای اخلاق حرفهای آورده شده است: توکل، تعهد، تخصص، تعلق، تداوم، تحول و تکامل. با توجه به نقش اخلاق بویژه اخلاق حرفهای در موفقیت سازمانها، در نوشته حاضر به انواع مدل اخلاق حرفه ای پرداخته می شود .
مدل بارتلس
اولین مدل اخلاق حرفه ای در سال 1967 توسط "بارتلس" ارائه شد. او با در نظر گرفتن پیش فرض هایی، مفاهیم زیر را وارد مدل خود کرد:
دیدگاه خود را ثبت کنید