دانلود پاورپوینت استراتژیهای تولید با فرمت pptx ودر 29 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت استراتژیهای تولید
سطوح استراتژی
1- استراتژی گروه: استراتژی مجموعه ای از شرکتهای مستقل سود آور که تحت پوشش یک مدیریت اداره می شوند، گفته می شود.
2-استراتژی شرکت: راهنمایی برای کلیه فعالیتهای آن است.گاهی به این استراتژی ، استراتژی رقابتی نیز گفته می شود زیرا چگونگی رقابت با شرکتهای رقیب در آن مورد تأکید است.
3- استراتژی وظیفه ای: جهت کلی هر یک از فعالیتهای سازمان را مانند تولید، بازاریابی، مالی و تحقیق و توسعه تعیین می کند.
بخش ساخت و تولید مهم ترین بخش هر سازمان است که فعالیتهای مربوط به تولید محصولات و خدمات سازمان در آن بخش صورت می گیرد. بخش تولید را می توان به صورت یکی از خرده سیستمهای سازمان در نظر گرفت .
استراتژی تولید:
نگرش استراتژیک به موضوع تولید به عنوان یک سلاح رقابتی تقریباً به 50 سال قبل بر می گردد. راس و میلر قائل به تمایز بین استراتژی بازاریابی و استراتژی تولید نبودند زیرا معتقد بودند خط مشیهای تولید یک بخش ضروری از استراتژی بازاریابی است.در نظر گفتن استراتژی تولید به عنوان یک بخش مجزا و مرتبط با بخش بازاریابی از مقالهSkinner در سال 1969 نشئت می گیرد.
استراتژی های تولیدی
.1 تولید انبوه: حج تولید بالا، تنوع کم، خدمات و محصولات استاندارد، هزینه متغیر پایین
.2تولید ناب: بر مبنای سیستم تولیدی تویوتا، حذف جامع همه اتلافها و محیط عملیات و تولید
.3تولید سفارشی: حجم تولید پایین، تنوع بالا، محصول مطابق با اطلاعاتی که مشتری می دهد ساخته می شود.
.4عملیات چابک و منعطف:ارائه محصولات سفارشی بسیار بالا با هزینه قابل مقایسه با تولید انبوه، با استفاده از زمان نهایی تحویل کوتاه اند.
استراتژی بازار محور
طبق این نگرش تنها صنعت مهم نیست بلکه مکانی که سازمان می خواهد رقابت کند و ماهیت رقابت نیز مهم است. این رقابت بین شرکتهای موجود در صنعت، تهدید تازه واردها، محصولات جایگزین و قدرت چانه زنی.
مایکل پورتر با بیان اینکه ایجاد ارزش اقتصادی(شکاف بین قیمت فروش و هزینه تولید) خط شکست یا بقا برای هر سازمانی است که بر نقش استراتژی تولید تأثیر گذاشت. مزیت رقابتی پایدار از طریق هزینه های عملیاتی پایین تر و ارائه یک قیمت مناسب به دست می آید.
استراتژی کلی بازار محور سه روش سازگاری با این نیروها و کسب مزیت رقابتی پایدار برای سازمان ارائه می کند:
.1رهبری هزینه
.2تمایز
.3تمرکز
پاورپوینت استراتژیهای تولید
استراتژی منبع محور
در این نگرش به جای صرفاً موقعیت بازار ، شرکتها به عنوان مجموعه ای از منابع مورد توجه قرار می گیرند. منبع، عنصری است که یک سازمان برای سازماندهی بهتر فرایندهایش آن را کنترل می کند. می توان از یک یا مجموعه ای از منابع برای ایجاد مزیت رقابتی استفاده کرد.
رکن اصلی نگرش منبع محور تمرکز آن بر منابع، شایستگیها و قابلیتهای خود سازمان است و نه تمرکزی که در استراتژی بازار محور بر مشکلات با دیگر رقبا در صنعت وجود دارد.نگرش منبع محور به ترکیب این منابع که در داخل شرکت ایجاد می شوند و از خارج شرکت نمی توان آن ها را خرید معطوف است. سازمانها منابعی را در اختیار دارند و مدیران با ترکیب این منابع می توانند تمایزی برای سازمان ایجاد کنند.
دیدگاه خود را ثبت کنید