دانلود پاورپوینت مدیریت استراتژیک دکتر لطف الله فروزنده دهکردی با فرمت pptx ودر 316 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت مدیریت استراتژیک دکتر لطف الله فروزنده دهکردی
نام درس: مديريت استراتژيک
تعداد واحد: 3
منبع: مديريت استراتژيک
مولف: دکتر لطف الله فروزنده دهکردي
ناشر: دانشگاه پيام نور
اهداف درس
آشنايي دانشجويان با:
.1تعاريف و مفاهيم فرايند مديريت استراتژيک
.2مدلهاي تدوين استراتژي
.3تدوين اهداف بلند مدت و انواع استراتژيهاي اصلي
.4مفاهيم متغيرهاي اساسي استراتژيک سازماني
.5اجراي استراتژي
.6ارزيابي استراتژي ها
.7ارتباط مديريت بهره وري و فرايند مديريت استراتژيک
پاورپوینت درس مدیریت استراتژیک
مقدمه
درس مديريت استراتژيک يکي از دروس پايه اي رشته مديريت بازرگاني است . شناخت دقيق تغييرات محيطي و افزايش توانمندي براي استفاده از فرصتها مهمترين وظيفه يک مدير است . مديريت استراتژيک افق ديد موسسه و نحوه رسيدن به آن را تعيين مي کند, اصولا مديران بازرگاني و موسسات بزرگ با داشتن ديد استراتژيک توانسته اند پله هاي رشد و ترقي را به سرعت طي نمايند .
مديريت استراتژيک , برنامه اي هماهنگ , جامع و پيوسته است که استعدادهاي ممتاز سازمان را با محيط ارتباط مي دهد و منظور از آن تحقق هدفهاي سازمان در چار چوب اجراي صحيح مديريت است .
اولين قدم در تدوين مديريت استراتژيک در سالهاي آخر دهه پنجاه برداشته شد . مديران روشي ابداع کردند که براي کجايي و چرايي حرکت موسسه خود در آينده تصميم گيري کنند قسمت تحليلي اين روش را طراحي استراتژيک ناميده و فرايند طراحي گروهي آن را برنامه ريزي استراتژيک خوانده اند .
قدم دوم در سالهاي هفتاد برداشته شد , زماني که مديران کشف کردند که با هر تغيير گسسته در استراتژي موسسه , شکل گيري درون سازماني موسسه نيز بايستي دگرگون مي شد. اين فرآيند برنامه ريزي توانمندي نامگذاري شد .
قدم سوم در سالهاي آخر دهه هفتاد, واکنش نسبت به نظرات روزافزون تغييرات ناگهاني در محيط برداشته شد . براي موجهه شدن با اين تغييرات موسسات بازرگاني شروع به استفاده از فن واکنش استراتژيک در زمان واقعي کردند , و آن را مديريت مسئله ناميدند .
تازه ترين تدوين استقرار برنامه ريزي استراتژيک و مديريت استراتژيک است, که روش جامع و نظام يافته اي براي برخورد با تغييرات است به طوري که مدير توانايي لازم براي اداره تصميمات را بدست آورده و با استفاده از يک سيستم خدماتي کامل با شناخت توانمنديهاي داخلي و فرصتهاي محيطي زمينه رشد و پويايي سازمان را فراهم مي کند .
تعريف استراتژي
استراتژي در اصل به معناي ايجاد تحول در يک سازمان يا يک مجموعه مورد توجه قرار گرفته است در فرهنگ عميد استراتژي به معني اداره کردن عمليات و حرکت ارتش در جنگ آورده شده است .
آندره بوفر استراتژي را اساس و اصول راهنما , فلسفه و انديشه عملي و تجربي تعريف کرده است .
پاورپوینت درس مدیریت استراتژیک
کوئين استراتژي را چنين تعريف کرد:
استراتژي عبارت است از الگو يا طرحي که هدفها , سياستها و زنجيره هاي عملياتي يک سازمان را در قالب يک کل به هم پيوسته با يکديگر ترکيب مي کند .
آنسف استراتژي را چنين تعريف نمود:
استراتژي برداشت جامعي است در جهت مسئوليت خطير و روزافزون مديريت عمومي که به موجب آن سازمان در ارتباط با محيط حرکت ميکند و جايگاه خود را طوري تعيين مي کند که موفقيت سازمان تامين گردد.
با توجه به تعريف فوق استراتژي حاوي نکات زير است :
داشتن تصويري جامع از محيط بروي سازماني و تعيين جايگاه سازمان در آن .
داشتن هدفهاي بلندمدت و فداکردن فرصتهاي آني براي رونق آينده و احتراز از غافلگيري .
تعيين رسالت و شخصت سازمان .
نگرش بلند مدت در تخصيص منابع و تصميم گيري .
ضرورت انجام درون سازماني و تعهد مشترک عمومي در قبال برنامه و مسير حرکت.
اتخاذ سياست و تاکيدهايي به عنوان وسيله اي براي تحقق هدفهاي سازماني .
جايگاه هدف وسياست در استراتژي :
در صورتي که استراتژي در واقع مسير دستيابي به هدف را تعيين ميکند که خود مي تواند حامل سياستهاي متعددي نيز باشد لذا سياست طريق دستيابي بر هدف را مشخص مي کند , ولي استراتژي بيشتر مسير تحقق هدف را تعيين مي کند.
تاکتيکها صفبندي هاي هستند کوتاه مدت , انطباقي : عملي و تعاملي که نيروهاي متقابل , آنها را براي دستيابي به هدفهاي محدود به کار ميگيرند. استراتژي مبناي مستمر را براي جهت دهي به اين انطباقها به سوي مقاصدي گسترده تر مشخص مي کند .
دیدگاه خود را ثبت کنید