فهرست مطالب
زندگینامه
مقدمه
نظریه سازه شخصی
روش های پیش بینی کردن رویدادهای زندگی
اصل تبعی تعبیر construction corollary
اصل تبعی فردیت individuality corollary
اصل تبعی سازمان دهی organization corollary
اصل تبعی دوگانگی dichotomy corollary
اصل تبعی انتخاب Choice corollary
اصل تبعی دامنه Range corollary
اصل تبعی تجربه experience corollary
اصل تبعی تعدیل modulation corollary
اصل تبعی چند پارگی fragmentation corollary
اصل تبعی اشتراک Commonality corollary
اصل تبعی اجتماعی بودن sociality corollary
سوال هایی درباره ماهیت انسان
ارزیابی در نظریه کلی
پژوهش درباره نظریه کلی
تاملاتی درباره نظریه کلی
بخشی از متن
زندگینامه
جورج الکساندر کلی در سال ۱۹۰۵ در ایالت کانزاس آمریکا به دنیا آمد .والدین او که عقاید مذهبی خاصی داشتند به او که تنها فرزند خانواده بود محبت و رسیدگی زیادی میکردند. او در ۱۳سالگی به دبیرستانی در شهر ویچیتا رفت و در سال ۱۹۲۶ مدرک لیسانس خود را در فیزیک و ریاضیات از کالج پارک واقع در شهر پارکویل، ایالت میسوری دریافت کرد. اما علاقه او از علوم به مسایل اجتماعی تغییر یافت.
کلی مدت کوتاهی در مقام مهندس کار کرد و بعد در یک کالج کارگری در مینیاپولیس به شغل معلمی پرداخت. بعداً در انجمن بانکداران آمریکا آموزگار شد و درسهای شهروندی را به مهاجران میآموخت. وی سپس وارد دوره فوقلیسانس شد و مدرک خود را در جامعهشناسی تربیتی از دانشگاه کانزاس واقع در شهر لارنس دریافت کرد. کلی پیشنهاد کاری را در کالجی واقع در ایالت آیووا قبول کرد و درسهای مختلفی را در آنجا تدریس کرد
آموزش حرفهای کلی در سال ۱۹۲۹ که موفق به دریافت بورسی از دانشگاه ادینبورگ واقع در اسکاتلند شد تغییر کرد. در طول سالی که او آنجا بود، مدرک لیسانس خود را در آموزش و پرورش دریافت کرد و به روانشناسی علاقمند شد. او برای تحصیل در دوره دکترا در دانشگاه ایالتی آیووا به ایالت متحده برگشت و در سال ۱۹۳۱ دکترای خود را گرفت.
طی جنگ جهانی دوم، کلی به نیروی دریایی آمریکا پیوست و بهعنوان روانشناس در اداره پزشکی و جراحی واقع در واشنگتن دی.سی به خدمت مشغول شد. زمانی که جنگ در سال ۱۹۴۵ خاتمه یافت، به مدت یک سال در دانشگاه مریلند تدریس کرد و بعد به عضویت هیئت علمی دانشگاه ایالتی اوهایو درآمد و در آنجا به مدت ۱۹ سال به تدریس، اصلاح کردن نظریه شخصیت خود، و اجرای پژوهش مشغول شد.
کلی همچنین در دانشگاههای سرتاسر دنیا درباره نحوهای که نظریه سازه شخصی او را میتوان برای حل کردن تنشهای بینالمللی به کار برد، سخنرانیهایی ایراد کرد. در سال ۱۹۶۵ مقام استادی را در دانشگاه براندیز پذیرفت ولی پس از مدت کوتاهی در سال ۱۹۶۶ درگذشت.
کلی در شکلگیری حرفه روانشناسی بالینی در طول رشد سریع آن بعد از جنگ جهانی دوم نیروی عمدهای بود. او چندین مقام باافتخار را در این رشته کسب کرد که ریاست بخش بالینی و مشاوره انجمن روانشناسی آمریکا و ریاست هیأت مدیره آزمایندگان در روانشناسی حرفهای از آن جمله بودند
مقدمه
هر کسی یک رشته سازه های شناختی Cognitive construct را درباره محیط به وجود می آورد. ما رویدادها و روابط اجتماعی خود را طبق یک نظام یا الگو تعبیر می کنیم و سازمان می دهیم. ما بر اساس این الگو، درباره خودمان و افراد دیگر و رویدادها، پیش بینی هایی می کنیم و از این پیش بینی ها برای هدایت کردن پاسخ ها و اعمالمان استفاده می کنیم. برای شناخت شخصیت، ابتدا باید الگوهای خودمان، یعنی نحوه ای که دنیای خود را سازمان می دهیم، بشناسیم.
رفتار گرایی افراد را صرفا به صورت پاسخ دهندگان منفعل به رویدادها در محیط شان در نظر می گیرد و روان کاوی، افراد را پاسخ دهندگان منفعل به ناهشیارشان می انگارد. از نظر کلی، افراد نوعی حرکت هستند و ما خود را پیش می رانیم. او نتیجه گرفت که افراد همانند دانشمندان عمل می کنند. کلی معتقد بود روان شناسان با افرادی که مورد بررسی قرار می دهند تفاوتی ندارند. آنچه در مورد یکی کارساز است در مورد دیگری نیز موثر است؛ آنچه یکی را توصیف می کند دیگری را نیز توصیف می نماید. هر دو در این فکر هستند که رویدادهای زندگی خود را پیش بینی و کنترل کنند. ما سازه های شخصی را می سازیم که سعی می کنیم به وسیله آنها رویدادهای زندگی خود را پیش بینی و کنترل کنیم. رویکرد کلی، رویکرد یک متخصص بالینی است که به سازه های هشیاری می پردازد. روان شناسان شناختی به متغییرهای شناختی و رفتاری آشکار علاقه دارند که عمدتا آنها را در موقعیت آزمایشی، نه بالینی، بررسی می کنند. نظریه کلی در بهترین حالت، می تواند پیش درآمد روان شناسی شناختی امروزی محسوب شود.
و ...
دیدگاه خود را ثبت کنید