دانلود پاورپوینت سيستمهاي پشتيباني تصميم گيري اطلاعات،مديريت و تصميم گيري با فرمت pptx ودر ۹۶ اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت سيستمهاي پشتيباني تصميم گيري اطلاعات،مديريت و تصميم گيري
تعريف سيستم پشتيباني تصميم (DSS)
تعريف مورتون از DSS:
•سيستمهاي تعاملي کامپيوتري اي هستند که که به تصميمگيرندگان کمک ميکنند تا با استفاده از داده ها و مدلها، مشکلات غيرساختارمند خود را حل کنند. (Gorry and Scott Morton, 1971)
اما برخي ديگر، DSS را براي حل مسايل نيمه ساختاريافته مي دانند و به هر حال، يک تعريف کلي مورد اجماع وجود ندارد
مزاياي استفاده از يک DSS:
•کيفيت بالاتر تصميم گيري
•ارتباطات وسيعتر
•کاهش هزينه ها
•بهرهوري بيشتر
•صرفهجويي در وقت
•افزايش رضايت
تعريف كاربردي سيستم پشتيباني تصميم
•سيستمي است
–كامپيوتري (CBIS)
–تعاملي (Interactive)
–منعطف (Flexible)
–قابل تطبيق (Adaptable)
•كه به طور خاص، براي پشتيباني از تصميمات ساختارنيافته مديريتي توسعه يافته است تا اثربخشي و كارايي تصميم گيري را ارتقا بخشد. و معمولا
–از داده هايي به عنوان ورودي استفاده مي كند.
–واسط كاربري ساده اي را در اختيار قرار مي دهد.
–و شهود تصميم گيران را هم به كار مي گيرد.
–معمولا شامل مدلهايي است.
•از قبل تعبيه شده يا
•توسط كابر توسعه داده مي شود
–تمامي مراحل تصميم گيري را پشتيباني مي كند.
–ممكن است كه قابليتهاي دانشي را هم در اختيار داشته باشد.
•شكل گيري از دهه 1970
•حل مسائل نيمه ساخت يافته يا بدون ساختار
•كمك به تصميم گيري مديران عالي جهت تصميم گيري در سطوح تاكتيكي/ استراتژيكي
روند تاريخي سيستمهاي پشتيباني تصميم
•اواسط 1950 TPS
•دهه 1960 MIS
•دهه 1970 OAS / DSS
•دهه 1980 توسعه DSSها / ES / EIS
•دهه 1990 GSS / شبكههاي عصبي / سيستمهاي يكپارچه و تلفيقي
• سيستمهاي پشتيباني تصميم گيري, سيستمهاي کامپيوتري بسيار منعطف و تعاملي(Interactive) هستند که براي حمايت از کليه مراحل فرايند تصميم گيري در شرايطي که مساله از نو نيمه ساخت يافته است مورد استفاده قرار مي گيرند.
•يک سيستم پشتيبان تصميم گيري در واقع به مانند مشاوري در کنار يک تصميم گيرنده قرار مي گيرد و به او امکان مي دهد تا بتواند با حجم عظيمي از اطلاعات کار کرده و آنها را به صورتهاي دلخواه و در قالب مدلهاي مناسب براي بهبود تصميم گيري خود بکار گيرد.
• سيستمهاي توصيهگر سيستمهاي تأثيرگذار در راهنمايي و هدايت کاربر، در ميان حجم عظيمي از انتخابهاي ممکن، براي رسيدن به گزينه مفيد و مورد علاقه وي هستند به گونهاي که اين فرآيند، براي همان کاربر، شخصيسازي شده باشد.
•در سيستمهاي توصيهگر تلاش بر اين است تا با حدس زدن شيوه تفکر کاربر به وي مناسبترين و نزديکترين کالا به سليقه او را شناسايي و پيشنهاد کنيم.
دیدگاه خود را ثبت کنید