فهرست مطالب
۱ - مقدمه
۲ - اسامی
۳ - مبنای نظری
۳.۱ - نظریههای یادگیری
۳.۲ - هدف و روش
۴ - تشریح
۴.۱ - خلاصه نظریه
۴.۲ - متغیرهای مداخلهگر
۴.۳ - سه عامل دخیل
۴.۴ - مطالعه روی موش
۴.۵ - مفهوم انتظار
۴.۶ - طرح ماز
۵ - یادگیری نهفته
۶ - ارزیابی
۶.۱ - ارتباط با سایر نظریات
۶.۱.۱ - واتسون
۶.۱.۲ - قانون اثر ثورندایک
۶.۲ - کاربردهای عملی
۶.۲.۱ - هدفدار نمودن رفتار یادگیری
۶.۲.۲ - روشهای آموزشی
۶.۳ - نقاط مثبت
۶.۴ - انتقادات
بخشی از متن
مقدمه
نظریه یادگیری تولمن، یکی از مباحث مطرح در روانشناسی یادگیری بوده که به بررسی جنبههای گوناگون این نظریه در بحث یادگیری میپردازد. در این مبحث بعد از بررسی تاریخی نظریه و شخص تولمن به مبانی و تشریح این نظریه اشاره میکنیم و در نهایت بعد از بیان برخی مفاهیم اساسی به ارزیابی و عملکردهای این نظریه میپردازیم.
یادگیری، اساس رفتار آدمی بوده و اکثر رفتارهای آدمی حاصل یادگیری میباشد. انسان از طریق یادگیری روی محیط خود تاثیر گذاشته و از آن تاثیر میپذیرد.
فرآیند یادگیری از آغاز تولد انسان شروع شده و تا پایان عمر او ادامه دارد و ساحتهای فراوانی از یادگرفتن، سخن گفتن، رفتار اجتماعی، پرورش عقلانی، عاطفی، روحی، اخلاقی و... را شامل میشود.
یکی از نظریهپردازان یادگیری، ادوارد چیس تولمن (Edward chace Tolman) (۱۹۵۹-۱۸۸۶) روانشناس آمریکایی است. اثر معروف او در زمینه یادگیری کتاب "رفتار باهدف جانوران و آدمیان" است که در سال ۱۹۳۲ منتشر گردید.
اسامی
تولمن، برای دورهای بیش از چهل سال، تاثیر بسیاری بر روانشناسی بهویژه در زمینه یادگیری گذاشته و حتی هنوز هم نفوذ وی در روانشناسی احساس میشود.
نظریه او به "شرطی شدن انتظاری" موسوم است.
این نظریه با نامهای زیر هم مورد بحث قرار گرفته است:
دیدگاه خود را ثبت کنید