توضیحات محصول
دانلود پاورپوینت فصل ششم کتاب مدیریت فرایند آموزشی
قسمتی از متن پاورپوینت
مقدمه:
سازمانهای اموزشی
1- زیر مجموعه های اجتماعی هستند
2 - سازمانهای اموزشی برای حفظ بقای خودشان نیاز به ایجاد تغییر و تحول در ساختار و هدفهایشان دارند
3 - از مورد 2نتیجه میگیریم که تنها راه موثر برای ایجاد تحول در سازمانها تغییر در فرهنگ و نحوه عملکرد مدیران و تحول در نظام ارزشها و باورهای سازمانی میباشد.
تعاریف توسعه سازمانی
اولین تعریف از بک هارد میباشد:او معتقد است که توسعه سازمانی تلاشی است برنامه ریزی شده وسازماندهی و مدیریت شده در سطوح عالی سازمانی در جهت افزایش اثربخشی سازمانی که اینهم از طریق مداخله برنامه ریزی در فرایند سازمانی و همچنین به کار بردنشان در دانش رفتار سازمانی میباشد.
از تعریف بالا 4 نتیجه می توان گرفت :
1- مدیریت در سازمانها مبتنی بر هدف میباشد
2- توسعه سازمانی سعی در افزایش کارایی و اثربخشی دارد
3- سازمانها بطورمناسب طراحی میشوند و تصمیم گیریها در سطوح بالا اتخاذ میشود
4- بنابراین میتوان نتیجه گرفت که تعارض دراینگونه سازمانها به حداقل میرسدچون ارتباطات موثر و فعالیتهای سازمان سازنده است
تعریف دیگر از مینوز میباشد:او معتقد است توسعه سازمانی دخالتی است مستقیم در فرایند نیروهای انسانی سازمان (چه رسمی وچه غیر رسمی)به منظور افزایش اثر بخشی انها و کاربردشان در اصول ودانش روانشناسی
تعریف دیگر از رابینز میباشد:او معتقد است که توسعه سازمانی از طریق کار گروهی تحقق پیدامیکند یعنی کار گروهی تغییرات بنیادی و ساختاری در سازمان ایجاد میکند.
تعاریفی که در بالااز توسعه سازمانی ارائه شد تعاریف سنتی میباشد.
یک تعریف کلی وجامع از فرنچ و بل میباشد:
انها معتقد هستند که توسعه سازمانی کوششی است دور برد و حمایت شده از طرف مدیریت عالی سازمان جهت بهبود حل مشکلات سازمانی و فرایندی است که از طریق مدیریت موثر و مبتنی بر همکاری گروهی بر پایه فرهنگ سازمانی و به کارگیری نظریه و تکنولوژی علوم رفتاری میباشد
از تعریف بالا 4 نتیجه میتوان گرفت:
تعاریف توسعه سازمانی
الف - واحد اساسی در فعالیت توسعه سازمانی گروه کار است(شامل فرادست و فرودست میباشد)
ب - منظور از حمایت مدیریت عالی یعنی جهت گیریهای مدیر کل و مدیران عالی سازمان و همچنین درگیری فعالانه انها در برنامه هاست
ج - توسعه سازمانی امروزه یک موضوع میان رشته ای است که چهارچوب
مورد نظر در این کارکنان سازمانی با مجموعه های متفاوت از ارزشها و سبک ها و مهارتها هستند که بیانگر رابطه ایست بین انسانها و انسانها با محیط شغلیشان.
د - اهداف توسعه سازمانی به بهبود منابع انسانی سازمان و بهبود اجتماعی
میانجامد و دستیابی به اهداف سازمانی را ممکن می سازد
از تعاریف بالا می توان نتیجه گرفت که:
توسعه سازمانی بر یک فرد یا گروه ویژه و ساختارهای بنا میشود که بواسطه ان بتوان مشکلات موجود سازمان را حل کرد بنابراین
توسعه سازمانی تلفیقی است از جامعه شناسی و روانشناسی و مدیریت توسعه سازمانی
فرایند توسعه سازمانی موفق این نتایج را دارد:
1- راهبرد اثربخش و برنامه ریزی عملیاتی درسازمان
2- توسعه رهبری
3- توسعه گروه های کاری و اثربخش
4- در نظرگرفتن ارزش و کیفیت کالا ها و خدمات رقابتی
الف-توسعه سازمانی فرایند تعاملی مداوم
ب-توسعه سازمانی به عنوان شکلی از علوم رفتاری وکاربردی
الف-توسعه سازمانی فرایند تعاملی مداوم
نکته اساسی ومهم در این جا این است که توسعه سازمانی فرایندی است در حال حرکت و درحال تغییر وتحول یعنی شکست ها و موفقیت ها دراینجامطرح است بنابراین توسعه سازمانی فرایندی پویا در تغییر سیستم های پویا.
ماهیت فرایند در حال پیشرفت توسعه سازمانی بدین معناست که:
توسعه سازمانی رفع کننده موقتی مشکلات سازمانی نیست بلکه ازطریق فعالیتها
مداخله ای در طی زمان اثربخش است و امری است بسیار زمان بر چرا؟
چون هدایت و اداره تغییر فرهنگ سازمان امری تصادفی و شانسی ودرکوتاه
مدت صورت نمی گیرد.
به 2طریق اهداف توسعه سازمانی برای بهبود انجام وظایف سازمانی صورت میگیرد:
1- حل مشکلات و تصحیح نواقص موجود در فرهنگ و فرایندهای سازمانی
2-نفوذ کردن تدریجی در قابلیتهای مجموعه سازمانی در جهت حل مشکلات
وآینده و خود سازی خود و اداره فرهنگ سازمان بدون کمک به حضورمشاوران توسعه سازمانی
...
بیشتر
دیدگاه خود را ثبت کنید