دانلود پاورپوینت بوم ناب کسب و کار (Lean Canvas) با فرمت pptx و قابل ویرایش در ۳۶ اسلاید
قسمتی از متن پاورپوینت بوم ناب کسب و کار (Lean Canvas)
بوم ناب کسب و کار (Lean Canvas)
نسخهی بهینه شدهی بوم مدل کسب و کار برای استارتاپها است. اش مائوریا نویسندهی دو کتاب “نوپای ناب” و “معیار ناب: کارشناسی شاخصهای کلیدی رشد استارتاپ” با ایجاد تغییراتی در بوم مدل کسب و کار آستروالدر این مدل را معرفی کرد. بوم ناب، با تمرکز بر کارآفرینی یک مدل کسب و کار جامع خلق میکند. در این مدل عواملی مانند مشکلات، راهحلها و مزیتهای رقابتی بررسی میشود و تمرکز بیشتری بر ویژگیهای خاص یک استارتاپ مانند عدم قطعیت و ریسکپذیری وجود دارد. در حقیقت بوم مدل کسب و کار به عنوان یک ابزار تحلیلی برای یک کسب و کار بسیار کارامد ولی برای یک استارتاپ ،مقدماتی و ناکافی است. در این بوم بخشهایی از بوم مدل کسب وکار که در روزهای اول فعالیت یک استارتاپ نقش مهمی ندارند حذف شدهاند، هرچند که این بخش ها برای کسب و کارهای بالغ و چندین ساله بسیار حیاتی هستند، مانند بخش فعالیتهای کلیدی، منابع کلیدی، شرکا و بخش ارتباط با مشتریان. در عوض بخشهای دیگری به بوم ناب کسب و کار اضافه شدهاند که شامل مسئله، راهحل، سنجههای کلیدی و برتری مطلق میباشد.
مشکل یا صورت مسئله
(problem)
از آنجاييکه کسب و کارهاي زيادي به دليل ساخت محصولات اشتباه،سرمايه،زمان،منابع و تلاشهاي زيادي را به هدر داده اند ازاين رو وقتی شما قصد دارید استارتاپی برای عرضهی محصول یا خدمتی خاص راهاندازی کنید، باید مطمئن شوید که کسب و کار شما مشکلی برای افراد حل میکند. در این بخش، سه مشکل یا صورت مسئلهی اصلی را که استارتاپ حول آنها تشکیل خواهد شد، یادداشت کنید.
شناسایی جنبه هاي متفاوتی از مساله گاهی اوقات موجب می شود که راه حل مسائلی را پیدا کنید که مدت زمان زیادی غیرقابل حل به نظر می رسیدند.
در نهایت به یاد داشته باشید زمانی که به یک مساله برخورد کردید، به برداشت اولیه از آن اکتفا نکنید و از زوایای دیگر نیز به آن فکر کنید. ولی این فکر کردن نباید در حدی طول بکشد که رقبای شما پا به میدان گذاشته و مشتریان بالقوه شما را تصاحب کنند.
به طور کلی ایده ها به شکل راه حلی برای مشکلات و مسائل موجود، مطرح و پیاده سازی می شوند. همیشه به یاد داشته باشید که اگر محصول شما، مشکلی را حل نکند مورد توجه قرار نمی گیرد.
آشنایی با مفهوم جایگزین های موجود:
در حال حاضر مشتری های شما از چه طریقی مشکلات خود را حل می کنند؟ (منظور مشکلی است که فکر می کنید محصول شما می تواند آن را حل کند(
از چه محصول یا خدماتی برای حل مشکل خود استفاده می کنند؟ در این قسمت مشخص می شود که شما در حال حاضر چه رقبایی دارید؟
با استفاده از روش های متعددی می توانید متوجه شوید که رقبای شما چه محصولات یا خدماتی هستند. مثلا می توانید از مشتریان خود بپرسید که مساله موردنظرشان را در حال حاضر از چه طریقی حل می کنند؟
روش دومی که می تواند خیلی موثر باشد این است که محصول یا خدمات خود را در گوگل جستجو کنید (بله به همین سادگی، ولی بسیاری از افراد از همین موضوع ساده هم غافل هستند!)، مشاهده می کنید که جایگزین های فعلی محصول شما چه کسانی هستند و چه شرکت ها یا استارتاپ هایی با چه روشی دارند مشکلات مشتریان بازار هدف شما را حل می کنند.
جایگزین های موجود، رقبای فعلی شما هستند که ممکن است بسیار شبیه به شما باشند و یا اینکه شبیه به قسمتی از محصول و یا خدمات شما باشند و یا روشی هستند که مشتری با استفاده از آن فعلا مشکل خود را حل می کند.
دیدگاه خود را ثبت کنید