دانلود پاورپوینت تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش در قالب ppt و در 30 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش
مقدمه
در محیط تجارت جهانی امروز سازمانها با رقابت های گسترده ای در زمینه بهبود بهره وری و مزیت رقابتی روبرو هستند. تا به رضامندی مشتریان نائل آیند از جمله ابزارهای رسیدن به این هدف زنجیره ارزش می باشد که آنرا چنین تعریف کرده اند :
مایکل پورتر: تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش که شامل تجزیه عمیلیات شرکت به فعالیتهای استراتژیک، جهت تشخیص رفتار هزینه و منابع بالقوه تمایزات است ، می تواند موثرترین ابزار جهت بهینه سازی استفاده از منابع محدود باشد .
شانگ و گوینداراجان:
این تکنیک (زنجیره ارزش)، زنجیره فعالیتها را که از اقدام بر روی
مواد خام آغاز شده و تا مصرف توسط مشتری نهایی ادامه
می یابد، به بخش های استراتژیک مختلف تفکیک کرده تا رفتار و
اثر هزینه و منابع مختلف در ارزش آفرینی درک شود .
پورتر در سال 1985 برای ارزیابی و تعیین حوزه های کسب و کار مدل زنجیره ارزش را ارائه نمود و این موضوع را برای نخستین بار در کتاب "مزیت رقابتی " خود مورد بحث قرار داد .
مفهوم زنجیره ارزش :
یک سلسله اقدامات تجاری است که باید انجام گیرد تا در هر مرحله به ارزش محصول که منجر به رضایت مشتری می گردد بیفزاید. زنجیره ارزش ابزاری برای درک بهتر مزیت رقابتی واحد تجاری، تشخیص محل های افزایش ارزش یا کاهش هزینه ها و شناخت کاملتر واحد تجاری با فروشندگان و مشتریان و سایر واحدهای تجاری در صنعت محسوب میگردد.
تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش
یکی از ابزارهای مدیریت هزینه استراتژیک SCM ، ابزار تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش می باشد
Øشناسایی Functions زنجیره ارزش
Øمشخص کردن سهم هر Functions در ایجاد ارزش
Øمشخص کردن اثر افزایش و کاهش هزینه هر Function در ایجاد ارزش.
Øمشخص کردن اینکه کدام Functions باید تقویت شوند؟ کدام باید حذف شوند ؟ کدام باید Outsourcing ؟ کدام Insourcing
تعریف زنجیره ارزش
تعریف اول :
مجموعه عملیاتی است که در یک صنعت بصورت زنجیر گونه انجام می پذیرد تا به خلق ارزش منجر شود . محصولات از حلقه های این زنجیر عبور می کند و در هر حلقه ارزشی به محصول نهایی افزوده می شود .
تعریف دوم :
مجموعه فعالیتهای ارزش افزا و مرتبط به یکدیگر که از مواد خام تامین شده بوسیله تامین کنندگان آغاز شده و تا محصول نهایی که بدست مشتری و مصرف کننده نهایی می رسد ادامه می یابد .
مثال
1- تحقیق وپژوهش R&D:
- پژوهش در خصوص سیگنالهای دیجیتالی
- مطالعه شکل های مختلف برای TV
2 – طراحی محصول یا فرایند :
- برسی اثر طراحی های مختلف در کیفیت و هزینه ها
- - تعیین تعداد قطعات در TV
دیدگاه خود را ثبت کنید