دانلود پاورپوینت تجزیه و تحلیل شغل با فرمت ppt ودر 24 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت تجزیه و تحلیل شغل
اهداف ارائه:
آشنایی با:
تجزیه و تحلیل شغل
چگونگی تجزیه و تحلیل شغل
شرح و شرایط احراز شغل
چگونگی طراحی شغل
طراحی شغل در آینده
ارزشیابی و طبقه بندی مشاغل
مقدمه:
وظایفی که بوسیله ی اعضای سازمان انجام می گیرد، پایه و اساس سازمان را تشکیل می دهد. این وظایف باید متناسب با یکدیگر و دارای هماهنگی در جهت رسیدن به اهداف سازمان باشد.
بنابراین، تجزیه و تحلیل و شناخت مشاغل در سازمان، بخش مهمی از وظایف مدیریت منابع انسانی محسوب می شود.
تجزیه و تحلیل شغل:
فرایندی است که از راه آن، ماهیت و ویژگی های هر یک از مشاغل در سازمان بررسی شده و اطلاعات کافی درباره ی آن جمع آوری و گزارش می شود.
با تجزیه و تحلیل شغل معلوم می شود که هر شغل چه وظایفی را شامل می شود و برای احراز و انجام شایسته ی آن، چه مهارتها، دانشها و توانایی هایی لازم است.
بنابراین کاربرد اصلی تجزیه و تحلیل شغل در برنامه ریزی نیروی انسانی است، زیرا با تجزیه و تحلیل شغل؛ شرایط کاری، مسئولیتها و وظایف از یک طرف و دانش، مهارتها و توانایی های مورد نیاز برای تصدی آن، از طرف دیگر معین می گردد.
اطلاعات کسب شده و تحلیل آنها به مدیریت منابع انسانی در حوزه هایی مانند موارد زیر کمک می کند:
- سازماندهی، طراحی مجدد مشاغل و برقراری ارتباط صحیح بین طبقات مختلف شغلی
- طرحریزی منابع انسانی و به ویژه برآورد منابع انسانی مورد نیاز
- کمک به تبیین خط مشی های کارمندیابی، انتخاب، انتصاب، ترفیع و انتقالات
- ارزیابی و طبقه بندی مشاغل
- ارزیابی عملکرد شاغلین
- نیازسنجی و برنبمه ریزی آموزشی
- ایجاد رضایت شغلی
زمان تجزیه و تحلیل شغل:
در تجزیه و تحلیل شغل، به آنچهانجام می گیرد پرداخته
می شود نه به آنچه که باید وجود داشته باشد. به همین دلیل تجزیه و تحلیل شغل هنگامی صورت می گیرد که ماهیت مشاغل سازمان بخواهد تغییر کند.
سازمان در سه موقعیت زیر اقدام به تجزیه و تحلیل شغل می کند:
.1وقتی که سازمان جدیدی ایجاد می شود.
.2هنگامی که مشاغل جدیدی ایجاد یا بسط داده شود.
.3هنگامی که تغییر تکنولوژی باعث شودتا روشها و مشاغل به میزان قابل توجهی تغییر کنند.
چگونگی تجزیه و تحلیل شغل:
در تجزیه و تحلیل مشاغل چهار سوال زیر مطرح می شود:
1. چه کاری انجام می گیرد؟
فعالیت های فکری و جسمی مربوط به شغل تعیین می شود.
2. چرا آن کار انجام می گیرد؟
هدف از انجام کار مشخص می شود.
3. چطور آن کار انجام می شود؟
ابزار و نحوه انجام کار مشخص می شود.
4. چه مهارتهایی برای انجام کار لازم است؟
شرایط احراز شغل و تخصص مورد نیاز تعیین می شود.
دیدگاه خود را ثبت کنید