فهرست مطالب
چكیده
مقدمه
مروری گذرا بر نظریههای مختلف در ارتباط با هوش
تئوری هوشهای چندگانه
هوش بدنی-جنبشی
هوش بین فردی
هوش كلامی-زبانی
هوش منطقی-ریاضی
هوش درون فردی
هوش فضایی
هوش موسیقایی
هوش طبیعت گرایی
سایر هوشها
تعریف هوش
تفاوت این تئوری با سایر تعاریف سنتی از هوش
دیدگاه سنتی در مورد هوش
دیدگاه تئوری هوشهای چندگانه
كاربردهای تئوری هوشهای چندگانه در آموزش
فواید كاربرد تئوری هوشهای چندگانه در مدارس
انتقاداتی در مورد كاربرد این تئوری در مدارس
نتیجهگیری
بخشی از متن
چكیده:
تاریخچهی این تفكر كه انسان دارای توانایی ذهنی قابل اندازهگیری است، حداقل به كتاب فرانسیس گالتون در سال 1869 با عنوان «نبوغ ارثی» بر میگردد. این نظریه سرآغاز نظریهی روانسنجی جدید در ارتباط با تواناییهای ذهنی بود. بعد از ایشان متخصصان زیادی به این عرصه وارد شدند و موجبات پیشرفتهای فراوانی را فراهم آوردند. از آن جمله میتوان به استنفورد بینه، سیمون، ترمن، مریل، وكسلر، هب، ترستون و استرنبرگ اشاره كرد.
بعد از این افراد در سال 1983 هاوارد گاردنر، تئوری هوشهای چندگانه را مطرح ساخت و عرصهی تعلیم و تربیت را به كلی دگرگون ساخت. او معتقد بود كه انسان دارای هوشهای زیادی میباشد كه در آغاز ایشان به هفت نوع هوش اشاره نمود كه عبارتند از:
دیدگاه خود را ثبت کنید