جزوه روش تحقیق رشته روانشناسی جز منابع آمادگی آزمون رشته روانشناسی می باشد که به طور کامل، به همراه مجموعه تست ها و با پاسخ های تشریحی ارائه شده است .
روشتحقیق «4»
فهرستمطالب
فصل اول: کلیات روشتحقیق 16
دو رویکرد (پارادایم) در علوم رفتاري 17
رویکرد خردگرایانه 17
رویکرد طبیعتگرایانه17
اصول علم 18
-1 جبرگرایی 18
-2 تجربهگرایی 18
-3 تکرارپذیري 18
-4 ابطالپذیري18
-5 ایجاز18
انواع شیوههاي شناخت 18
-1 تجربه19
-2 صاحبنظران (مرجع مطلّع) 19
-3 استدلال قیاسی 20
-4 استدلال استقرایی 21
-5 تمثیل 22
-6 شهود 22
-7 روشعلمی 22
مراحل روشعلمی 23
ویژگیهاي علوم انسانی 23
فرایند علمی 24
سطح تجربی25
انوع نظریه26
-1 نظریه استقرایی 27
-2 نظریه قیاسی 27
-3 نظریه صوري 27
-4 نظریه تجریدي 27
هدفهاي نظریه 28
خصوصیات نظریه 28
ملاكهاي ارزشیابی نظریه 28
مفهوم تحقیق29
مولفههاي تحقیق از نظر جان بست 30
ویژگیهاي تحقیق از نظر تاکمن 31
مراحل تحقیق از نظر تئودر کاپلو31
«5» روشتحقیق
انواع تحقیق با توجه به هدف تحقیق 33
-1 تحقیقات بنیادي 33
-2 تحقیق کاربردي 33
-3 تحقیق و توسعه 33
طبقهبندي مفاهیم 34
مفاهیم عینی34
مفاهیم انتزاعی34
روشهاي توسعه مفاهیم 35
مفاهیم نظري36
مفاهیم تجربی36
طبقهبندي متغیرها از نظر اندازهگیري38
طبقهبندي متغیرها از نظر نقشآنها در تحقیق 40
متغیر مستقل40
متغیر وابسته 40
متغیر تعدیلکننده40
متغیر کنترل 41
روشهاي کنترل متغیرهاي مداخلهگر 42
انواع مقیاسهاي اندازهگیري 45
-1 مقیاساسمی45
-2 مقیاسرتبهاي (ترتیبی) 45
-3 مقیاسفاصلهاي46
-4 مقیاسنسبی (نسبتی) 46
مسئله پژوهشی 47
روشهاي دستیابی به مسئله 48
منابع تعیین مسائل 48
-1 تجربه 48
-2 مطالعه پیشینه پژوهش49
ملاكهاي لازم براي انتخاب و بیان مسئله از نظر کرلینجر و تاکمن 50
اشتباهات رایج در تنظیم موضوع تحقیق51
فرضیه 52
نقشها و اهداف فرضیه 52
ویژگیهاي فرضیه53
فرضیههاي استقرایی و قیاسی 55
تفاوت فرضیه، نظریه، قانون و اصل56
طرح تحقیق به عنوان کنترل واریانس57
فصل دوم: تهیه و تدوین فرضیه 58
نظر ون دالن58
روشتحقیق «6»
ویژگیهاي تدوین فرضیه 59
نظر تاکمن 59
مفهومسازي و تعریفمفاهیم 60
مشخصات یکفرضیه خوب 60
61 « دونالداري » نظریه
منابع تهیه فرضیه 61
آزمون فرضیه 62
-1 قابلیت اعتماد علمی62
-2 ارزشعلمی62
-3 ارزشمنطقی 63
-4 اظهار نظر گروهی63
-5 مراجعه به موارد مشابه قبلی 63
فصل سوم: جامعه آماري و نمونه گیري 64
نمونه گیري64
تعریف و اهمیت نمونه 64
انواع نمونه و روشهاي نمونه گیري65
برآورد دقیق پارامترهاي جامعه65
نمونهگیري شاخصها و مقیاسها 65
نمونه گیري65
مفاهیم اساسی در نمونه گیري 66
حجم نمونه69
دو روشنمونه گیري 72
الف) نمونه گیري احتمالی 73
-1 نمونه گیري تصادفی ساده 73
-2 نمونه گیري سیستماتیکیا تصادفی منظم 74
-3 نمونه گیري طبقه بندي شده (قشربندي شده) 75
-4 نمونه گیري خوشهاي چند مرحلهاي 76
ب) نمونه گیري غیر احتمالی (تعهدي یا هدفمند- سهمیهاي) 77
-1 نمونه گیري تعمدي یا قضاوتی یا هدفمند (نظرسنجی سیاسی) 78
-2 نمونه گیري سهمیه اي (پرسشگر آزاد است) 78
-3 نمونه گیري دسترسپذیر یا آسان 79
-4 نمونه گیري زنجیرهاي یا گلوله برفی 79
توصیه هاي نهایی 79
فصل چهارم: شاخصها و مقیاسها81
مقایسه شاخصها و مقیاسها 82
شاخصسازي 83
الف) انتخاب گویه ها 83
«7» روشتحقیق
ب) ارتباط دومتغیري بین گویه ها 85
روشهاي اعتبار بخشی به شاخصهاي ترکیبی86
-1 تحلیل گویه 87
-2 اعتباربخشی بِیرونی 87
مقیاس(طیف) 87
-1 مقایسه زوجی 88
مقایسۀ زوجی ناقصیا تصادفی 89
ارزیابی 89
-2 مقیاسفاصلۀ اجتماعی بوگاردوس89
ارزیابی طیف بوگاردوس 91
-3 مقیاستورستون 91
-4 مقیاسلیکرت93
روشتحلیل سنجه(به اصطلاح تبعیضگویه) 96
ارزیابی طیف لیکرت یا جمع نمرات97
-5 طیف گاتمن 98
مفهوم بازنمایی کامل در طیف گاتمن 99
تئوري اجزاء اصلی گاتمن و مفهوم صفر عینی 101
-5 طیف اوزگود (برشقطبین) 103
فصل پنجم: جمعآوري اطلاعات106
طرح تحقیق 106
هدفهاي تحقیق 106
واحدهاي تحلیل 108
اشتباه زیست بومی و کاهشگرایی110
معیارهاي تعیین میزان اعتبار 112
-1 اعتبار معیار یا اعتبار پیشبینانه 112
-2 اعتبار سازه اي113
-3 اعتبار محتوا 113
قابلیت اعتماد یا پایایی 114
-1 روشآزمون – آزمون مجدد 114
-2 روشدو نیم کردن 114
-3 استفاده از سنجههایی تثبیت شده 115
-4 قابل اعتماد بودن دستیاران محقق (مصاحبه کنندگان، پرسشگران و کدگذاران) 115
عملیاتی کردن115
سطوح سنجش116
-1 سنجه هاي اسمی 117
-2 سنجههاي ترتیبی 117
-3 سنجههاي فاصلهاي 117
روشتحقیق «8»
-4 سنجههاي نسبی 117
دو عنصر اساسی در تحقیق 118
منابع فرضیه ها 119
فرضیه جهتدار و فرضیه فاقد جهت 119
فرضیه صفر 120
فرضیه چند متغیره 120
انواع متغیر 122
شیوههاي مشاهده 123
تحقیق پیمایشی123
کاربرد پیمایش124
پرسشنامه 125
-1 زمینه یابی 125
-2 طرح نخستین 125
-3 آزمون مقدماتی پرسشنامه126
-4 طراحی نهایی 127
انواع سوالات پرسشنامه 127
-1 پرسشهاي بسته 127
-2 پرسشهاي باز 128
-3 پرسشهاي دام 129
-4 پرسشهاي چند جوابی129
-5 پرسشهاي فرافکن(غیر مستقیم) 129
-6 پرسشهاي شناسایی(زمینهاي) 130
-7 پرسشهاي جهت بخش130
-7 پرسشهاي مشروط(تعیین صلاحیت) 130
-8 پرسشهاي قالبی 131
انواع سوالات پرسشنامه از نظر محتوي131
-1 سوالات رفتاري 131
-2 سوالات مرتبط با طرز تلقیها 131
-3 سوالات آرزویی 132
-4 سوالات پیشنهادي 132
ساخت دهی و تنسیق پرسشنامه:(نحوه آرایشپرسشنامه) 132
رهنمودهاي طراحی سؤالات پرسشنامه 133
شرایط کلی پیمایش 136
-1 یکسانی مفاهیم 136
- 2 یکسانی فحوي یا زمینه136
-3 یکسانی لحن 136
-4 یکسانی موقعیت 136
«9» روشتحقیق
-5 یکسانی پرسشگران 137
-6 یکسانی پیشینه 137
اجراي پرسشنامه137
سوگیري ناشی از پرسشگر(مصاحبهگر) 138
-1 وضعیت ظاهر و رفتار مصاحبهگر 139
-2 آشنایی با پرسشنامه 139
-3 دنبال کردن دقیق قالب جمله سوال 140
-4 ثبتدقیقِ پاسخها 140
-5 کندوکاو در پاسخها 140
ارزیابی سه شیوه مصاحبه 145
فصل ششم: اعتبار (روایی) وپایایی (قابلیتاعتماد) 146
146 (VALIDATY) انواع روایی/ اعتبار
146(INTERNAL VALIDITY) الف) روایی درونی
146 (EXTERNAL VALIDITY) ب) روایی بیرونی
الف) روایی صوري 147
ب) روایی ملاکی 147
ج) روایی سازه 148
چهار شیوه تعیین روایی سازه 149
-1 تعیین همبستگی با سایر آزمونها 149
-2 تمایز سنی 149
-3 تحلیل عوامل 149
-4 همسانی درونی 149
آزمون 150 (VALIDATY) عوامل موثر بر روایی
150 (RILAIBILITY) پایایی
روشهاي تعیین پایایی 151
-2 پایایی بازآزمایی 151
-3 روشفرمهاي موازي یا همارز 152
-4 روشهاي همسانی درونی 152
الف) روشدو نیمه کردن آزمون (نصف کردن/تصنیف) 152
ب) روشکودر ریچاردسون 153
ملاكهاي یکطرح آزمایش 155
-1 کنترل155
-2 تصنعی یا ساختگی نبودن 155
-3 مقایسه155
-4 کسب اطلاعات کافی از دادهها 155
-5 دادههاي خالص 156
-6 عدم مشتبه شدن متغیرها در فرایند آزمایش 156
روشتحقیق «10»
-7 معرف بودن 156
-8 امساكگري156
-9 تکرارپذیري 156
الف) طرحهاي شبهآزمایشی 156
1 طرح پسآزمون با یکگروه کنترل 157
2 طرح پیشآزمون و پسآزمون با یکگروه157
3 طرح مقایسه گروههاي ایستا158
ب) طرحهاي آزمایشی 158
1 طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل 159
2 طرح پسآزمون با گروه کنترل 160
3 طرح چهارگروهی سالومون160
طرح چهارگروهی سالومون 161
طرحهاي گسترشیافته از طرحهاي آزمایشی 161
1 طرح پیشآزمون و پسآزمون چندگروهی 161
2 طرح پسآزمون چند گروهی162
ج) طرحهاي نیمهآزمایشی 162
1 طرح گروه کنترل نابرابر 162
طرحهاي آزمایشی واقعی بر اساستحلیل عاملی اندازه گیریهاي مکرر163
روشاجراي طرح چرخشی 164
کنترل در روشآزمایشی 165
1) انتساب تصادفی 165
2) همتا کردن تصادفی165
3) انتخاب همگن 165
4) تحلیل کواریانس 166
5) استفاده از آزمودنیها به عنوان کنترل خودشان 166
درونی طرحهاي آزمایشی 166 (VALIDATY) عوامل موثر بر روایی
بیرونی طرحهاي تحقیق تجربی 168 (VALIDATY) عوامل موثر بر روایی
طرحهاي تکآزمودنی169
طرح تکآزمودنی، مدلی براي تحقیق بالینی 169
فرایند تحقیق بالینی 169
انواع طرحهاي تکآزمودنی 170
گروهسنجی 171
نقاط قوت و ضعف روشآزمایش171
تحقیق همبستگی172
مزایا و معایب تحقیق همبستگی 173
روشعلّی – مقایسهاي (پسرویدادي)174
شرایط لازم براي استنابط روابط علّی (در روشعلّی مقایسهاي) 175
«11» روشتحقیق
روشهاي کنترل محدود در تحقیق علّی- مقایسه اي 176
تشابهات و تفاوتهاي روشعلی- مقایسهاي و همبستگی 177
نارساییهاي تحقیق علّی مقایسه اي178
تحلیل محتوا 178
مراحل تحلیل محتوا 180
پایایی کدگذاري در تحلیل محتوا182
محدودیتهاي تحلیل محتوا 183
روشفراتحلیل 183
خصوصیات فراتحلیل 184
منابع خطا در فراتحلیل 184
محدودیتهاي فراتحلیل 185
کارکردهاي (مزایاي) فراتحلیل186
مقایسه روشکیفی با روشکمی 186
تحقیق کیفی 186
تفاوتهاي تحقیق کیفی و کمی 187
ویژگیهاي عمومی تحقیق کیفی 188
موضوعات قابل مطالعه با تحقیق کیفی188
پایایی و اعتبار تحقیق کیفی 189
انواع مثلثسازي دادهها 189
اعتبار بیرونی در تحقیق کیفی 189
نمونهگیري در تحقیق کیفی 190
محدودیتهاي تحقیق کیفی 191
انواع روشهاي کیفی 191
منابع مورد استفاده در پژوهشتاریخی192
نظرات مخالفان و موافقان روشتاریخی193
اقدامپژوهی (پژوهشدر عمل) 194
پیشفرضها و شرایط مناسب براي اقدامپژوهی 195
مراحل اقدامپژوهی195
مزایا و معایت پژوهشدر عمل (اقدامپژوهی) 196
مطالعات موردي197
ملاحظات اخلاقی198
آزمایشپدیدههاي انسانی199
آزمایشهاي طبیعی200
نحوه انتخاب آزمودنیها در آزمایش200
-1 نمونه گیري احتمالی201
-2 انتخاب تصادفی 201
-3 همانند سازي 201
روشتحقیق «12»
بحث اعتبار در تحقیق آزمایشی 203
اعتبار درونی آزمایش 203
اعتبار بیرونی آزمایش 205
گروههاي کانونی207
تحقیق میدانی207
کاربردهاي مشاهده(تحقیق میدانی) 208
موضوع هاي مناسب براي تحقیق میدانی209
شاخصهاي تحقیق میدانی(انواع موارد مشاهده) 210
نقشمشاهده گر در تحقیق میدانی211
انواع مشاهده213
-1 مشاهده همراه با مشارکت 213
-2 مشاهده پذیرا 213
-3 مشاهده ساخت یافته و ساخت نیافته 214
تداركورود به میدان تحقیق 214
مصاحبه کیفی 215
ثبت و بایگانی مشاهدات 216
تحلیل دادههاي کیفی 217
تحقیق بدون مزاحمت 221
تحلیل محتوا222
موضوع هاي مناسب براي تحلیل محتوا222
واحد تحلیل و نمونه گیري در تحلیل محتوا 223
کدگذاري در تحلیل محتوا 224
تحلیل آمارهاي موجود 230
مسأله اعتبار در تحلیل داده هاي موجود 232
تحلیل تاریخی- اسنادي 233
مسائل و مشکلات پدیده هاي تاریخی 234
امتیازات پدیده تاریخی 235
ارزشیابی منابع در پژوهشتاریخی 237
-1 انتقاد بیرونی 238
-2 انتقاد درونی 238
تحقیق ارزشیابی(ارزیابی، کاربردي) 241
موضوعهاي مناسب براي تحقیق ارزشیابی241
245( تستهاي طبقهبندي شده ( 1
پاسخنامه 259
272( تست هاي طبقه بندي شده( 2
پاسخنامه 275
276 ( تست ها ي طبقه بندي شده ( 3
«13» روشتحقیق
پاسخنامه 283
284 ( تست ها ي طبقه بندي شده( 4
پاسخنامه 285
286 ( تستهاي طبقهبندي شده ( 5
پاسخنامه 306
323 ( مجموعه تست سالهاي اخیر ( 1
327 ( پاسخنامه تست سالهاي اخیر ( 1
334 ( مجموعه تست سالهاي اخیر ( 2
338 ( پاسخنامه تست سالهاي اخیر ( 2
سوالات 344
پاسخ 349
مجموعه تست 352
پاسخنامه 356
مجموعه تست روش تحقیق 359
پاسخنامه روش تحقیق 375
منابع __
دیدگاه خود را ثبت کنید