دانلود پاورپوینت خلاصه کتاب اصول و مبانی تربيت بدنی دكتر حسن خلجی با فرمت ppt ودر 159 اسلاید قابل ویرایش
فصل اول
مفاهيم حركت، بازي، تربيتبدني و ورزش
هدف كلي
آشنايي با تعريفهاي پايهاي مفاهيمي چون:
حركت
بازي
تربيتبدني
ورزش
هدفهاي رفتاري
دانشجو با خواندن اين فصل بايد بتواند:
1. مفهوم تعريف را توضيح دهد.
2. نظر افلاطون را دربارة تربيتبدني و ورزش و ايرادي كه بر تفكر او وارد شدهاست، بيان كند.
3. دلايل جدايي تربيتبدني و ورزش را از زندگي و برنامة كلي انسان در قرون وسطي توضيح دهد.
4. مشخصات جهانبيني دورة نوزايش و مكاتبي را كه پس از اين دوره رواج يافت، توضيح دهد.
5. مشخصات تربيتبدني دورة نوزايش را بيان كند.
هدفهاي رفتاري ....
6. ويژگي تربيتبدني و ورزش در مكتب وحي را بيان كند.
7. سطوح مختلف حركات بدني را به طور كامل معرفي كند.
8. تعريف لغوي و اصطلاحي ورزش را بيان كند و فعاليتهاي ورزشي و غيرورزشي را از نظر جامعهشناختي به خوبي متمايز كند.
9. محركهاي شركت در ورزش را از ساير فعاليتها متمايز كند.
10. مبناهاي تقسيمبندي ورزشها را توضيح دهد.
11. بازي را تعريف كند و مشخصات چهارگانة آن را توضيح دهد.
تعاريف تربيتبدني و ورزش در تمدنهاي اوليه
نظرات سقراط درباره تربيت بدني:
از موعظه كردن منع شده بود، ليكن اغلب او را ميديدند كه در ميدانهاي ورزشي بين جوانان گردش كرده و با آنان صحبت ميكند. نتيجه ميگيريم كه بدنهاي ورزيده از نظر سقراط اهميت خاصي داشته است. وي زيباييهاي عضلات را تمجيد نموده است و مهمترين اصل در زندگي را سلامتي دانسته، كه از طريق ورزش آن را ميتوان به دست آورد.
نظرات افلاطون درباره تربيت بدني:
او ورزش را وسيلهاي براي آماده كردن مردان صالح براي رسيدن به مدينة فاضله ميدانست.
دربارة تربيتبدني ميگفت: هر مدرسه بايد يك مؤسسه ورزشي و يك محل براي بازيها داشته باشد، در اين مرحله كودك چنان از سلامت و تندرستي برخوردار خواهد شد كه پس از آن بهوجود طبيب احتياج نخواهد داشت.
به عقيدة افلاطون افراط در ورزش يا تحصيل، مضرات بيشماري را در بردارد. ورزشكار بيعلم خطرناك و عالم غير ورزشكار، عليل و نحيف ميشود. بنابراين بهترين طريقة تعليم و تربيت آميخته كردن ورزش و تحصيل است. موفقيت هميشه نصيب كساني است كه قسمتي از اوقات خود را صرف تربيت بدن و قسمت ديگر را صرف تربيت روح ميكنند. روحيات اين گونه افراد طبعاً قويتر و فكرشان روشنتر است.
تعاريف تربيتبدني و ورزش در قرون وسطي
در طي اين قرون تربيتبدني و ورزش دوران فترت خود را ميگذرانيد. چرا كه عاليترين مقام شخصيت اجتماعي را كساني داشتند كه در رشتة الهيات تحصيل ميكردند، و اين به ظاهر روحانيون، با تمام قدرت سعي ميكردند كه پرورش جسم متروك شود.
در اين قرون تربيتبدني و ورزش كمترين سهم را از دانش و علوم مختلف برد و به طور كلي از برنامه انسانها كنار ماند.
عليرغم همه اين تفكرات ناصحيح به نام دين، ورزش و تربيتبدني جايگاه خاصي براي طبقات ثروتمند داشته و ورزش و تفريح جزء لاينفكي از زندگي آنان را تشكيل ميدادهاست. ورزشهاي مفرحي چون شنا كردن، سرسره خوردن، اسب دواني، تمرين با تير و كمان، كشتيگيري، مشتزني، تنيس و فوتبال در بين آنان رواج داشت.
مسلم آراسته
خلاصه ومفید