گزارش کاراموزی در موسسه حسابداری و حسابرسی قابل استفاده دانشجویان که دوره کاراموزی خود را در موسسات ارائه دهنده خدمات مالی گذرزانده اند بصورت word و در 121 صفحه و در 4 فصل نحوه صدور اسناد دوطرفه حسابداری در شرکت ها نحوه محاسبه حقوق و دستمزد کارگران بر مبنای سال 400نحوه کسر کسورات از حقوق پرسنل شامل بیمه و مالیات بر اساس سال 400 و وام و مساعده و سایر دریافتی کارگران و کارمندان ... نحوه استفاده از نرم افزارهای حسابداری ممیزی اسناد حسابداری، نحوه زدن سند افتتاحیه و اختتامیه شرکت ها ،نحوه تهیه و تنظیم مالیات ارزش افزوده شرکت ها ،تهیه و تنظیم اظهار نامه مالیاتی شرکت ها ،و کلیه خدماتی که این نوع شرکت ها و موسسات حسابداری ارائه میدهند در این کاراموزی به صورت جامع تشریح شده است . فهرست مطالب و قسمت های از این کاراموزی در ذیل امده است
فصل اول 1
آشنايي کلی با مکان کارآموزی 1
مقدمه 2
خدمات مالی و حسابداری اهم 3
اهم انجام امور مالیاتی 3
فصل دوم 4
هدف از تاسیس مجموعه و نوع ارائه خدمات 4
شرح وظایف حسابداری 6
1-جمع آوری اسناد 6
2- اطمینان از صحت صدور اسناد 7
4- صدور اسناد 7
5- ورود اطلاعات به سیستم 8
6- بالانس حسابها 8
7- نظارت و کنترل 8
8- تهیه آمار و اطلاعات 9
9- سایر 9
10- عملیات پایان سال 10
انواع حسابداری 11
1- حسابداری مالی: 11
۲-حسابداری دولتی: 11
۳-حسابداری قیمت تمام شده: 11
۴-حسابداری مدیریت: 11
۵-حسابداری هزینه: 11
نکاتی در رابطه با صورت های مالی 12
فصل سوم 15
تشریح روند کار و ارائه خدمات 15
1 ) جمع آوری اسناد ومدارک مثبته : 16
2 ) تجزیه وتحلیل اسناد ومدارک مثبته : 17
3 ) سند حسابداری : 17
نمونه ای از ثبت سند حسابداری 20
1) ثبت سرمایه گذاری اولیه : 20
2) ثبت دریافت وام : 20
3) ثبت خرید دارایی ها از قبیل آپارتمان ، ملزومات ، وسائط نقلیه ، اثاثه و... 20
4) ثبت بازپرداخت بدهی و وام دریافتی: 20
5) ثبت وصول مطالبات ( حسابهای دریافتنی ): 21
6) ثبت برداشت : 21
7) ثبت فروش دارایی ها : 21
8) ثبت دریافت خدمات به صورت نقد ونسیه : 21
9) ثبت پیش پرداختها : 22
10) ثبت پیش دریافت ها : 22
11) ثبت سرمایه گذاری مجدد: 22
4) دفتر روزنامه : 23
5 ) دفتر کل: 23
6 ) دفترمعین : 23
7) مانده گیری از حسابهای دفتر کل : 23
8 ) تراز آزمایشی : 23
9 ) اصلاح حسابها : 24
10) ترازآزمایشی اصلاح شده : 25
11) صورت سود وزیان : 25
12) صورت سرمایه : 26
13) ترازنامه : 27
14) بستن حسابهای موقت : 27
15) تراز اختتامی : 27
16) بستن حسابهای دائمی : 27
17) تراز افتتاحی در سال مالی جدید : 27
18) افتتاح حسابهای دائمی درسال مالی جدید : 28
دلایل نگهداری دفاتر روزنامه و کل 28
۱۶ دلیل تاثیر گذار در رد شدن دفاتر قانونی 29
دریافت وپرداخت 30
طبقه بندی حساب ها 31
- طبقه بندی حسابها به حسابهای دائمی و موقتی 32
- طبقه بندی حسابها به حسابهای حقیقی و اسمی 33
- طبقه بندی حسابها به حسابهای حقیقی ، شخصی و اسمی 33
فهرست جامع کدینگ کامل حسابهای یک مؤسسه تولیدی و صنعتی 34
حسابهای ترازنامه 34
استفاده کنندگان ازصورتهای مالی 41
استفاده کنندگان درون سازمانی : 42
استفاده کنندگان برون سازمانی : 42
سرمایه گذاران 43
اعطاء کنندگان وام ، اعتبار و سایر تسهیلات مالی : 43
فروشندگان کالاها و خدمات ( بستانکاران( : 43
مشتریان : 43
دولت : 44
سایر استفاده کنندگان : 44
سرمایه گزاران بالقوه : 44
کارگزاران بازار سرمایه : 45
جامعه : 45
سیستم حقوق ودستمزد 46
قوانین کار مربوط به حقوق و دستمزد 48
حقوق پایه (حقوق مبنا) 49
مدت کار: 50
کار روز و کار شب : 51
کار مختلط : 51
کار نوبتی : 51
اضافه کاری : 52
عیدی (پاداش آخر سال) کارگران مشمول قانون کار: 53
پاداش افزایش تولید: 53
فوق العاده مأموریت : 54
حق اولاد و عائله مندی : 54
تعطیلات و مرخصی ها 55
جدول حقوقی سال 1400 57
کسورات حقوق و دستمزد 57
کسورات توافقی : 57
پیش پرداخت : 58
کسورات قانونی : 58
اجرائیات : 59
بیمه 59
حق بیمه : 60
بیمه بیکاری 62
مالیات 63
مالیات های مستقیم : 64
مالیات های غیر مستقیم : 64
طبقه بندی حقوق و مزایا و نحوه محاسبه مالیات آن 64
درآمد مشمول مالیات حقوق 65
نحوه محاسبه درآمد مشمول مالیات حقوق 65
مالیات سال 400 65
مالیات پلکانی سال 400 65
سیستم های حقوق و دستمزد 66
سیستم های مبتنی بر زمان 66
سیستم های پارچه کاری 66
طرح های مبتنی بر پاداش 67
توانایی صدور اسناد مربوط به حقوق و دستمزد : 67
ثبت تنظیم لیست: 67
ثبت تنظیم لیست حقوق و دستمزد با در نظر گرفتن حسابها یعنی حقوق و دستمزد : 67
ثبت تسهیم لیست در مؤسسات تولیدی : 68
ثبت تخصیص هزینه حقوق و دستمزد 70
حقوق پایه1400: 70
حق اولاد400 70
بن کارگری400 70
حق مأموریت: 70
اضافه کاری: 70
پاداش: 70
جمع حقوق و مزایا: 71
کاربرد رایانه در حسابداری 72
مدارک لازم برای تهیه اظهارنامه مالیاتی 73
مدارک مورد نیاز برای رسیدگی مالیات بر ارزش افزوده 75
فهرست معافیتهای مالیات بر ارزش افزوده 76
موارد ابطال و رد دفاتر از دیدگاه مالیاتی 78
انواع مالیات بر ارزش افزوده و مقایسه آنها 78
جریمه عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی به امور مالیاتی 81
جریمه عدم ارائه اظهارنامه و دفاتر 81
درگزارشات فصلی سال 1400 چه بخش هایی وجود دارد؟ 83
کار با نرم افزار پارسیان در شرکت خدماتی حسابداری و حسابرسی 84
حسابهاي كل 85
اضافه ، اصلاح ، حذف اطلاعات 86
حسابهاي معين 90
حسابهاي تفصيلی 95
تعریف گروه حساب ها 95
صدور سند حسابداری 98
اصلاح سند حسابداری 102
چاپ کلیه حساب ها (کل، معین،تفصیلی) همراه با گردش عملیات و مانده حساب 111
فرمول محاسبه سود و زیان 112
تعریف صورت مالی 114
صورت مالی 116
ليست بدهكاران 117
ليست بستانکاران 117
لیست بدهکاران و بستانکاران 117
ریز گردش حسابها 117
كاركرد حساب 118
کارت حساب گروهی 118
فصل چهارم 120
آزمون آموخته ها و نتایج و پیشنهادات 120
پیشنهادات و نتیجه گیری 121
منظور همان فاکتورفیش ورسیدهای پرداخت رسیدهای بانکی وغیره می باشد. که در شرکتهای خدماتی شامل قرارداد های خدمات قابل ارایه و رسید های خدمات ارایه شده و ساعات کار انجام شده برای خدمات میباشد . مثلا یک موسسه آموزشی یا یک آموزشگاه رانندگی را در نظر میگیریم که شامل قرارداد کارآموزان و ساعات مربوط به خدمات و وجه پیش دریافت خدمات و غیره میباشد .
منظور تجزیه تحلیل یا همان دودو تاچهارتای یک حسابدار است که مثلا اگر رسیدی یا فاکتوری در دست دارد جهت چگونگی وآن فکر می کند. آیا سند و قرادادهای کار با نحوه ارایه خدمات مطابقت دارد .
پس از تجزیه وتحلیل حسابدار می بایست جهت ثبت های مربوطه به سند حسابداری رجوع کند که امروزه دراکثر ادارات در نرم افزارهای کا مپیوتری حسابداری انجام میگردد.
فاکتورهای خرید شرکت
فاکتور رسمی،فاکتوری است که بر اساس قوانین وزارت امور اقتصادی ودارایی تنظیم شده باشد.
مشخصات صورت حساب مورد تایید وزارت دارایی درماده19 قانون مالیات بر ارزش افزوده عنوان شده است.
در بالا به اهمیت دفاتر رسمی اشاره گردید در ذیل دلایلی که میتواند دفاتر قانونی را رد کند به شرح ذیل میباشند
۱-در صورتی که دفاتر ارائه شده به نحوی از پلمپ خارج شده و یا فاقد یک یا چند برگ باشد .
2.عدم ثبت یک یا چند فعالیت مالی در دفاتر به شرط احراز
3.ثبت تمام یا قسمتی از یک فعالیت در حاشیه
4.ثبت تمام یا قسمتی از یک فعالیت بین سطور
5.تراشیدن و پاک کردن و محو کردن مندرجات دفاتر به منظور سوء استفاده
6.جای سفید گذاشتن بیش از حد معمول در صفحات و سفید ماندن تمام صفحه در دفتر روزنامه و دفتر مشاغل به منظور سوء استفاده
7.بستانکار شدن حسابهای نقدی و بانکی ، مگر اینکه حسابهای بانکی با صورت حساب بانک مطابقت نماید و یا بستانکار شدن حسابهای بانکی یا نقدی ناشی از تقدم و تاخر ثبت حسابها باشد که در اینصورت موجب رد دفاتر نیست .
8.تاخیر تحریر دفاتر روزنامه و مشاغل زاید بر حد مجاز مقرر در تبصره های ۲ و ۳ و ۴ ماده ۱۳ و تاخیر دفتر کل زاید بر حد مجاز مقرردر ماده ۱۴ و تاخیر تحریر زاید بر حد مقرر در ماده ۱۷ این آیین نامه .
9.عدم ثبت عملیات شعبه یا شعب در دفاتر مرکز طبق مقررات ماده ۱۵ این آیین نامه .
10.اشتباه حساب حاصل در ثبت عملیات موسسه در صورتیکه نسبت به اصلاح آن طبق مقررات تبصره ماده ۱۱ این آیین نامه اقدام نشده باشد .
11.در صورتی که مودیان مالیاتی حسب مورد از اوراق مخصوص موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم استفاده ننمایند .
12.عدم ارائه آیین نامه ها یا دستورالعمل های کار ماشین و برنامه های آن و نحوه کار با نرم افزارهای مالی مورد استفاده و همچنین عدم تسلیم خلاصه عملیات موضوع ماده ۱۷ این آیین نامه در مهلت مقرر در آن ماده در مورد اشخاصی که از سیستم های الکترونیکی استفاده می نمایند .
13.عدم ارائه یک یا چند جلد از دفاتر ثبت و پلمپ شده . ( ولو نانویس )
14.استفاده از دفاتر ثبت و پلمپ شده سال های قبل ( با توجه به مقررات ماده ۳ این آیین نامه )
15.عدم تطبیق مندرجات دفاتر با اطلاعات موجود در سیستم الکترونیکی در مورد اشخاصی که از سیستم های مذکور استفاده می نمایند .
16.ثبت هزینه ها و درآمد ها و هر نوع اعمال و اقلام مالی غیر واقع در دفاتر به شرط احراز ( توضیح اینکه ثبت هزینه هایی که وقوع آن محقق بوده اما به دلایل خاص قانونی قابل قبول از حیث مالیاتی نیست و برگشت داده می شود ، به منزله ثبت هزینه های غیر واقعی تلقی نمی شود).
نکته مهم : در مورد بند ۶ این آیین نامه ، چنانچه سفید ماندن جهت ثبت تراز اقتتاحی باشد ، موجب رد دفاتر نخواهد بود و سفید ماندن ذیل صفحات دفتر در آخر هر روز یا هر هفته یا هر ماه به شرطی که اسناد دارای شماره ردیف بوده و قسمت سفید ماند ه با خط بسته شود ، به اعتبار دفتر خللی وارد نمی آورد .
از دیگر وظایف این نوع شرکت ها ی حسابداری دریافتو پرداخت میباشد که در ذیل بصورت خلاصه آورده میشود
· معرفی حسابهای بانکی و تعيين مشخصات آنها از جمله کد حسابداری
· ثبت انواع دريافت و پرداخت از قبيل صدور چک ، واگذاری چک ، واريز به بانک و برداشتهای بانک
· صدور سند حسابداری صدور چک ، واگذاری چک ، واريز به بانک و برداشتهای بانک
· تهيه صورت مغايرت بدون نياز به ورود دستی اطلاعات
· انتقال فايل صورتحساب بانک
· انتقال اطلاعات مربوط به حساب بانک از نرم افزار حسابداری
· پاياپای کردن دستی اقلام باز با استفاده از امکانات متعدد درنظر گرفته شده
· دسترسی به حساب بانک
· گزارش چکهای صادره و ابطال شده يک بانک دربازه زمانی مورد نظر
· گزارش عمليات بانک به تفکيک نوع عمليات در بازه زمانی مورد نظر
· امکان ارسال گزارشات به نرم افزار Excel
· چاپ چک با امکان تنظيم فرم چاپ برای چکهای مختلف
· تعيين محدوده مجاز کاربران
حسابهایی که در موسسات مختلف ، مورد استفاده قرار می گیرند ، بر مبنای نوع فعالیت موسسه ، بزرگی و کوچکی آن ، نوع اطلاعات جزء به جزئی که مدیران و سایر استفاده کنندگان از نتایج حاصل از سیستم حسابداری نیاز دارند و ... متفاوتند . به طور کلی ، حسابهای مختلفی را که در یک موسسه ، ممکن است مورد استفاده قرار گیرد ، می توان به پنج گروه تقسیم نمود :
برای سهولت در محاسبه حقوق و دستمزد و اطمینان از درستی محاسبه آیتمهای موجود در لیست حقوق و دستمزد یک سی دی برنامه حقوق و دستمزد با اکسل طراحی و فرمولی دهی شده است.
در این برنامه ی طراحی شده عناوین موجود در لیست حقوق و دستمزد در دو sheet به شرح زیر فرمول دهی شده است:
Sheet لیست حقوق ودستمزد:
حداقل میزان دستمزد روزانه قانون کار برای کارگران در سال ۱۴۰۰، مبلغ 885.165 ریال تعیین و حداقل حقوق قانون کار در سال 1400، نیز مبلغ 26.554.925 ریال میباشد .کارفرما و کارمند در صورت توافق می توانند مبلغی بیش از حداقل حقوق پایه تعیین شده بوسیله اداره کار را به عنوان حقوق پایه پرداخت کنند.
هر کارمند می تواند حق اولادی معادل 2/655/141ریال بابت هر فرزند دریافت کند.
کمک هزینه اقلام مصرفی یا بن کارگری در سال 1400 معادل 6000،000 ریال میباشد
به هر کارمند برای مأموریت با مسافت بیش از 50 کیلومتر حق مأموریت تعلق می گیرد.
برای محاسبه اضافه کاری در ابتدا باید دستمزد هر ساعت اضافه کار را محاسبه کرد. که بصورت فرمول زیر می باشد:
دستمزد هر ساعت اضافه کار = × (220 ÷ حقوق پایه)
سپس دستمزد هر ساعت اضافه کار را در ساعات اضافه کاری ضرب کرده تا دستمزد اضافه کار بدست آید. طبق فرمول زیر:
دستمزد اضافه کار = دستمزد هر ساعت اضافه کار × ساعت اضافه کار
مبلغی است که مدیر یا مافوق بنابر صلاح دید خود به کارمند یا کارگر پرداخت می کند.
شامل حقوق پایه،
حق اولاد، حق مأموریت و اضافه کاری و پاداش می باشد.
نکته: در جمع حقوق و مزایا بن کارگری ، حق مسکن و خواربار لحاظ نمی شود چون این اقلام قبلاً در حقوق پایه توسط اداره کار لحاظ شده است.
مساعده:
پرداختی است که طی یک ماه جاری پرداخت میشود و درپایان هر ماه پس از دریافت مساعده از دستمزد کارمند کسر میشود.تا حقوق پایه مساعده پرداخت میشود.
بیمه: در لیست حقوق و دستمزد فقط بیمه سهم کارگر از جمع حقوق ودستمزد کسر میشود. سهم کارفرما و بیمه سهم بیکاری در لیست حقوق ودستمزد لحاظ نمیشود.
بیمه سهم کارگر معادل 7% جمع حقوق و مزایا می باشد.
Shahin
خیلی عالی و اوکی که اطلاعات فایل به روز،شده و برای سال98هست