نظریه رشد شناختی جروم برونر یکی از مهمترین نظریات در حوزه روانشناسی رشد و شناخت است. برونر به عنوان یک روانشناس شناختی برجسته، دیدگاه منحصر به فردی درباره چگونگی رشد تفکر و بازنمایی ذهنی در انسان ارائه کرده است.
در این ارائه، با مراحل سهگانه رشد شناختی برونر، ویژگیهای هر مرحله و کاربردهای آموزشی این نظریه آشنا خواهیم شد. همچنین تفاوتهای این نظریه با دیدگاههای مشابه و تأثیر آن بر آموزش و یادگیری را بررسی خواهیم کرد.
جروم برونر (۱۹۱۵-۲۰۱۶) روانشناس شناختی برجستهای است که تأثیر عمیقی بر درک ما از فرایندهای تفکر و رشد ذهنی گذاشته است. او پیش از هر نظریهپرداز دیگری به فرآیند تفکر توجه نشان داده و نظریهای منسجم درباره بازنمایی ذهنی ارائه کرده است.
برونر معتقد است انسانها جهان هستی را به سه روش متفاوت در ذهن خود بازنمایی میکنند. این سه روش که در واقع همان مراحل رشد شناختی هستند، شامل بازنمایی حرکتی، تصویری و نمادی میشوند. هر یک از این مراحل، نمایانگر روش متفاوتی برای درک و پردازش اطلاعات دریافتی از محیط است.
حافظه حسی (Sensory Memory)
حافظه کاری (Working Memory)
دیدگاه خود را ثبت کنید