پاورپوینت آیا درمـانهای شناخـتی رفتاری یکپارچه می شوند؟ با فرمت pptx ودر 61 اسلاید قابل ویزایش
قسمتی از متن پاورپوینت آیا درمـانهای شناخـتی رفتاری یکپارچه می شوند
رئوس مطالب
بسیاری از درمانگران سالها بدون آنکه خود بدانند در عمل اقدام به تلفیق رواندرمانی ها کرده اند.
سابقه تلفیق در رفتاردرمانی شناختی
وضعیت فعلی یکپارچه نگری در رفتاردرمانی شناختی
آینده رفتاردرمانی شناختی
تلفیق روان درمانیها
•عوامل مشترک
•تلفیق نظری
•تلفیق تکنیکی
•تلفیق جذبی
8 عامل برای یکپارچه نگری (نورکراس، 2005)
•کثرت درمانها
•نابسنده بودن نظریه ها و درمانهای واحد
•شرایط اجتماعی و اقتصادی
•برتری درمانهای کوتاه مدت
•فرصت مشاهده درمانهای مختلف برای اختلالهای دشوار
•اشتراک درمانها تاحد زیادی بر نتایج موثر
•شناسایی درمانهای خاص
سابقه تلفیق در رفتاردرمانی شناختی
•دالارد و میلر (1950)
•
•رفتاردرمانی و شناخت درمانی، CBT، REBT
•
•تلفیق رویکردهای مختلف شناختی- رفتای
گستره درمانهای شناختی- رفتاری
1.BT
2.CT
3.REBT
4.MBCT
5.MBSR
6.DBT
7.MCT
8.ACT
9.FAP
10.MBRP
11.CFT
12.MBBP
13.EMDR
14.ERT
15.EST
16.BA
17.ST
18.CBGT
19.IBCT
20.…..
مدل جامع: ویژگیهای مشترک CBT (منین و همکاران، 2013)
هدف مشترک
اصول تغییر
مولفه های درمانی
هدف مشترک: سازگاری
هدف همه درمانهای شناختی و رفتاری قدیم و جدید افزایش قدرت انطباق و سازش پذیری انسانها در طول زندگی است.
انعطاف پذیری (ACT)، تفکر سازگارانه (CT) یا رفتارهای کارکردی (BT)به یک هدف منجر می شود.
سه اصل اساسی تغییر
تغییر محیط: بهبود تجسم و تعامل سازگارانه با تجربیات جدید برای مقابله با الگوها و تقویتهای غیر انطباقی گذشته ( به جای فرار، اجتناب، انزوا و رفتار تکانشی)
تغییر توجه: بهبود حفظ، تغییر و بسط توجه سازگارانه به تغییرات محیطی برای شروع یک پردازش هیجانی
تغییر شناخت: بهبود دیدگاههای سازگارانه نسبت به رویدادها به منظور تجربه هیجانی
مولفه های درمان: تغییر محیط
مواجهه: مواجهه فیزیکی، تجسمی یا درونزاد با موقعیتهای تهدید کننده (ERP)
•ذهن آگاهی باعث بهبود اثر مواجهه درمانی می شود. (افزایش توجه، یادآوری علایم و افزایش تحمل)
•مواجهه منجر به بازسازی شناختی می شود.
•
فعال سازی: تشویق به تماس تجسمی یا فیزیکی با موقعیتهای پاداش دهنده (BA)
•اضافه کردن فعالیتهای ارزش مدار در فعال سازی
•آزمایش رفتاری برای اصلاح خطاهای شناختی
مولفه های درمان: تغییر توجه
آموزش توجه: جهت دهی مستقیم توجه به مسیرهای انطباقی (ATT)
•آموزش توجه از نشخواز ذهنی جلوگیری می کند.
•ذهن آگاهی منجر به کاهش هیجانهای منفی می شود.
پذیرش/تحمل: رهاسازی و عدم سرکوب هیجانها، بودن در لحظه بدون اجتناب و قضاوت (DBT)
•اجتناب تجربی و اجتناب رفتاری (سبک متفاوت؛ هدف یکسان)
•ذهن خردمند و ذهن منطقی (سبک متفاوت؛ هدف یکسان)
دیدگاه خود را ثبت کنید