پاورپوینت کاربرد اصل انسجام در تولید چندرسانه ای با فرمت pptx و در 19 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت کاربرد اصل انسجام در تولید چندرسانه ای
مقدمه
طبق اصل انسجام باید از افزودن هر ماده ی دیداری، شنیداریو گرافیکی که اهداف آموزش را دنبال نمی کند، اجتناب کرد.
افزودن صدا، مواد گرافیکی و کلمات حتی اگر جذاب باشند، کار غلطی است.
افزودن بیش از حد مواد، موجب تداخل محرک ها و اختلال در امر یادگیری می شود.
سه مولفه اساسی در اصل انسجام :
(1اجتناب از به کارگیری مواد شنیداری اضافی
(2اجتناب از به کارگیری مواد گرافیکی اضافی
(3اجتناب از به کارگیری کلمات اضافی
اصل انسجام (1) : از تولید درس های الکترونیکی با مواد شنیداری اضافی بپرهیزید.
موسیقی و اصوات پس زمینه، ممکن است به حافظه ی فعال بار اضافی وارد کند.
به ویژه زمانیکه مواد آموزشی ناآشنا هستند یا زمانیکه مواد آموزشی با سرعت بالایی ارائه میشوند، یا سرعت ارائه در کنترل یادگیرنده نیست ، مضر است.
پس از افزودن اصوات اضافی بپرهیزید،مخصوصا زمانی که کار پردازش شناختی سنگینتر است.
دلایل روانشناختی برای پرهیز از اصوات اضافی در یادگیری الکترونیکی
اغلب مواد صوتی جذاب بر اساس نظریه ی «برانگیزندگی» به کار برده میشود.
نظریه برانگیزندگی: مواد جذاب و سرم گرم کننده هیجانات یادگیرندگان را بر می انگیزد و موجب افزایش یادگیری میشود.
اما دیویی می گوید: مواد آموزشی به خودی خود باید جذاب باشند و افزودن ملحقات برانگیزاننده تاثیری در بهبود یادگیری ندارد.
صوت های پس زمینه ای «بار اضافی» برای ذهن ایجاد میکند.
بیان مربی و صداهای اضافی باید برای ورود به کانال شنیداری و سیستم شناختی با هم رقابت کنند.
وقتی یادگیرندگان به اصوات و موسیقی توجه مینمایند، کمتر میتوانند به بیانی که در حال توضیح موضوع مربوطه است توجه نمایند
اصل انسجام (2) : از تولید درس های الکترونیکی با مواد گرافیکی اضافی بپرهیزید.
این توصیه بدان معنا نیست که تصاویر جذاب در همه ی شرایط مضر هستند.
زمانی مضر هستند که در تلاش یادگیرندگان برای درک مطلب اصلی مداخله کنند.
تصاویر اضافی می توانند منحرف کننده و مانع پردازش یادگیری باشند.
فقط جذابیت تصاویر کافی نیست، بلکه باید کاملا در راستای هدف یادگیری باشد.
تصاویر نباید برای اینکه واقعی به نظر برسند بیش از حد تزیین شوند.
دیدگاه خود را ثبت کنید