پاورپوینت کاربرد مهندسی سطح و پوشش ها در بهبود خواص مکانیکی مواد با فرمت ppt و در 49 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت کاربرد مهندسی سطح و پوشش ها در بهبود خواص مکانیکی مواد
مقدمه
با توجه به اینکه بیشتر واماندگی های خستگی از سطح ناشی می شود ، کیفیت سطح در رفتار خستگی اثر مهمی دارد . اثرات سطح به علت تفاوت در زبری ، ریز ساختار ، ترکیب شیمیایی و تنش های پسماند به وجود می آیند و این اثرات در عمر های طولانی بیشتر دیده می شوند که در آن ها درصد زیادی از چرخه ها با جوانه زنی ترک همراه است ، به همان صورتی که در شکل 4-7 نیز نشان داده شده است استحکام های خستگی مبنای نشان داده شده در شکل 4-8 برای نمونه های صاف و بسیار صیقلی می باشند . در حالی که بیشتر قطعات مهندسی خیلی صیقلی نیستند ، تراشکاری یا ماشین کاری ، حتی اگر با دقت بالا انجام شوند باز هم سبب کاهش استحکام خستگی سطوح نسبت سطوح ارایه شده در شکل 4-8 می شوند . از آنجا که پارامتر های بسیاری در تراشکاری و ماشین کاری موثرند ، ارایه کردن یک رابطه کلی در مورد آن ها بسیار مشکل است . با این وجود ، نول و لیپسون ، اطلاعاتی را در مورد تاثیر این دو عملیات در استحکام نهایی فولاد ها به همراه تاثیرات سطحی نورد گرم و چکش کاری جمع آوری کرده ان که نتایج نهایی کار آن ها در کتاب های طراحی ماشین بحث و ارایه شده است . شکل 4 – 15 ضریب سطح ، Kt ، را که به عنوان تابعی از استحکام نهایی کششی به حد خستگی سطوح بسیار صیقلی اعمال می شود برای شرایط سطحی فولاد ها شامل ماشینکاری ، تراشکاری ، نورد گرم و چکش کاری ، ارایه می دهد .
پاورپوینت کاربرد مهندسی سطح و پوشش ها در بهبود خواص مکانیکی مواد
ریم اشنایدر برای بیش از 20 سال این ضرایب را در تست تیر چرخان نمونه ها و قطعات با بارگذاری محوری بررسی کرده است . وی برای شرایط بارگذاری با دامنه ثابت با استفاده از مدل های محاسباتی عمر محدود و حدود خستگی ثابت کرد که ضرایب سطح محافظه کارانه هستند و بنابر این این مقادیر بایستی به عنوان تخمینی قابل قبول از اثرات پرداخت سطح برای فولاد ها در نظر گرفته شوند . براساس این ضرایب سطح ، هرچه سختی و استحکام نهایی کششی بیشتر باشد ، کاهش حد خستگی بیشتر خواهد بود . با افزایش Su ، ضریب سطح برای سطوح ماشینکاری شده از 0.9 تا 0.7 و برای سطوح تراشکاری شده از 0.8 تا 0.5 کاهش می یابد . این مقادیر در کاهش حد خستگی بسیار قابل توجه هستند . با این وجود شرایط سطحی نورد گرم و چکش کاری شده ، کاهش های بیشتری را نشان می دهند که از 0.75 تا 0.15 می توانند تغییر کنند . کاهش حاصل از تراشکاری و ماشین کاری بیشتر به زبری سطح و تنش های پسمانده مربوط است ، در حالی که در سطوح حاصل از نورد گرم یا چکش کاری شده علاوه بر این دو عامل مهم ، تغییر ترکیب شیمیایی و زیر ساختار سطح مانند کربن زدایی و قابلیت سخت شوندگی سطح ، در کاهش حد خستگی موثرند . این طور می توان نتیجه گیری کرد که ، اجتناب از شرایط سطحی نورد گرم و چکش کاری در محل های حساس به خستگی می باشد . البته این نتیجه گیری می تواند با تراشکاری یا ماشین کاری سطوح نامطلوب فوق همراه گردد .
دیدگاه خود را ثبت کنید