تعداد صفحات: 30
فرمت: word
دارای پیشینه داخلی و خارجی جدید (1390-1401)
رفرنس دهی و منبع نویسی استاندارد (َAPA)
دارای ارجاعات کامل در متن
دارای منابع فارسی و انگلیسی
تحلیل رفتار متقابل
تاریخچه تحول فکر برن
مبتکر اصلی فکر درمان مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل فردی به نام گرینکر[1] بود که به سال 1900 میلادی متولد شد و در سال 1921 دکترای طب خود را از کالج طب راش اخذ کرد. اریک برن، که نامش بیشتر با این نظریه متداعی و همراه است، در واقع تعقیب کننده و توسعه دهنده افکار گرینکر است(شفیع آبادی و ناصری، 1389).
تحلیل ساختی-محاوره ای، نظریه ای منظم و هماهنگ درباره شخصیت و پویایی های اجتماعی ارائه می دهد که از تجربه بالینی و شکلی از درمان عقلانی و عمل گرا استنتاج شده است. این نوع درمان به کار اکثریت عظیمی از بیماران روانی می آید. به سهولت به وسیله آنان درک می شود و به طور طبیعی با وضع آنان تطبیق می کند. شیوه ساختی-محاوره ای تلاشی بود در جهت از بین بردن معایبی که بر بسیاری از شیوه های قبلی درمان (مستقیم و غیر مستقیم) مترتب بود. زیرا این روش می تواند توانایی بیمار را در تحمل و کنترل اضطراب هایش به سرعت افزایش دهد و روند عملکرد مرضی او را محدود کند (شفیع آبادی و ناصری، 1389).
اریک برن هنگامی که تصمیم گرفت به درمانجویان نه به آموزگاران خود گوش کند، به طور تصادفی برای اولین بار به این پدیده پی برد که ارفاد به صورت والد، کودک، یا بالغ با هم ارتباط برقرار می کنند. او به مدت 10 سال روان کاوی را اجرا می کرد و یاد گرفته بود هر چیزی را که درمانجویان می گفتند به زبان نظری که از معلمان خود کسب کرده بود برگرداند. بنابراین، وقتی درمانجویی اظهار می داشت: «احساس می کنم که انگار پسر بچه ای درون من است» برن مانند اوتو فنیکل معمولا پسر بچه را به معنی آلت مردی درون فکنی شده تعبیر می کرد و این احساس مهم ترین واقعیت بالینی در تعیین روند زندگی درمانجو بود. هنگامی که درمان پیش رفت برن در موقع مناسبی پرسید: « اکنون کدام قسمت شما صحبت می کند، پسر بچه یا مرد بالغ؟ در همان لحظه با پرسیدن این سئوال، تحیل تبادلی متولد شد(پروچاسکا و نورکراس،2007؛ ترجمه سید محمدی ، 1392).
[1] Grinker
زارع علی و همکاران (1401) تحقیقی با عنوان مقایسه اثربخشی روان نمایشگری و تحلیل رفتار متقابل بر خشم نوجوانان پسر انجام دادند. هدف تعیین اثربخشی روان نمایشگری و تحلیل رفتار متقابل بر خشم نوجوانان پسر بود. روش پژوهش, نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود.....
زاهدی و همکاران (1400) تحقیقی با عنوان مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی و رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر توانمندی منش در زنان نابارور انجام دادند. هدف پژوهش حاضر, بررسی و مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی و رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر توانمندی منش در زنان نابارور بود. مطالعه حاضر نیمه تجربی .....
رحمتی و همکاران (1399) تحقیقی با عنوان اثربخشی آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل بر تحمل پریشانی و حل مسئله اجتماعی نوجوانانِ بزهکار، انجام دادند. هدف از انجام پژوهش تعیین اثربخشی آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل بر تحمل پریشانی و حل مسئله اجتماعی نوجوانانِ بزهکار بود. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع .....
آکوزو[1] و همکاران (2023) تحقیقی با عنوان تحلیل رفتاری به عنوان معیارهای عینی اعتماد در تعامل کودک و ربات: نگاه متقابل، انجام دادند. با استفاده از دادههای جمعآوریشده در مقاله مرتبط، که کلیپهای ویدیویی از تعامل کودکان با یک ربات در طول یک بازی داستانگویی مشارکتی در اختیار ما قرار داد، به تعامل بین معیارهای ارزیابی اعتماد اجتماعی و علاقه و توسعه رفتار متقابل پرداختیم....
آملیا روزا[2] (2021) تحقیقی با عنوان تحلیل رفتار متقابل معلم و دانشآموز در کلاس آنلاین با استفاده از تکنیک های سیستم طبقه بندی تجزیه و تحلیل تعامل فلاندر (FIACS) انجام داد. سیستم طبقه بندی تجزیه و تحلیل برای شناسایی و تجزیه و تحلیل صحبت های معلم و دانش آموزان در تعامل گفتاری در کلاس آنلاین استفاده شد...
[1] Akkuzu
[2] AMELIA ROSA
مبانی نظری و پیشینه تحقیق تحلیل رفتار متقابل
مبانی نظری و پیشینه تحقیق تحلیل تراکنشی
مفهوم عملیاتی تحلیل رفتار متقابل
پیشینه تحقیق تحلیل رفتار متقابل
مبانی نظری تحلیل رفتار متقابل
پیشینه تحقیق تحلیل تراکنشی
مفهوم تحلیل رفتار متقابل
تعریف تحلیل رفتار متقابل
Transactional Analysis
تحلیل رفتار متقابل
تحلیل تراکنشی
دیدگاه خود را ثبت کنید