مبانی نظری و پیشینه تحقیق شادکامی
تعداد صفحات : 29
نوع فایل : DOC (word)
دارای رفرنس دهی استاندارد APA
دارای پیشینه داخلی و خارجی جدید
دارای منابع کامل فارسی و انگلیسی
بخشی از متن :
تعاریف شادکامی
نشاط از جـمله پدیـدههای روان شناختی است که تحقیقات، مطالعات و بررسیهای مختلفی را معطوف خود ساخته است. روان شناسان نظریه پرداز، نشاط را نوعی «هیجان مثبت» میدانند که تأثیر ژرفی برساز و کارهای جسمانی، شناختی و روانی در مکانیزم دارد و عملکرد آدمی را درزمـینههای مـختلف بـهبود میبخشد (گلدبرگ، 1997؛ آندروز، 1989).
شادمانی، از جمله موضوعاتی است که از دیرباز اندیشمندانی نظیر ارسطو، زنون و اپیکور به آن پرداختهاند. ارسطو، دستکم به سه نوع شادمانی معتقد است؛ در پایینترین سطح، عقیدهی مردم عادی است که شـادمانی را معادل موفقیت و کامیابی میدانند و در سطح بالاتر از آن، شادمانی مورد نظر ارسطو یا شادمانی ناشی از معنویت قرار میگیرد. روانشناسان، در سالهای آخر قرن بیستم توجه به احساسات مثبت را آغاز کردهاند و روزبهروز به این توجه افزودهاند (آرگیل، 2001). در این فـرایند، سه جـهتگیری قابل تشخیص وجود دارد که به سنجش میزان شادمانی، بررسی عوامل موثر بر شادمانی و شیوههای افزایش شادمانی مربوط میشود (کشاورزافشار، وخوش کنش، 1387).
از آنجا کـه شـادی یـکی از هیجانات اساسی بشر است، لذا هر کس به فراخور خود آن را تجربه مینماید. اما تـعریف شـادی بـه سادگی تجربه آن نیست. افلاطون در کتاب جمهوری به سه عنصر در وجود انسان اشاره میکند که عـبارتند از: قـوه عـقل یا استدلال، احساسات و امیال. افلاطون شادی را حالتی از انسان میداند که بین این سه عـنصر تـعادل و هماهنگی وجود داشته باشد(دیکی،1999). ارسطو شادی را زندگی معنوی میداند. جان لاک و جرمی بنتام مـعتقدند کـه شـادی مبتنی بر تعداد وقایع لذتبخش است. آرگیل و همکاران(1995) شادی را ترکیبی از وجود عاطفه مـثبت، فقدان عـاطفه منفی و رضایت از زندگی میدانند (به نقل از شاه جعفری، عابدی، دریکوندی، 1381).
روانشناسان و پژوهشگران جدید نیز به اشکال گوناگون، به تعریف مفهوم شادکامی پرداختهاند به عنوان مثال، دینر و دیـنر (1995) و آرگـیل(2001) در تعریف شادکامی، به بررسی زمینهیابی که بر روی نمونههای فراوانی انجام شده، اشاره کرده و معتقدند که شادکامی، شامل حالت خوشحالی یا سرور(هیجانات مثبت)، راضی بودن از زندگی و فقدان افسردگی و اضطراب(عواطف منفی) است. این تعریف، شاید جامعتر از سایر تعاریف باشد زیـرا، مجموعهی عـواطف مثبت و منفی که امری درونی هستند را درنظر گرفته و در بعد بیرونی نیز، به رضایت از زندگی اشاره دارد.
...
..
.
بخشی از پیشینه تحقیق:
احمد عابدینی (1397)، در پژوهشی به بررسی نقش شادکامی و ارتقای سلامت روانی در مدارس دوره متوسطه پرداخت. پژوهش وی از نوع توصیفی - تحلیلی بود. جامعه آماری وی 150 دانش آموز مقطع متوسطه در شهر تهران بود. که ...
معینی و همکاران (1396)، در پژوهشی به بررسی "رابطه بین شادکامی و وضعیت سلامت روان در دانش آموزان دختر دبیرستانی پرداختند. پژوهش آنها از نوع توصیفی- تحلیلی بود که با روش نمونه گیری تصادفی ساده در نمونه 629 دانش آموز دختر مقطع متوسطه در سال 95-1394 از بین سه منطقه شهر کرمانشاه انتخاب گردیده بودند انجام شد. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه های استاندارد سلامت عمومی (GHQ28) و شادکامی آکسفورد (29 سوالی) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل از برنامه SPSS 22 و روش های آماری واریانس، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شد. هدف این پژوهش تعیین رابطه بین شادکامی و سلامت روان در دانش آموزان دختر دوره دوم دبیرستان شهر کرمانشاه بود. نتایج نشان داد که ...
ریچارد و همکاران (2015)، در پژوهشی تحت عنوان نگران نباشی، شاد باشید: ارتباط متقابل بین فعالیت بدنی و شادکامی در 15 کشور اروپایی به بررسی موضوع پرداخت. پژوهش وی از نوع توصیفی - تحلیلی بود. جامعه آماری وی 15 کشور اروپایی بود که 11377 نفر از جامعه آماری به عنوان نمونه به روش خوشه بندی ساده انتخاب شد. هدف از این مطالعه استفاده از یک مجموعه داده از چند کشور بزرگ برای ...
استوف و همکاران (2018)، در پژوهشی به بررسی اثر محافظتی رضایت شغلی در سلامت، شادکامی، رفاه و عزت نفس پرداختند. هدف از این پژوهش بررسی اثرات احتمالی رضایت شغلی بر سلامت روان، شادکامی، رضایت ذهنی و عزت نفس بود. پژوهش به صورت عملی- کاربردی انجام شد. نمونه آماری شامل ...
دیدگاه خود را ثبت کنید