تعداد صفحه: 42
فرمت: word (قابل ویرایش)
دارای پیشینه داخلی و خارجی (آخرین بروزرسانی 1402)
منابع فارسی و انگلیسی دارد.
رفرنسدهی و ارجاعات استاندارد
منبع نویسی استاندارد APA
اختلال اضطراب اجتماعی
ویژگی های تشخیصی
ویژگی اصلی اختلال اضطراب اجتماعی، ترس یا اضطراب محسوس یا شدید از موقعیت های اجتماعی است که در آنها ممکن است فرد مورد بررسی دقیق دیگران قرار بگیرد. در کودکان ترس یا اضطراب باید در موقعیت همسالان و نه فقط در مدت تعامل با بزرگسالان روی دهد. وقتی فرد با این موقعیت های اجتماعی مواجه می شود، می ترسد که مورد ارزیابی منفی قرا گیرد. فرد نگران است که به صورت مضطرب، ضعیف، دیوانه، احمق، کسل کننده، ترسناک، کثیف، یا دوست داشتنی قضاوت شودف فرد می ترسد که به شیوه خاصی عمل کند یا به نظر برسد یا نشانه های اضطراب بروز دهد، مثل سرخ شدن، لرزیدن، عرق کردن، لکنت زبان، یا خیره شدن که دیگران آنها را به صورت منفی ارزیابی کنند. برخی افراد می ترسند دیگران را دلخور کنند یا در نتیجه آن طرد شوند. ترس از رنجاندن دیگران، برای مثال با خیره شدن یا نشان دادن نشانه های اضطراب- ممکن است ترس غالب در افراد فرهنگ هایی باشد که گرایش های جمع گرای نیرومند دارند. فردی که از لرزش دست می ترسد، ممکن است از نوشیدن، خوردن، نوشتن یا اشاره کردن در انظار خودداری کند؛ فردی که از عرق کردن می ترسد امکان دارد از تکان دادن دست یا غذا خوردن تند اجتناب کند؛ و فردی که از سرخ شدن می ترسد ممکن است از عملکرد در انظار، نورهای درخشان، یا بحث درباره موضوعات محرمانه اجتناب کند. برخی افراد از ادرار کردن در توالت های عمومی در مواقعی که افراد دیگری حضور دارند می ترسند یا از آن اجتناب می کنند(انجمن روانپزشکی آمریکا ، 2013، ترجمه سید محمدی، 1393).
موقعیت های اجتماعی تقریباً همیشه ترس یا اضطراب ایجاد می کنند. بنابراین، فردی که فقط گاهی در موقعیت های اجتماعی مضطرب می شود، مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی تشخیص داده نمی شود. با این حال میزان و نوع ترس و اضطراب ممکن است در موقعیت های مختلف تفاوت داشته باشد.(مثل اضطراب انتظاری، حمله وحشتزدگی). گاهی اضطراب انتظاری ممکن است خیلی پیش تر از موقعیت های قریب الوقوع روی دهد (مثل نگرانی هر روز یا به مدت چند هفته قبل از حضور در یک موقعیت اجتماعی، از پیش تکرار کردن گفتار به مدت چند روز). در کودکان، ترس یا اضطراب ممکن است با گریه، قشقرق، میخکوب شدن، چسبیدنف یا جمع کردن خود در موقعیت های اجتماعی ابراز شود. فرد اغلب از موقعیت های اجتماعی که می ترسد اجتناب می کندف و گرنه، این موقعیت ها با ترس و اضطراب شدید تحمل می شوند. اجتناب می تواند گسترده (مثل نرفتن به میهمانی ها، خودداری از رفتن به مدرسه) یا ملایم باشد (مثل آماده کردن بیش از حد متنی برای سخنرانیف منحرف کردن توجه به دیگران، محدود کردن تماس چشمی) (انجمن روانپزشکی آمریکا ، 2013، ترجمه سید محمدی، 1393).
.........
چلبیانلو و همکاران (1402) تحقیقی با موضوع اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر سوگیری توجه به تهدید و رفتار های ایمنی در دانش آموزان با نشانگان اختلال اضطراب اجتماعی انجام دادند. هدف پژوهش، ارزیابی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر سوگیری توجه به تهدید و رفتارهای ایمنی دانش آموزان با نشانگان اختلال اضطراب اجتماعی بود. روش پژوهش، شبه آزمایشی، از نوع...
اسدی و همکاران (1402) تحقیقی با موضوع مقایسه کارایی بالینی ماتریکس درمان پذیرش و تعهد با درمان پذیرش و تعهد متمرکز بر شفقت و درمان شناختی-رفتاری هافمن بر اختلال اضطراب اجتماعی انجام دادند. هدف تحقیق، مقایسة کارایی بالینی ماتریکس درمان پذیرش و تعهد با درمان پذیرش و تعهد متمرکز بر شفقت و درمان شناختی-رفتاری هافمن بر اختلال اضطراب اجتماعی انجام شد. این پژوهش از نوع کارآزمایی بالینی ...
جامی و همکاران (1401) تحقیقی با موضوع اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر سیستم فعالسازی بازداری رفتاری و اضطراب فراگیر دانشجویان دارای اختلال اضطراب اجتماعی انجام دادند. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر عدم تحمل بلاتکلیفی و تنظیم هیجان بر سیستم های فعالسازی و بازداری رفتاری و اضطراب فراگیر دانشجویان دارای اختلال اضطراب اجتماعی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی، پیش آزمون-پس آزمون...
نورتون[1] و همکاران (2022) تحقیقی با موضوع بررسی اکتشافی حالت های طرحواره در اختلال اضطراب اجتماعی: یافته های تجربی و مفهوم سازی موردی، انجام دادند. بسیاری از افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی پس از درمان علائم باقیمانده را تجربه میکنند ...
بیدل[2] و همکاران (2021) تحقیقی با موضوع درمان اختلال اضطراب اجتماعی کودکی با محیط های مجازی و بازی های جدی: یک کارآزمایی تصادفی انجام دادند. انتشار درمانهای روان شناختی مؤثر همچنان یک چالش برای محققان و پزشکان است. در مورد اختلال اضطراب اجتماعی (SAD)، ...
[1] Norton
[2] Beidel
......
منابع فارسی
چلبیانلو، غلامرضا. پروندی، علی. بافنده قراملکی، حسن. (1402). اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر سوگیری توجه به تهدید و رفتار های ایمنی در دانش آموزان با نشانگان اختلال اضطراب اجتماعی. مطالعات روان شناختی، 19(3)، 35-48.
اسدی، حمید. محمدی، مسعود. نظیری، قاسم. داوودی، اعظم. (1402). مقایسه کارایی بالینی ماتریکس درمان پذیرش و تعهد با درمان پذیرش و تعهد متمرکز بر شفقت و درمان شناختی-رفتاری هافمن بر اختلال اضطراب اجتماعی. روان شناسی کاربردی، 17(2)، 33-61.
جامی، مریم، شهابی زاده، فاطمه، سالاری فر، محمدحسین، طباطبایی، تکتم السادات، و غنی فر، حسن. (1401). اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر سیستم فعالسازی بازداری رفتاری و اضطراب فراگیر دانشجویان دارای اختلال اضطراب اجتماعی. آموزش پرستاری، 11(3 )، 1-17.
.....
دیدگاه خود را ثبت کنید