خلاصه درس روش های اصلاح رفتار (روشهاروش های اصلاح و تغییر رفتار کودکان) از علی مصطفایی و حسن امین پور در30 صفحه شامل 9 فصل قابل استفاده دانشجویان علوم تربیتی و روانشناسی و… از انتشارات پیام نور
فصل اول: مقدمهای بر تغییر و اصلاح رفتار
فصل دوم: ثبت، رو شها و سنجش رفتار
فصل سوم: مبانی نظری تغییر و اصلاح رفتار
فصل چهارم: افزایش رفتارهای مطلوب
فصل پنجم: ایجاد رفتارهای تازه
فصل ششم: نگهداری رفتارهای مطلوب
فصل هفتم: کاهش رفتارهای نامطلوب
فصل هشتم: آموزش مهارتهای رفتاری و مدیریت خود
فصل نهم: تغییر رفتار شناختی
قسمت وبریده ای از این خلاصه در زیر امده است
انواع رفتار:
1. رفتار غیر ارادی و پیش آیندها:
به رفتارهای غیر ارادی، رفتارهای بازتابی نیز گفته میشود. ✓
پاولف با آزمایشات خود، فرآیند شرطی شدن پاسخگر را آشکار کرد . ✓
رفتارهای بازتابی به محرکی نیاز دارند که پیش از آنها میآید که به این محرک، محرک پیشآیند گفته میشود زیرا پیش از پاسخ رخ داده و باعث میشود که پاسخی از جاندار، فراخوانده شود .
شرطی شدن، فرآیند یادگیری تداعی هاست .
ارگانیزم در شرطی شدن پاسخگر، تداعی دو محرک را یاد م یگیرد و محرکها، قبل از وقوع رفتار رخ میدهند.
محرکهای پیشآیند یا رویدادهایی که قبل از رفتار واقع م یشوند، به سرنخها نیز معروف هستند.
سرنخها به ما خبر میدهند که چه موقعی باید و چه موقعی نباید رفتارمان را تغییر دهیم .
2. رفتار ارادی و پیامدها:
به رفتارهای ارادی، رفتارهای کنشگر نیز گفته میشود.
اسکینر معتقد بود که جاندار بجای اینکه صرفا به محرکها واکنش نشان دهد، روی محیط عمل میکند.
رفتار به این دلیل یاد گرفته میشود که پاسخ، تحت تاثیر پیامدهایی که بدنبال آن میآیند، قرار میگیرد .
ارگانیزمها در شرطی شدن کنشگر ، تداعی رفتار و پیامد را یاد میگیرند.
شرطی شدن کنشگر نوعی یادگیری تداعیگرا بوده که در آن، پیامدهای رفتار، احتمال وقوع رفتار را تغییر میدهند
دیدگاه خود را ثبت کنید