فصل دوم
گفتار اول
1- تغییر فرهنگ و نحوه عملکرد مدیران از طریق تحول در سیستم ارزش ها، باورها و رفتار پذیرفته شده درون سازمانی، تنها راه موثر ایجاد تحّول در سازمان است.
2- علت بنیادین ورشکستگی سازمانها و شرکت های موفق امریکایی دهه ۸۰ میلادی، فقر مدیریت یا سوء مدیریت بوده است.
3- سازمانهای سلسله مراتبی دیروز که به تعبیر ماکس وبر تابع قوانین و مقررات خاصّی اداره می شدند به تعبیر پیتر دراکر فرو ریخته یا خیمه ای می شوند.
4- خانم فرانسز هسلباین سازمانهای حلقوی را مطرح و ساختار آنرا سه دایره متحدالمرکز می داند که به دور هم در حرکت اند. در مرکز آن مدیر و در اطراف دوایر،افراد و وظایف قرار دارند.
5- ژاپنی ها استخدام مادام العمر را مطرح کرده اند که امروزه آن را ضد انگیزش و موجب تنبلی کارکنان می دانند.
6- پیتر دراکر کار راهه شغلی را رد میکند و اعلام می کند وفاداری به سازمان مثل تعصب به سرزمین است و اعتقاد به وفاداری به تخصص داشت.
7- لفظ مدیر ابتدا به رهبر و اکنون به مربی تغییر یافته است.
8- تغییر و تحولات سریع امروزی به تصمیم گیری های فوری نیاز دارد.
9- سازمان های امروزی به سرعت به وجود می آیند و از نشانه های جابجایی قدرت در تجارت اند و جزو سازمانهای انعطاف پذیر هستند.
10- بهبود سازمان در اصل علوم اجتماعی را برای مواجهه با مشکلات و یافتن راه حل آنها بکار می گیرد.
11- بهبود سازمان به عنوان کوشش جاری دانشمندان رفتاری تعریف شده که شامل همه از جمله روانشناسان، جامعه شناسان و انسان شناسان می شود و نکته اصلی، توجه به اثر بخشی سازمان یا زیر مجموعه های داخل آن است.
12- در سال ۱۹۴۵ للا ند براد فورد و نیلی گاردنر برای نخستین بار برای تحول کلی در سازمانها از آموزش های ضمن – خدمت سود جسته اند.
13- تکوین جنبش بهبود سازمان در سال ۱۹۴۵توسط براد فورد و گاردنر آغاز شد و سرآغاز رشته بهبود سازمان قلمداد گردیده است.
14- از دیدگاه آموزشی براد فورد در صورتی فعالیت های آموزشی اثر بخش تراست که مستمر وتوأم با بازنگری و ارزشیابی مداوم باشد.
15- براد فورد مفهوم نوین آموزش را فرآیندی(تشخیصی – درمانی) و مفهوم سنتی را (واکنشی – موضعی ) برای سازمان و فرد تلقی می کند .
16- نیلی گاردنر کارشناس آموزش در کمیسیون مدیریت منابع انسانی ایالت کالیفرنیا فکر آموزش برای تغییر را مطرح نمود .
17- کرت لوین آموزش گروهی(آموزش حساسیت) را برای تعدادی از مدیران آمریکایی برگزار نمود.
18- مهمترین نتایجی که در تحقیقات کرت لوین در سال ۱۹۴۶بدست آمده است آموزش حساسیت و باز خور اطلاعات است.
19- ریچارد بکهارد از بنیانگذاران رشته ODاز کار راهه تئاتر آمده است.
20- براد فورد و لی پیت علاقمند به بهبود اثر بخشی ارتباطات در جلسات بزرگ بودند.
21- برنامه تغییر فرهنگی جامعه امروزه کیفیت زندگی کاری نامیده می شود.
22- کتاب جنبه انسانی موسسه توسط بکهارد نگاشته شده است و جنبش ODرا به عنوان شیوه ای که گرایش سیستمی دارد و بر استراتژی های تغییر برنامه ریزی شده متکی است مناسبترین روند برای مواجهه با دگرگونی ها می شمرد.
23- بکهارد استقلال فردی،آزادی انتخاب شغل و توزیع قدرت را به عنوان ارزش های نوین جامعه که بیش و کم جهان شمول بوده و تاثیر بارزی بر استراتژی های مدیریت دارد قلمداد می کند ودر نهایت دهه ۶۰میلادی را دهه انفجار دانش،تکنولوژی ،ارتباطات و اقتصاد می نامد.
24- اساس گروه های آموزشی یا گروه های – تی را می توان در کارهای کرت لوین و مورنو یافت.
25- تاریخچه ODبه اواسط دهه ۵۰ میلادی بر می گردد.
26- معادل لاتین بهبود سازمان ODمی باشد.
27- درباتون کوشش های درگیر نمودن مدیران عالی با شکست مواجه شد و در نتیجه اجرای ODتحقق نیافت.
دیدگاه خود را ثبت کنید