در پروژه تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش لازم بود ابتدا فلسفه، ماهیت و چیستی تربیت و تعلیم و تربیت رسمی مشخص گردد؛ تا بر اساس آن بتوان به سند تحول بنیادین به عنوان یک سند راهبردی، برای تحققِ وضع مطلوب دست یافت.
مجموعه تلاشهای محققان و مسئولین شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی در یک جلد کتاب تحت عنوان «مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران» منتشر شده است.
این کتاب شامل سه بخش است:
بخش نخست کتاب «فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران» نام دارد. در این بخش در ۱۵۸ صفحه، ماهیت و چیستی و چگونگی تربیت مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته است.
بخش دوم کتاب «فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران» نام دارد. در این بخش در ۱۳۲ صفحه، ماهیت و چیستی و چگونگی تربیت رسمی و عمومی (تربیت در مدرسه) مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته است.
بخش سوم کتاب «رهنامه نظام تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران» نام دارد. در این بخش در ۸۸ صفحه، طرح کلی و ساختار تربیت رسمی و عمومی به عنوان یک نظام و سیستم تدوین شده است.
بخش پایانی این کتاب تحت عنوان «چرخشهای تحول آفرین» در ۵ صفحه ضمن بیان گزارههایی اجمالی از وضع موجود نظام تعلیم و تربیت به اهم تغییرات بنیادین که به نوعی تغییر مسیر و یا اصلاح دیدگاه و زاویه نگاه به این نظام است را طرح میکند. این بخش بسیار الهام بخش و شورانگیز است. و می تواند به عنوان یک چارچوب فکری و چشمانداز کلان توسط همه عوامل مورد توجه قرار گیرد و وحدت بخش اقدامات تحولی از کلاس درس تا سطح ستاد وزارت آموزش و پرورش باشد.
تعداد صفحات فایل : 448
دیدگاه خود را ثبت کنید