pdf کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی.نویسنده:محمد داوودی ، حسین کارآمدبه همراه پاسخ به سئوالات پایان هر فصل کتاب با پاسخ
کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مؤلفان: دکتر محمد داودی و دکتر حسین کارآمد فلسفه تعلیم و تربیت متناسب با فرهنگ و تمدن ایران اساسا اسلامی است؛ زیرا فرهنگ غالب كشور ما پس از پذیرش مشتاقانه اسلام توسط ایرانیان، اسلام و فرهنگ اسلامی است. از اين رو، آشنایی با فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی برای هر معلم ایرانی که قرار است فرزندان این مرز و بوم را با هویت ایرانی تربیت کند ضرورت دارد. اين اثر كه با هدف آشنا كردن معلمان با فلسفه تعليم و تربيت اسلامی تأليف شده است، پس از بيان ضرورت و تعريف فلسفه تعليم و تربيت اسلامی، مبانی جهانشناختی، انسانشناختی، معرفتشناختی، ارزششناختی و دين شناختی تعليم و تربيت اسلامی را با تكيه بر آيات و روايات بررسی كرده، دلالتهای آنها را به اختصار بيان كرده است. پس از آن، مفهوم اساسی و تعريف تعليم و تربيت اسلامی و ويژگیهای آن را تبيين كرده و در ادامه، هدف غايی و واسطی تعليم و تربيت را بر اساس ساحتها معرفی كرده و در پايان اصول عام و خاص تعليم و تربيت و عوامل و موانع آن را بررسی كرده است.
ناشران کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هستند؛ در واقع این کتاب برای تدریس در دانشگاه فرهنگیان و حوزه، در رشته های علوم تربیتی و معرف اسلامی نگاشته شده است.
مؤلفان حسین کارآمد پیشه و محمد داوری با هدف آموزش مبانی نظری تعلیم و تربیت اسلامی به دانشجو معلمان، کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی را در سیزده فصل به شرح و ترتیب زیر به رشته ی تحریر درآورده ند.
فصل اول: کلیات
فصل دوم: مبانی جهان شناختی تعلیم و تربیت
فصل سوم: مبانی انسان شناختی تعلیم و تربیت
فصل چهارم: مبانی معرفت شناختی تعلیم و تربیت
فصل پنجم: مبانی ارزش شناختی
فصل ششم: مبانی دین شناختی
فصل هفتم: چیستی تعلیم و تربیت اسلامی: مفهوم اساسی، تعریف و ویژگی ها
فصل هشتم: اهداف تعلیم و تربیت اسلامی
فصل نهم: چیستی اصول تعلیم و تربیت
فصل دهم: اصول عام تعلیم و تربیت اسلامی
فصل یازدهم: اصول خاص تعلیم و تربیت اسلامی
فصل دوازدهم: چیستی عوانل و موانع تربیت
فصل سیزدهم: عوامل و موانع تعلیم و تربیت اسلامی
دیدگاه خود را ثبت کنید