چکیده:
پیتردراکر در کتاب خود تحت عنوان جامعه پساسرمایه داری این مفهوم از دانش سازمانی را مورد تایید قرار می دهد که "دیگر مهم ترین منبع اقتصادی، سرمایه و نیروی کار نیستند؛ بلکه این منبع اقتصادی بنیادی دانش است و خواهد بود". بنابراین در سال های اخیر شرکت های بسیاری پیوستن به روند دانش را آغاز کرده اند و مدیریت دانش تقریبا امری عادی در بسیاری از شرکت های پیشرو تلقی می باشد. همزمان با اهمیت اجرا و پیاده سازی پروژه های مدیریت دانش، ارزیابی و آگاهی از سطح بلوغ مدیریت دانش سازمان ها نیز اهمیت می یابد. چرا که بدون دراختیار شناخت کافی از وضعیت فعلی مدیریت دانش در سازمان، ادامه هدایت پروژه های مدیریت دانش با مشکل مواجه خواهد شد و اتلاف منابع و سرمایه را در پی خواهد داشت. مدل های مختلفی جهت سنجش میزان بلوغ مدیریت دانش ارائه گردیده است که یکی از کامل ترین و جدیدترین این مدل ها مدل سازمان بهره وری آسیایی APO می باشد. بر همین اساس این تحقیق با استفاده از این مدل به ارزیابی و سنجش میزان آمادگی مدیریت دانش در شرکت فضاسازان کاسپین پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان این شرکت شامل 47 نفر می باشد که به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. جهت گردآوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق، از روش مطالعه کتابخانه ای و مراجعه به منابع، کتب، پایان نامه ها و مقالات داخلی و خارجی استفاده شده است. همچنین از پرسشنامه استاندارد مدل APO، جهت گردآوری نظرات کارکنان پیرامون وضعیت مدیریت دانش در شرکت کاسپین استفاده شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که از مجموع 195 امتیاز موجود در نظر گرفته شده در معیارهای هفتگانه مدل APO، شرکت کاسپین 123 امتیاز را بدست آورده است. طبق مدل APO، این امتیاز شرکت را در سطح توسعه قرار می دهد. قرار گیری در این سطح نشان می دهد که مدیریت دانش کاملا در سازمان اجرا شده و به گونه ای موثر بکار گرفته شده است. با این حال تا وضعیت ایده آل همچنان دو سطح یا 72 امتیاز فاصله است. لذا در انتهای این تحقیق راهکارهایی جهت بهبود وضعیت مدیریت دانش در شرکت فضاسازان کاسپین ارائه شده است.
دیدگاه خود را ثبت کنید