چکیده:
امروزه سازمانها و بنگاههای افتصادی با انگیزه بقا و پایداری در دنیای حرفهای خویش سعی در بیشینه کردن کیفیت و سودآوری وکمینهکردن هزینهها دارند. چرا که با توجه به محدودیتهای بودجهای و زمانی و پیچیدگی شرایط رقابتی تنها سازمانهایی توان رقابت در این شرایط را دارند که کارایی محصول و خدمات را افزایش و هزینههای غیرضروری را کاهش دهند. (یوسفی 2001). جهت دستیابیسازمانها به اهداف فوق توجه به اصول مدیریت کیفیت جامع و مهندسی ارزشروز به روز افزایش یافته است.
در این پژوهش محقق در پی آن است تا با مطالعه همه جانبه سازمان توزیع برق استان قم و تحلیل کارکردهای آن به بررسی امکانپذیری در اجرای مدیریت کیفیت فراگیر جهت تعالی و توسعه عملکرد سازمان مذکور پرداخته و در این راستا با بهرهگیری از رویکرد مهندسی ارزش به گونهای اقدام نماید تا پیاده سازی اصول TQM با کمترین هزینه عملی شود.
توجه: تمرکز مهندسی ارزش در کاهش و حذف هزینههای غیرضروری آشکار در سازمان بوده و ارتباط چندانی با هزینههای پنهان سازمانی که فلسفه وجودی سازمان را زیر سؤال میبرند، ندارد. لذا سعی گردیده تا ابعادی از مدیریت کیفیت فراگیر مورد بررسی قرار گیردکه ردیابی هزینهها در آن ملموس و قابلبت کاربردی از نظر مهندسی ارزش را داشته باشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید