طرح توسعه بازار یا کسب و کار را چطور بنویسیم؟
- + تجارت و بازاریابی
- 05 خرداد 1400
- فرهاد عبدي
- 0 دیدگاه
- 2297 بازدید
- 7 دقیقه
در طرح تجاری به سه سوال اساسی زیر پاسخ می دهیم: هم اكنون در كجاییم؟ به كجا می رویم؟ چطور به آنجا برویم؟
طرح كسبوكار، مهمترین سند نوشته شدهای است كه تمام جنبههای مختلف كسبوكار را پیش از راهاندازی آن بررسی میكند.
1- تعریف طرح های توسعه کسب وکار
این طرح حاوی برنامههای كاربردی است، مانند برنامه مالی، برنامه تولیدی، برنامه بازاریابی، ساختار سازمانی و غیره
2- لزوم تدوین طرح های توسعه کسب و کار
- طرح کسب و کار موجب می شود که شما بعضی از پیش فرض هایی که قبلاً در ذهن خود داشتید مورد بررسی و بازبینی هدفمند و نقادانه قرار دهید و بتوانید پاسخی مناسب برای سؤالهایتان پیدا کنید.
- به شما امکان می دهد نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید.
- جمع آوری اطلاعات قبل از اینکه به آنها نیازمند شوید، باعث اتخاذ تصمیمات آگاهانه می شود.
- برنامه شما، دیدگاهی سازمان یافته در مواجهه با مسائل فراهم خواهد کرد.
- طرح کسب و کار به عنوان راهنمایی در طول مسیر به شما امکان می دهد پیشرفت تان را در مقایسه با انتظارات برنامه ریزی شده اندازه بگیرید.
- طرح کسب و کار مدرکی است که نهایتاً ایده کسب و کار مخاطره آمیز شما را به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری بالقوه به شرکا و تأمین کنندگان و کارکنان شما می فروشد.
- این طرح در زمینه تعریف اهداف، رقابت، مدیریت و کارکنان به شما کمک می کند. از این رو فرآیند تهیه طرح شغلی نوعی بررسی واقع بینانه ارزشمند از کسب و کار به حساب می آید که به شما به عنوان یک کارآفرین در برقراری ارتباط کمک می نماید.
- انسجام تصمیمات
- نظم و انظبا ط جهت ایجاد كسب و كار موفق
- دستیابی به راهبردها ی عملیاتی قبل از اجرایی شدن طرح
- ابزار ارتباطی كارآفرین
3- ساختار و مشخصات طرح توسعه کسب و کار
- خلاصه مدیریت
- شرح کسب وکار
- برنامه بازاریابی
- برنامه مالی
- برنامه عملیاتی
- برنامه سازمانی
1-3- خلاصه مدیریت
- شما چه كسی هستید؟
- راهبرد و چشم انداز شما چیست؟
- كسب و كار شما چیست؟
- بازار شما چیست؟
- چه قدر سرمایه نیاز دارید و آن را چگونه هزینه خواهید كرد؟
- مزیت رقابتی پایدار شما چیست؟
- توا ن تولید درآمد برنامه کسب و کار شما چقدر است؟
2-3- شرح کسب و کار
- ماموریت و چشم انداز شركت
- نوع شركت (نوع شركت سهامی- گستره جغرافیایی فعالیت ها- تاریخچه قبلی)
- تاریخچه و مراحل شكل گیری شركت
- معرفی محصول و فناور ی
- فهرست دارایی های كلیدی و تجهیزات و امكانات
- معرفی تیم مدیریت و مشاوران حرفه ای (اعضای موسس شركت و سهام داران اصلی-اعضای هیات مدیره-مدیرعامل-مدیران ارشد-مشاوران كلیدی)
3-3- برنامه بازاریابی
برنامه بازار به این سوال كلیدی پاسخ دهد كه شما قصد چه نیازی را مرتفع سازید و در این راه از چه روش هایی برای رساندن محصول یا خدمت خود به كسانی كه به آن نیاز دارند استفاده خواهید كرد.
- روند ها و ساختار بازار
- نیازها و خلاءهای بازار
- بخش بندی بازار
- تحلیل مشتریان
- تحلیل رقبا
- راهبرد های بازاریابی
4-3- برنامه مالی
- پیش ینی هزینه های شركت (برآورد هزینه های سرمایه ای، برآورد هزینه های قبل از بهره برداری، برآورد هزینه استهلاک، هزینه تولید سالیانه)
- پیش بینی سرمایه در گردش و ثابت
- پیش بینی سود و زیان
- نحوه تامین منابع مالی و محل هزینه منابع مالی
- پیش بینی نقطه سربسر و نرخ بازگشت سرمایه
5-3- برنامه عملیاتی
- فرآیند تولید
- فّناوری تولید
- تجهیزات و امكانات مورد نیاز
- تامین مواد اولیه
- سرویس مشتر ی
- ساختار سازمان ی و نیروی انسانی
- اقدامات اصلی
6-3- برنامه سازمانی
- مالکیت
- ساختارسازمانی
- هیئت مدیره
- برنامه زمان بندی
4- شرح خدمات
1-4- خلاصه اجرایی
- هدف طرح کسب و کار
- نکات برجسته
- نیازمندی های مالی
2-4- پیشینه
- محصولات، بازار و مشتریان کلیدی (ارزشی که حل این مسئله ایجاد می کند، راه حل پیشنهادی، اعتبار مساله و راه حل، نقشه راه / برنامه های آینده)
- محوطه و مکان
- داده های کلیدی
- فرم حقوقی، مالکیت و مدیریت
- تاریخچه توسعه کسب وکار
- استراتژی کسب و کار و ماموریت
- واحدهای عملیاتی / عمومی شرکت
3-4- محصولات و خدمات
- تشریح و تاریخچه محصول
- مشخصه های محصول
- تحقیق و توسعه
- چرخه عمر محصول
- هزینه و قیمت گذاری
- فرآیند تولید
- کنترل و مدیریت کیفیت
- منابع
- مالکیت معنوی
4-4- بازار ها، مشتریان و رقبا
- مقدمه (توضیح صنعت، اطلاعات در مورد بازار هدف - استراتژی بازار هدف، مشخصه های متمایز کننده - مزیت ما، اندازه بازار هدف اصلی، چه مقدار از سهم بازر را می توان کسب کرد؟)
- مشخصه های بازار (تخمین سهم بازار و فروش، ارزیابی تحلیلی آینده بازار)
- مشتریان
- رقابت
- موقعیت در بازار
- استراتژی بازار (قیمت گذاری، استراتژی های تبلیغات، شیوه های توزیع فروش، سیاستهای خدمات پس از فروش و گارانتی)
- فروش پیش بینی شده
5-4- عملیات کسب و کار و شرکت
- محوطه و مکان
- بازاریابی
- متدولوژی فروش
- تولید
- توزیع
- فرآیند سفارش و کنترل موجودی
- ساختار شرکت
- مدیریت پروژه
- سیستم اطلاعات مدیریت و گزارش دهی
6-4- منابع انسانی
- مدیریت
- نیروی کار
- مهارت ها و شایستگی مدیران، ارزش های شرکت
7-4- چارچوب قانونی و فاکتورهای اجتماعی و زیست محیطی
8-4- برنامه ریزی مالی
- مقدمه
- تاریخچه مالی
- پیش بینی درآمد
- پیش بینی جریان نقدی
- پیش بینی ترازنامه
- نسبت های مالی مهم
- روش های رتبه بندی پروژه های سرمایه گذاری
- درخواست تامین مالی