کتاب راهنمای تدریس مطالعات اجتماعی ششم دبستان با راهنمای تدریس درس به درس آغاز شده و نکاتی که لازم است تا آموزگار مربوطه بداند شرح داده شده است. در ابتدای هر درس اهداف آموزشی آن مبحث تیتر وار ذکر گردیده و رسانه ها و وسایلی که به فهم بیشتر مطالب مورد بحث کمک می کند و معلمان می توانند از آنها استفاده نمایند، نام برده شده است. از آنجا که چند روش آموزشی مثل روش پرسش و پاسخ، روش بحث گروهی، روش ایفای نقش (پانتومیم) جهت تدریس وجود دارد روشی که معلم می تواند برای بازدهی بهتر از آن استفاده کند در شروع آموزش ذکر گردیده. جدولی نیز طراحی شده که در آن چند نمونه فعالیت که سبب آموزش بهتر مطالب هم برای دانش آموزان و هم برای معلمان می شود آورده شده تا با انتخاب معلم و یا دانش آموز و انجام این فعالیت ها آموزش ها تکمیل گردد. برای ارزشیابی در درس مربوطه نکاتی ذکر گریده تا معلم با استفاده از آن تا حدی از میزان یادگیری دانش آموزانش مطلع شود. بخش تکلیف و دانش واژگان هم پایان بخش مطالب این کتاب است.
بخش اول
درس 1- دوستی
درس 2- اداب دوستی
درس 3- تصمیم گیری چیست
درس 4 – چگونه تصمیم بگیریم
درس 5 – عوامل موثر در کشاورزی
درس 6- محصولات کشاورزی از تولید به مصرف
درس7- طلای سیاه
درس 8- انرژی را بهتر مصرف کنیم
درس 9- پیشرفت های مسلمانان
درس 10- چه عواملی موجب گسترش علوم و فنون در دوره ی اسلامی شد؟
درس 11- اصفهان نصف جهان
درس 12- چرا فرهنگ و هنر دوره ی صفویه شکوفا شد؟
درس 13- برنامه ی روزانه ی متعادل
درس 14- گذراندن اوقات فراغت
درس 15- انواع لباس
درس 16- لباس، از تولید تا مصرف
درس17- ویژگی های دریاهای ایران
درس 18- دریا نعمت خداوندی
درس 19- همسایگان ما
درس 21- استعمار چیست
درس 22- مبارزه مردم ایران با استعمار
درس 23- خرمشهر در چنگال دشمن
درس 24- خرمشهر در دامان میهن
دیدگاه خود را ثبت کنید