فایل به صورت قابل ویرایش جهت استفاده پژوهشگران گرامی ارسال شده است.
فایل word و قابل ویرایش است.
تعداد صفحات: ۱۱
بخشی از متن:
مقدمه :
اگر فلسفه را به معنای فلسفیدن و فکر کردن در نظربگیریم ،مفهوم صحیح فلسفه و کودک را درمی یابیم . بااین تعریف،"فلسفه و کودک " به معنای آموزش "آراءفلسفی " ویا"تاریخ فلسفه " به کودکان نیست ، بلکه به معنای پرورش قدرت تفکروبالابردن توانایی بحث کردن در ایشان است .
طراحان این برنامه و بسیاری دیگر از اندیشمندان این عرصه، بر این عقیدهاند که فلسفه برای کودکان برنامهای برای افزایش مهارت تفکر نقاد و خلاق در درک مسائل فلسفی نزد کودکان است. این برنامه در پیِ جریانی است که پرسیدن و به عبارتی فلسفیدن را به کودکان آموزش دهد (ر.ک: فرامرز قراملکی، «مقایسه سبکهای لیپمن و برنی فیر»؛ قائدی، «نشست فلسفه برای کودکان و نوجوانان» (MehrNews.com) .
فلسفه برای کودکان تلاش دارد به آنها بفهماند که زندگی مملو از سؤالات است, اما تنها با ملاحظه دقیق است که میتوان این سؤالات را معنامند ساخت. سؤال نباید صرفاً بخاطر خودش مطرح شود بلکه باید برای تشخیص و درک واقعی از آن طرح گردد.یعنی آنچه که ارزشمند است، هیجان بدنبال جواب رفتن است, نه رسیدن به پاسخ؛ بعبارتی فرایند یافتن جواب است که مهم است.
واژگان کلیدی : فلسفیدن ، فلسفه و کودک ، تشخیص ، درک واقعی
دیدگاه خود را ثبت کنید