پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4)
پرسشنامه علایم مرضی کودکان توسط اسپیرافکین و گادو در سال ۱۹۹۴ و براساس DSM- IV به منظور تشخیص و غربال اختلالات هیجانی و رفتاری کودکان سنین ۵ تا ۱۲ ساله طراحی شده است. این ابزاریکی از جامع ترین و پرکاربرد ترین مقیاس های درجه بندی رفتار نابهنجار است که دارای دو فرم والد ( ۹۷ سئوال اصلی + 15 سئوال اضافه) و معلم ( ۷۷ سئوالی) می باشد.
پرسشنامه مذکور جهت غربال اختلالات هیجانی و رفتاری از قبیل کاستی توجه و بیش فعالی، لجبازی – نافرمانی، سلوک، اضطراب فراگیر، هراس اجتماعی، اضطراب جدایی، وسواس فکری - عملی، هراس مشخص، افسردگی اساسی، افسرده خویی، اسکیزوفرنی، اختلال رشدی فراگیر، آسپرگر، تیک های صوتی و حرکتی، استرس پس از سانحه دفع ( بی اختیاری ادرار و مدفوع) قابل استفاده می باشد .
پرسشنامه علائم مرضی کودک به متخصصان بالینی این امکان را می دهد که با سنجشی موثر و با برخورداری از دو منبع اطلاعاتی شامل والد و معلم به کسب اطلاعات گسترده و مفیدی در زمینه نوع و شدت نشانه های مرضی رفتاری – خلقی و شناختی، کودکان و نوجوانان دارای مسایل رفتاری و هیجانی دست یابند.
روایی و پایایی پرسشنامه علائم مرضی کودک(CSI_4)
گادو و اسپرافکین (1997)، اعتبار بازآزمایی پرسشنامه مرضی کودک را مورد بررسی قرار دادند. نمونه این مطالعه را 75 پسر سنین 6 تا 10 سال تشکیل میدادند. نتایج حاصل از تحلیل دادهها و همبستگیهای بهدستآمده از دو بار اجرای پرسشنامه علائم مرضی کودکان نشان داد که اعتبار بازآزمایی برای همه طبقههای پرسشنامه مرضی کودکان در سطح 0/0001 P< معنادار بود.
در ایران نیز در پژوهش فرزداد، امامی پور، وکیل قاهانی (۱۳۹۰) اعتبار، روايي و هنجاريابي پرسشنامه علائم مرضي کودکان بررسی گردید. يافته ها نشان داد که مقدار ضريب روايي همگراي خرده مقياس افسردگي فرم والد آزمون با آزمون افسردگي ماريا کواکس 0/30 و مقدار ضريب روايي همگراي خرده مقياس افسردگي فرم معلم آزمون با آزمون افسردگي ماريا کواکس 0/45بود که نشان داد مقياس علائم مرضي کودکان از روايي قابل قبولي برخوردار است. چرخش عامل ها به شيوه واريماکس نیز نشان داد که ساختار نظري فرم معلم پرسشنامه از ۷ عامل (بيش فعالي- تکانشي و لجبازي- نافرماني، سلوک، اضطراب فراگير، بي توجهي، افسردگي، اسکيزوفرني، اتيسم) اشباع شده است که رويهم ۱۱/۵۳ درصد واريانس کل پرسشنامه را تبيين کردند. مقدار ضريب اعتبار به روش هماهنگي دروني براي فرم والد 0/94و براي فرم معلم0/96 بود. همچنين همبستگيهاي متقابل خرده مقياس هاي دو فرم والد و معلم معنادار بودند. حساسیت این ابزار بر اساس بهترین نمره برش ۴، ۵ و ۷ برای اختلالهای کاستی توجه و بیش فعالی، لج بازی نافرمانی و اختلال سلوک به ترتیب 0/75، 0/89 و 0/89 بوده است و ویژگی آن به ترتیب، 0/92، 0/91 و 0/90 به دست آمده است. علاوه بر این اعتبار این پرسشنامه برای هر دو فرم والد و معلم، 0/90و 0/93 گزارش شده است (توکلی زاده، ۱۳۷۵). محمد اسماعیل (۱۳۸۶) نیز در پژوهش خود به این نتیجه رسید که ضرایب پایایی فرم والد این ابزار بهجز اختلال هراس اجتماعی در همه حوزههای موردبررسی آن، معنیدار و قابلقبول بوده و همچنین همه خرده مقیاسهای هر دو فرم ابزار، از روایی محتوایی برخوردار هستند.
شیوه نمره گذاری پرسشنامه علائم مرضی کودک
دو شیوه نمره گذاری برای پرسشنامه علائم مرضی کودکان طراحی شده است . شیوه نمره برش غربال کننده و شیوه نمره برحسب شدت نشانه های مرضی . در روش غربال کننده ، نمره گذاری با جمع زدن تعداد عباراتی که با گزینه های گاهی اوقات و بیشتر اوقات پاسخ داده اند ، به دست می آید . در صورت پاسخ به عبارات با گزینه های هیچگاه و به ندرت نمرة صفر و در صورت پاسخ به عبارات با گزینه های گاهی اوقات و بیشتر اوقات نمرة یک داده می شود . در روش نمره گذاری شدت علامت گزینه های هیچگاه ، بندرت ، گاهی اوقات و بیشتر اوقات به ترتیب با کدهای 0 ، 1 ، 2 و 3 نمره گذاری می شوند که از حاصل جمع نمرات عبارات ، نمره شدت علامت به دست می آید.
برگه های مربوط به شیوه نمره گذاری به طور کامل در فایل موجود است.
مشخصات کلی پرسشنامه علائم مرضی کودک (بارگزاری شده در این فروشگاه)
فرمت فایل: ورد (word)
تعدا د صفحات: 9 صفحه (6 صفحه پرسشنامه + 1 صفحه پاسخنامه + 2 صفحه جداول نمره گذاری و تفسیر)
قابلیت ویرایش: دارد
تعدا سئوالات: 112 (97 سئوال اصلی + 15 سئوال اضافی) - در سایر سایتهای فروش نسخه 95 سئوال اصلی ارائه می شود که ناقص و اشتباه است.
نسخه: ویژه والدین
روایی و پایایی: در توضیحات مربوط به پرسشنامه در فروشگاه آمده است.
پاسخنامه برای ورود نمرات : دارد (سایر سایتهای فروش، این پاسخنامه را ارائه نمی دهند)
شیوه نامه نمره گذاری و تفسیر : دارد ( جداول در دو صفحه همراه با توضیحات کامل)
دیدگاه خود را ثبت کنید