فصل ۱- رشد شناختی در نوباوگی و نویایی
·
نظریه شناختی رشدی پیاژه مفاهیم مهم پیاژه
از نظر پیاژه کودکان با عمل مستقیم روی محیط تفکر خود را پرورش میدهند
از نظر پیاژه آنچه در اثر رشد تغییر میکند ساختارهای روانی است منظور از ساختار روانی روشهای سازمان یافته کودک برای معنی
دادن به تجربه است.
پیاژه ساختارهای روانی را طرحواره نامید طرحواره ها به تدریج از سطح عمل به سطح ذهنی میرسند در ایندا فعالیت های حرکتی هستند مثلا کودک اشیا را پرتاب میکند تا اثر آنها را ببیند اما در مراحل بالاتر کودک به فعالیت ذهنی می پردازد و قبل از تاثیر گذاشتن فکر می کند.
دو فرایند در چگونگی تغییر طرحوارهها نقش دارد که انطباق و سازمان دهی نامیده میشوند فرایند انطباق
(1
منظور از انطباق ساختن طرحوارهها از طریق تعامل مستقیم با محیط است انطباق شامل دو فرایند درون سازی و برون سازی است منظور از درون سازی استفاده از طرحوارههای موجود برای تعبیر دنیای بیرونی است مثلا وقتی اشیا را پرتاب میکند در طرحواره پرتاب کردن موجود قرار می دهد
منظور از برون سازی ایجاد طرحواره تاره برای مناسب شدن با محیط است برون ساری وقتی رخ میدهد که ببینیم روش فعلی تفکر ما با محیط متناسب نیست مثلا وقتی اشیا را به شکل متفاوت پرتاب میکند و نتیجه متفاوتی می.بیند طرحواره پرتاب کردن را متناسب با ویژگی اشیا تغییر می دهد
وقتی کودک خیلی تغییر نمیکند در حال درون سازی است. این حالت تعادل شناختی نام دارد در زمان تغییرات شناختی سریع کودک در حالت عدم تعادل است که به برون ساری می پردارد حرکت پس و پیشبین درون ساری و برون ساری مدام روی می دهد و باعث ایجاد طرحواره های موثرتر میشود فرایند سازمان دهی
(۲)
منظور از سازمان دهی تغییر طرحوارهها به شکل درونی و جدا از تماس با محیط است.
در فرایند سازمان دهی طرحوارهها بار آرایی و به هم متصل میشوند و ایجاد یک شبکه میکند مثلا) طرحواره پرتاب کردن و طرحواره انداختن با هم متصل میشوند
وقتی طرحواره جزئی از یک شبکه میشود کودک به تعادل واقعی رسیده است.
دوره حسی حرکتی ( ۲ سال اول
طبق نظر پیاژه کودکان از نوباوگی تا نوجوانی از چهار دوره رشد می.گذرند اولین ،دوره حسی حرکتی نام دارد که در دو سال اول زندگی رخ می دهد و خود به شش مرحله تقسیم می شود.
در آغاز مرحله حسی حرکتی کودک محیط را به شکل هدفمند کاوش نمیکند بلکه به واکنش چرخشی می پردازد. واکنش چرخشی یعنی تکرار و گیر کردن در یک تجربه جدید که فعالیت حرکتی خود کودک به شکل تصادفی آن را ایجاد کرده است (مثلا) بعد از اینکه پایش به شی ای میخورد چون برایش جالب است این کار را تکرار میکند
دیدگاه خود را ثبت کنید