فایل word و قابل ویرایش است.
تعداد صفحات: 5
بخشی از متن:
یکی از نظریه های مهمی که در مورد رشد شناختی کودکان ارایه شده است نظریه شناختی پیاژه (Piaget) می باشد.
پیاژه یک روانشناس سویسی بود که به مدت بیشتر از ۵۰ سال در زمینه ی رشد شناختی کودکان پژوهشهای مختلفی را انجام داد . دو روش پژوهش پیاژه روش مطالعه ی موردی و مطالعه ی مشاهده ای بود . در اغلب پژوهش ها پیاژه کودکان را در مقابل مساله ای قرار می داد و سپس پاسخهای آنها را در مورد آن مساله مورد مشاهده قرار می داد.
نظریه ی رشد شناختی پیاژه حدود ۵۰ سال پیش ارایه شده است و با وجود آنکه اغلب متخصصان علوم شناختی آن را در نظریه ای درست و جامع می دانند اما ایرادهای مختلفی هم به آن وارد شده است. یکی از ایرادات مهمی که به این نظریه وارد شده آن است که پیاژه قدرت شناختی کودکان را دست کم گرفته است. برای مثال در این زمینه معلوم شده که قدرت تفکر انتزاعی در کودکان امکان دارد از سن سه سالگی وجود داشته باشد درحالی که در نظر یه ی رشد شناختی پیاژه فرض می شود که این توانایی از سن یازده و یا دوازده سالگی آغاز می شود.
دیدگاه خود را ثبت کنید