فهرست مطالب
مقدمه
فرانک لوید رایت؛ بنیانگذار سبک معماری ارگانیک
تاریخچه معماری ارگانیک در ایران
معماری طبیعتگرا و واقعگرا
شاخصههای معماری ارگانیک در آثار هنری لوید رایت
تفاوت بیونیک و ارگانیک
ویژگی های معماری ارگانیک
نمونههایی از معماری ارگانیک
شاخصههای اصلی معماری ارگانیک
بخشی از متن
مقدمه
معماری ارگانیک یا معماری سبز از مفاهیم تازه ایست که در جهان مدرن امروزی باب شده. همانطور که که از نام ارگانیک پیداست به هر چیز طبیعی و بکر و دست نخورده اطلاق می شود، حال اینکه همراه شدن واژه معماری با این مفهوم یعنی ارگانیک چه بار معنایی خواهد داشت را در این مبحث برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد، پس لطفا با ما همراه باشید.
معماری ارگانیک (به انگلیسی: Organic architecture) یا معماری انداموار یا بیومورفیسم یک فلسفه در معماری است که به ترویج هماهنگی بین عادتهای انسانی و چنان هماهنگی و ارتباطی با محیط خود داشتهباشد که ساختمان، مبلمان و محیط بخشی از یک ترکیب متحد و مرتبط باشد.
مفهوم لغوی “ارگانیک” به معنی موجودات زنده ارگانیزه است که نخستین بار در سال ۱۷۷۸میلادی وارد ادبیات گفتاری و نوشتاری شده است. این کلمه بیشتر در کشاورزی کاربرد داشته و به معنای تولید محصولاتی فاقد افزودنیهای شیمیایی است. در ماهیت طبیعی این محصولات هیچگونه تغییری حتی در راستای بهتر و پربازده شدن داده نمیشود.
اگرچه تعیین حدود نفوذ مفهوم “ارگانیک” در معماری اندکی دشوار است اما این مفهوم را بیشتر میتوان در آثار “فرانک لوید رایت” پیجویی کرد. مفهوم معماری ارگانیک با مفاهیمی چون زایش، رشد و مرگ عجین است. به این نوع معماری، معماری انداموار یا اندام وار نیز میگویند؛ معماری که در ترویج هماهنگی بین عادتهای انسانی و طبیعت دارد. از این سبک معماری در طراحی ویلا مدرن، ویلا کلاسیک، ویلا مینیمال و حتی طراحی رستوران می توان استفاده کرد.
فرانک لوید رایت؛ بنیانگذار سبک معماری ارگانیک
به اعتقاد اکثر منتقدان معماری، فرانک لوید رایت بزرگترین معمار تاریخ آمریکا است. وی در سال ۱۸۶۷ میلادی به دنیا آمد و در طول حیات ۹۱ ساله خود ۱۰۰۰ بنا را طراحی و حدود ۵۰۰ مورد از آنها را اجرایی کرد. وی در میان همتایانش به معمار لجوج و یکدنده معروف شد و کار کردن با رایت دلشیر میخواست.
بسیاری از پروژههای معماری پایدار قرن بیستم اثر فرانک لوید رایت است. زمانی که وی بیست ساله بود به شیکاگو سفر کرد تا قدمی بزرگ در راه تبدیل خودش به یک معمار بزرگ بردارد. او در دفاتر معماری مشهوری چون “آدلی و سالیوان” مشغول هب فعالیت شد؛ اما دیری نپایید که وی احساس کرد که جایگاهی بهتر انتظار وی را میکشد. زمانی که رابطهء استاد-شاگردی بین سالیوان و رایت از بین رفت. سالیوان وی را از دفتر کارش اخرج کرد؛ رایت نیز از این اقدام استقبال کرد تا بر روی پروژههای شخصیاش کار کند. اولین ساختمانی که رایت جوان به سبک ارگانیک آنهم به شکل مستقل طراحی کرد، ساختمان وینسلو بود. این ساختمان ارتباط قوی با طبیعت اطراف خود برقرار کرده بود و راهپلهها و شومینه در قلب خانه قرار داشتند.
تاریخچه معماری ارگانیک در ایران
نفوذ معماری ارگانیک و گسترش آن توسط افرادی چون نظام عامری و کمال کمونه، باعث شد این جریان معماری در ایران رفته رفته به جریان معماری “اشراف آمریکایی” معروف شود. علاوه بر آثار مهم و شاخصی چون “ویلای مروارید” که در زیر به آن اشاره میشود، آثار شاخص دیگری همچون “ویلای شمس” در نور(کتابخانهء امروزیِ دانشکدهء منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس) و یا کاخ “میهمانان شمس” که به موزهء حیات وحش درآباد تبدیل شده است، میتوان اشاره کرد.
یکی از کارفرمایان اصلی برای اجرای سبک معماری ارگانیک در ایران شخص شمس پهلوی خواهر محمدرضا پهلوی بوده است. شمس ابتدا از نظام عامری درخواست ساخت ویلایی کوچک برای همسر و پسرانش در نور شمال (ایران) را مطرح کرد. ساخت این ویلا، سرآغازی خوب برای ساخت قصری بود که بعدها به نام قصر مروارید در مهر شهر کرج معروف شد. نظام عامری برای طراحی و ساخت این قصر از “وزلی پیترز”، داماد فرانک لوید رایت درخواست کرد در ایران حضور یابد و شخصاً کار ساخت ویلا را به عهده بگیرد.
در وصف “ویلیام وزلی پیترز” بایستی گفت که وی نه تنها داماد رایت بود؛ بلکه مهندس مهمترین و موفقترین سازههای رایت نیز محسوب میشد. پیترز مهندس بناهایی چون موزهء گوگنهایم و خانهء آبشار از ساختههای مشهور فرانک لوید رایت بوده است. برخی معتقدند که پروژهء طراحی و معماری کاخ مروارید؛ مهمترین و حساسترین دستاورد زندگی رایت بوده است. در گفت و گوی اولیهایی که بین شمس و ویلیام وزلی شکل میگیرد، شمس پهلوی با علاقهء فراوان از جواهرات خود به خصوص مرواریدهایش صحبت میکند. ایدهء طراحی کاخ مهرشهر و یا کاخ مروارید در واقع از علاقهء شمس به جواهرات مروارید نشانش نشات میگیرد.
و ...
دیدگاه خود را ثبت کنید