فایل word و قابل ویرایش است.
تعداد صفحات: 12
بخشی از متن:
مفهوم تیزهوشی برای طیف وسیعی از دانش آموزان با توانایی های فوق العاده در حیطه هایی مانند هوش، خلاقیت، مهارت های نظری، توانایی رهبری و امور هنری به کار می رود. به طور کلی به دلیل عدم اتفاق نظر روان شناسان در تعریف هوش، تعاریف متفاوتی برای تیزهوشی ارائه شده است. از دید ترمن (1) ( 1925 ) تیزهوشی به عنوان هوش عمومی بالا است، و استانلی (2) (1976) آن را توانایی و استعداد بالا در حوزه ی تحصیلی خاصی تعریف می کند. در تقسیم بندی « وکسلر » به کودکانی که هوش بهر آنها بیش از 130 باشد تیزهوش گفته می شود و بالاخره « مارلند » تیزهوشی را چنین تعریف می کند، کودکانی که به تشخیص متخصصان روان شناسی و روان سنجی دارای توانایی های برجسته ای هستند و قادر به انجام امور در سطحی عالی می باشند. این افراد نیز مانند سایر کودکان استثنایی برای به فعلیت رساندن استعدادهای بالقوه ی خود نیاز به آموزش های ویژه ای دارند. « مارلند » معتقد است که این افراد توانایی فوق العاده در حداقل یکی از حوزه های شش گانه ی زیر را دارند:
دیدگاه خود را ثبت کنید