چکیده
اضطراب ریاضی از عواملی است که عملکرد درس ریاضی را تحت تاثیر قرار می دهد. این اضطراب علاوه بر عوامل فردی و محیطی از عوامل فرهنگی و نقش جنسیتی نیز تاثیر می پذیرد.امروزه اضطراب ریاضی مورد توجه و علاقه بسیاری از متخصصان روان شناسی آموزش ریاضی و نیز روانشناسان شناختی است تا از این طریق تآثیر هیجانی و برانگیختگی های روانی شاگردان را در کار ریاضی بشناسند و برای کنترل و مهار علمی آن ها راه کارهای علمی بیابند. در این میان اضطراب و فشار روانی و تعامل آن ها با یادگیری ریاضی جایگاه ویژه ای را در امر آموزش و یادگیری ریاضیات مدرسه و حتی دانشگاهی به اختصاص داده است. هر چند که در محافل علمی و آموزشی ما کمتر به آن توجه شده است. پژوهش ها در سال های اخیر نشان داده اند که اضطراب ریاضی غیر معقول (اضطراب مرضی) با ایجاد مانع های جدی شناختی و آموزش در فراگیران ضمن اتبای آنان به ایست فکری و نقصان قابلیت های استدلالی موجبات تضعیف خود باروری ریاضی را در آن ها فراهم می آورد و با ایجاد نگرش منفی به شدت بر عملکرد پیشرفت ریاضی فراگیران موثر می افتد.در این تحقیق سعی شده است دلایل و تعریف اضطراب ریاضی و راهکارهایی برای کاهش آن داده شود. شیوه گردآوری اطلاعات این مقاله به صورت کتابخانه ای است که با مطالعات متعدد از کتب مختلف و اینترنت به نتایج گوناگونی دست یافتیم.
دیدگاه خود را ثبت کنید